Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Airbnb - tietoa tai kokemusta?

Vierailija
20.09.2016 |

Tiedän, olen vähän myöhäisherännäinen Airbnb:n suhteen, sillä olen aina matkoillani luottanut perinteiseen hotelliin.

Nyt eräs ulkomailla asuva ystäväpariskunta on menossa naimisiin ja sain kutsun häihin. Hotellit tuntuvat kuitenkin olevan julmetun kalliita tuona ajankohtana ja googlea apuna käyttäen törmäsin tähän vaihtoehtoon. Englanninkieliset kommentit sekä ylistävät että kertovat kauhukokemuksia.

Se mikä yllätti, oli tarjonnan laajuus. Isoissa kaupungeissa on tarjolla jos vaikka mitä. Jopa Suomessa pienemmilläkin paikkakunnilla näyttäisi olevan tarjolla lukuisia asuntoja Airbnb-palvelussa. Missä asuntojen omistajat siis ovat sillä aikaa itse? Vai onko niin, että sijoitusasuntoihin etsitään nykyään pitkäaikaisen vuokralaisen sijasta ihmisiä, jotka yöpyvät mahdollisesti vain pari päivää tai viikon? Ymmärrän, että tällä tavalla vuokrattuna asunnosta voi saada enemmän rahaa, mutta vaivaa täytyy nähdä enemmän, jos avaimia pitää luovuttaa monta kertaa kuussa. Lisäksi sehän ei ole taattua, että asuntoa tarvitaan koko ajan, joten luulisi olevan helpompaa saada säännöllistä vuokraa pitkäaikaisemmalta vuokraajalta.

Onko teillä siis kokemuksia Airbnb:stä, asunnon omistajana tai vuokraajana? Kaikki kiinnostaisi.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut pari kertaa asiakkaana, toisessa paikassa meillä oli oma huone ja kylppäri, söimme päivällistä emännän ruokasalissa, hän kokkasi, muttei syönyt kanssamme. Toinen oli periaatteessa kuin hotelli, eräänlainen yhteisö, jossa oli oma huone ja yhteiskylppäri käytävällä. Kumpikin oli ihan ok, aika kalliita kyllä, kun oli siellä paikassa oikein korkein lomasesonki. 

Vierailija
2/9 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme juuri Kroatiassa ja molemmat majoitukset oli Airbnb:n kautta. Hyvin toimi ja rahaa säästyi aika roimasti. Toinen kämppä oli hotellihuonemainen ja siinä oli keittiö, kylpyhuone ja parveke. Toinen oli kokonainen kaksio valtavine parvekkeineen ja merinäköaloineen. Ekan kämpän omistaja vuokrasi noita pieniä huoneita enemmänkin ja toinen oli hänen oma asuntonsa. Ilmeisesti hän vaan nykyisin asui jossain muualla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kokonaisia asuntoja olen vuokrannut. Ovat olleet sijoituskäytössä. Pari ystävääni vuokraavat myös omaansa. Asuvat sukulaisillaan lähistöllä ne ajat kun on vieraita. Suosittelen.

Vierailija
4/9 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kokemusta seka matkailijana etta vuokraajana. Me vuokrataan meidan omaa kotia Lontoossa silloin kun ollaan pidempaan pois, esim kesalla tai joululomalla.

Matkailijana kampat on olleet suurimmaksi osaksi tosi hyvia, muutama on ollut vahan pettymys mutta ei mitaan kauhukokemuksia kuitenkaan. 

Suosittelen lampimasti kokeilemaan.

Vierailija
5/9 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olimme nyt kesällä ensimmäisen kerran. Talo oli suuri ja omistajalla oli pieni asunto talon alakerrassa. Emme nähneet häntä kertaakaan koko aikana, ei siis kytännyt mitenkään tekemisiämme. Tai näimme tietysti silloin, kun saimme avaimet ja lähtiessämme, sekä kerran jolloin palautti meille liikaa maksamamme summan.

Kaikki oli samoin, kuten sivustolla kerrottiin, ehkä jopa vähän paremmin. Vuokraemäntämme oli sydämellinen ja avulias, ihan kuten sivuston kommenteissa oli kerrottu.

Vierailija
6/9 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon käyttänyt mm. New Yorkissa, Melbournessa, Italiassa, Itävallassa, Madridissa, Prahassa, Budapestissä ja Saksassa... Ollut hyvin erilaisia paikkoja. Joskus pelkkä huone majoittajan kanssa, joskus iso talo poreammeella, joskus pieni yksiö johon on mahtunut juuri ja juuri reissuseuralaisen kanssa. Yhdistävänä tekijänä se, että halvempaa kuin hotelli, varsinkin jos on porukalla liikkeellä niin tulee superhalvaksi. Ja kaikki ovat sujuneet vallan mainiosti. :)

Kannattaa ottaa asunto, jossa on suosituksia!

Vierailija
7/9 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yöpynyt viimevuosien lomat aina airbnb asunnoissa. Sieltä löytyy varmasti sekä hyviä, että huonoja. Olennaista on sama, mikä muunkin majoituksen etsinnässä: katso, että arvioinnit ja suositukset muilta matkustajilta ovat positiivisia ja kunnossa. Mikäli juuri sen asunnon ja majoittajan kohdalla on omituisia arviointeja (ei vastaa, peruu, ei ole pitänyt lupauksiaan, taso ei vastaa kuvausta jne...) etsi toinen, jossa on ylistäviä kommentteja. Minä olen ollut hyvin tyytyväinen joka kerta. Viihdyn paremmin asunnossa kuin hotellissa ja hinta-laatusuhde on todellakin kohdillaan. Lisäksi airbnbllä on vakuutukset niin, että jos majoitus ei jostain syystä toteudukaan, niin rahat palautetaan. Lisäksi varatessasi rahat eivät mene välittömästi tililtäsi vaan vasta sitten, kun olet saanut majoittajaltasi varmistuksen ajankohdan sopivuudesta. 

Sinne vaan tilamaan! Eikä sitä kannata pohtia mitä ihmiset tekevät asunnoilla tai mihin he menevät...menevät minne menevät! Jos siis asunto/huone/talo on hyvässä kunnossa ja vastaa kuvausta ja lupaukset pidetään!

Vierailija
8/9 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kokemuksista! Luultavasti uskallan tuolta jonkinlaisen asunnon vuokrata. Joillakin näyttäisi ainakin olevan ylistäviä kommentteja todella paljon, joten riskiä ei silloin varmaankaan ole. Ja hinnat ovat edulliset hotelleihin verrattuna!

Asunnon vuokraaminen lyhyiksi ajoiksi varmaan olisi kannattavaa, jos voi yöpyä ilmaiseksi jossain muualla sillä aikaa (esim. mies- tai naisystävän luona). Siivoaminen ja avainten luovuttaminen vain voisi käydä rankaksi, jos vierailijoita kävisi paljonkin.

Vierailija
9/9 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon siivoamisen ja avainten luovuttamisen takia joissakin paikoissa on minimäärä öille, esimerkiksi kaksi tai kolme yötä. Silloin ei ole jatkuvasti joku tulossa tai lähdössä. Itse olen pari kertaa reissuillani vuokrannut koko huoneiston AirBnB:n kautta. Ekan huoneiston omistaja reissasi todella paljon ja laittoi asuntonsa vuokralle omien reissujen ajaksi, toinen asui  miehensä luona ja mietti, pitäisikö asunto vuokrata pysyvästi vai myydä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi