Laveli

Olisiko muilla kerrostaloasukkailla jakaa mielipidettä?
Voiko kerrostalossa naapurille huomauttaa esim. askeläänistä ja kaapin ovien pamauksista,
jos ne tapahtuu 22 jälkeen ja/tai ennen 7ää?

Olen tänään esim. väsynyt ja huonoilla unilla päivässä kiinni, koska en pystynyt illalla nukahtaan tän takia (22 jlk) ja heräsin näihin ääniin jo klo 6.
Naapuri ei sinänsä ole siis mikään meluaja, mutta kävelee kai reippaasti kanta-astuen ja viuhtoo kaapin ovet rempseästi kiinni... Eikä tapahdu joka yö, mutta viikoittain...

Kannattaako tällasesta lähteä huomauttaan, vai niellä oma väsymyksensä. Naapurisovun takia, tai jos naapuri hermostuu ja rupee meluaan vaan enemmän...

Kommentit (8)

Vierailija

No ei todellakaan kannata huomauttaa. Mitä edes ajattelit sanoa, että naapuri joskus kävelee yöllä huoneesta toiseen ja avaa kaappeja? Yöllä saa olla hereillä, käydä vessassa, tehdä ruokaa ja käydä jopa suihkussakin. Se ei ole meluamista vaan normaalia elämää, kaikilla kun ei ole samanlaista rytmiä kuin sinulla. Asia olisi eri jos hän huudattaisi musikkia/telkkaria ja kutsuisi äänekkäitä vieraita, ja jos tämä toistuisi usein.

Ap, ainut järkevä vaihtoehto sinulle on ostaa korvatulpat ja kuulosuojaimet (näin teen itse kun naapurin juoppo pitää bileitä aamuöisin) tai muuttaa pois kerrostalosta. Sinä et ole koko talon napa jonka unirytmiä kaikki muut kunnioittavat ja menevät sinun mukaan nukkumaan. Sitä paitsi klo 6 on monelle työläiselle täysin normaali aika herätä ja silloin on pakko tehdä aamun askareet vaikka se sinusta kuulostaa pelkältä kolistelulta. Mietihän nyt vähän itsekin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Minulle voisit sanoa aiheesta ystävällisesti rappukäytävässä. Muuttaisin tietenkin tapani.

Sain aiemmassa kodissani eläkkeellä olevalta naapurilta törkeän herjauskirjeen, koska hän kuuli askeleeni ja heräsi, kun lähdin töihin. Hän olisi halunnut nukkua pidempään aamuisin. 

Olin tietenkin tervehtinyt häntä muutettuani rakennukseen ja hän oli mukava ja kohtelias. 

En ymmärtänyt tylyä ja töykeää kirjettä, koska ystävällinen pyyntö olisi riittänyt erittäin hyvin.

En vastannut hänelle, koska olin kiukkuinen, mutta tietenkin liikuin jatkossa hiljempaa.

Lähetin kopion hänen kirjeestään isännöitsijälle ja kirje käsiteltiin yhtiökokouksessa. Naapurit ihmettelivät syyllistävää kirjettä ja olivat minun puolellani. Ns. kantelin, koska en tiennyt, miten hän kohtelee muita asukkaita eli onko hän kaikille tyly.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulle voisit sanoa aiheesta ystävällisesti rappukäytävässä. Muuttaisin tietenkin tapani.

Sain aiemmassa kodissani eläkkeellä olevalta naapurilta törkeän herjauskirjeen, koska hän kuuli askeleeni ja heräsi, kun lähdin töihin. Hän olisi halunnut nukkua pidempään aamuisin. 

Olin tietenkin tervehtinyt häntä muutettuani rakennukseen ja hän oli mukava ja kohtelias. 

En ymmärtänyt tylyä ja töykeää kirjettä, koska ystävällinen pyyntö olisi riittänyt erittäin hyvin.

En vastannut hänelle, koska olin kiukkuinen, mutta tietenkin liikuin jatkossa hiljempaa.

Lähetin kopion hänen kirjeestään isännöitsijälle ja kirje käsiteltiin yhtiökokouksessa. Naapurit ihmettelivät syyllistävää kirjettä ja olivat minun puolellani. Ns. kantelin, koska en tiennyt, miten hän kohtelee muita asukkaita eli onko hän kaikille tyly.

Mikä siinä kirjeessä oli niin törkeää, tylyä, töykeää ja syyllistävää?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Et ollut tehnyt mitään väärää eikä sinun olisi edes tarvinnut muuttaa tapojasi, jos todella lähdit vaan aamuisin töihin ihan normaalisti. Valittaja-vanhuksilta katoaa usein suhteellisuudentaju eikä
asiattomia valituksia tarvitse ottaa tosissaan. Jos itse tiedät tekeväsi oikein etkä aiheuta oikeaa häiriötä voit aivan hyvin jatkaa elämistä entiseen tapaan. Se että joku herkkäuninen valittaja häiriintyy pienimmistäkin elämisen äänistä ei ole lain nimissä mikään oikea häiriö, vaikka hänelle se sitä olisikin. Kerrostalossa asuessa kaikkien kuuluu hyväksyä se että talossa asuu muitakin ihmisiä, ja muita täytyy sekä kunnioittaa että sietää yhteisten sääntöjen rajoissa.

Vierailija

Itse herään kello viideltä töihin ja käyn noin minuutin suihkussa. Tiedän, että muut ihmiset vielä nukkuvat, niin laitan kaapinovet kädellä kiinni enkä anna paiskautua. Lisäksi hiljaisuuden aikana kävelen päkiöillä ja varpailla. Miksi? Koska tiedän, että kantapääkävelyn tumina kuuluisi alakertaan. Tuollaisilla pikkuasioilla - ottamalla muut naapurit huomioon - enkä pitämällä itseäni maailman napana "kyllä mulla on oikeus" -asenteella aiheuta kolina ja tuminaa hiljaisuuden aikana, jolloin muut talon asukkaat ovat luultavasti käymässä nukkumaan. Kai se on ihan luonteesta kiinni, että onko minä minä -ihminen vai haluaako ottaa myös muut naapurit huomioon.

Vierailija

Olen aina ihmetellyt noita, jotka koluavat tietoisesti hiljaisuuden aikana, sillä "ei kukaa naapuri oo tullu valittamaa". Pyyhkivätkö sellaiset ihmiset persettäänkään ellei joku ole tullut valittamaan, että sinun perse haisee, pyyhi se seuraavalla kerralla kun käyt paskalla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt noita, jotka koluavat tietoisesti hiljaisuuden aikana, sillä "ei kukaa naapuri oo tullu valittamaa". Pyyhkivätkö sellaiset ihmiset persettäänkään ellei joku ole tullut valittamaan, että sinun perse haisee, pyyhi se seuraavalla kerralla kun käyt paskalla.
Ehkä ne istuu perse paskassa ja ajattelee, että ei ketään se paskanhaju haittaa, kun kukaan ei ole tullut sanomaan.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat