11-19 Käyttöön 08-16 sijasta !
Kuinka moni ihminen tuntee itsensä puolikuolleeksi herätyskellon soidessa 06.30 tai 07 ?? Mitäpä jos siirrettäisiin töihin menoa 3 tuntia.. Ihmiset jotka kuuluu tämän työajan ulkopuolelle saisi kaikki kuuluvat lisät ( pyhä-yötyö) . Ihmisen ei pidä tuntea oloonsa väsyneeksi herättyään. Monetko tuntee ? Tämä nykyinen 8-16 malli väsyttää, tuo mukanaan sairauksia ja lisää kuluja. Miksi emme siis toimisi töissä ja kouluissa silloin kun olisimme kaikista terävimpiä hyvien yöunien jälkeen . Nukkumaan siis kolme tuntia myöhemmin mitä nykyisin. Mitä haittaa tästä olisi ? Kaupat, virastot ja muutkin tarpeelliset paikat olisivat kuitenkin auki niinkuin nytkin 08 alkaen. Näin löytyisi jokaiselle työntekijälle mieluinen työaika. Jos ei kiinnosta 11-19 niin sitä aikaisempi ja myöhempi toisi kunnon lisät. Nerokasta eikö vain ?
Kommentit (12)
Kuulostaa hyvältä. Kaikki lasten harrastukset alkaisivat siis klo 20-21. Yölisien maksaminen valmentajille nostaisi harrastusten hintaa. Teepäs kansalaisaloite.
Vuorokaudessa on 24 tuntia ja jos työaikaa siirrettäisiin, niin kohta nämä lapamadot märisisivät, että kun niin väsyttää ja on veltto olo, että eikö siirrettäisi taas työaikaa myöhaisemmäksi.
Kannattaisi joskus kokeilla, että menee aikaisemmin nukkumaan. Toimii.
Mitäs järkevää tekemistä sitten pitäisi olla 05-11 väliselle ajalle. Katsella aamunAVAusta ja TV-shoppia, kun kauppaankaan ei pääsisi. Sitten illalla suoraan nukkumaan. Tosi järkevää.
Kuulostais pelottavalta! Työpäivästä jäis pois 4 tehokasta työtuntia (alussa eka tunti menis nollautuessa aamun kotipuuhasteluista ja oma työteho laskee 16 jälkeen). Työnantaja tykkäis, kun vaan puolet töistä tulis tehtyä...
Eikä sekä toimis kuin tiettyyn rajaan, että kaikki sais valita tuleeko aamusta töihin vai vasta päivemmällä.
Itellä onneks on omaan rytmiin sopiva työaika, työpäivä alkaa klo 7.
Muuten hyvä, mutta ei jäisi kunnolla aikaa millekään aamuisin (jos nukkuu ja muutenkin pitäisi koko ajan kytätä kelloa, että milloin töihin), eikä varsinkaan iltaisin.
Lapsen idea. Ja vuoden päästä siirrettäisiin sitten 12-20. Ei se töihinmenon vitutus mihinkään häviäisi.
Lopeta se sinisen valon tuijottaminen.
Aamulla ei oikein ehtisi mitään, eikä sitten enää illallakaan.
Parempi herätä aamulla aikaisemmin ja lusia se työpäivä pois.
Tuo on ny vähän liioittelua. Mutta peruskoululaisen aamu voisi alkaa aina aikaisintaan yhdeksältä. Kasin aamut ovat useimmille rankkoja. Maailma on muuttunut.
Ja tämän myötä myös lisien maksaminen siirtyisi myöhemmäksi.
Kyllä!
Mä olen itse virkein ja tuottavin alkuillasta. Tosin tällä rytmillä mä olen väsynyt koko ajan. Lomilla tajuaa sen oman rytmin ja saan tosi paljon aikaiseksi, kun saan elää minulle luonnollisessa rytmissä.