Outo polvikipu, onko kenelläkään muulla ollut samanlaista?
Eli siis, olen nuori ja erittäin fyysistä työtä tekevä nainen. Työhöni kuuluu päivittäin todella paljon kävelyä ja kyykistelyä. Nyt minulla on n. viikon verran ollut selkeää paineentunnetta toisessa polvessa ja se vihloo/kipuilee aina kun joudun kyykistymään tai polvea taittamaan ja joudun varomaan sitä. Myöskään en pysty olemaan maassa "polvillaan" ollenkaan. Särkylääkkeistä ei ole ollut apua.
Onko muilla ollut vastaavaa ja onko johtunut esim. kovasta rasituksesta tai liikunnasta? :( Lääkärille tästä on ilm. mentävä jos ei ala pian helpottamaan. :/
Kommentit (4)
Näin fyssarina kehottaisin ihan eka ihan vaan venyttelemään alaraajat, erityisesti etureisi
jos polven alla näkyy kova patti, niin mulla sama ja se johtuu juuri kovasta rasituksesta. ei lähde pois. toivottavasti sulla jotain muuta tavallista särkyä vaan.
Voi olla Bakerin kysta. Kokeile onko polvitaipeessa pattia. Minulla jomotti kumpaakin polvea ja molemmista lääkäri löysi kystat. En itse huomannut patteja ennen kuin osasin niitä etsiä. Kipu tosin oli järkkyä ja mikään ei tuntunut auttavan. Patit lähtivät pois fysioterapialla, laihdutuksella ja hetkellisellä liikunnan kevennyksellä. Olin siis reilusti ylipainoinen, mutta harrastin raskasta liikuntaa, joka kulutti polvia.
Monilla ruumis on hiukan epäsymmetrinen. Vahvempi esim oikea jalka voi olla pari milliä pidempi, ja polvi kipeytyy. Siihen auttaa pehmeäpohjaiset kengät tai pehmeät pohjalliset jotka antaa periksi. Jos lenkkeilee, maasto joustaa toisinkuin asvaltti.
Kannattaa huolehtia jaloista, pahentuessaan vaivaisenluut ym on tosi hankalia.
Tukipohjalliset jotka tukee holvikaarta ei maksa paljon. Piikikästä hierontapalloa voi rullata jalkapohjalla, yllättävän tehokas. Jos vaiva jatkuu niin lääkäriin.