Vaihdoin ruuasta nauttimisen liikuntaan, mutta...
Aloitin keväällä elämäntaparemontin ja olen laihtunut nyt n.30kg. Ennen ruoka oli suurin nautintoni, nyt saan saman nautinnon liikunnasta. Pyrin liikkumaan joka päivä, lenkkiä, pyöräilyä, uintia, kolme jakoinen salitreeni. Noudatan myös tarkkaan laadittua ruokavaliota. Nyt mieheni ja ystäväni ovat alkaneet yrittää saamaan minut lipsumaan näistä. "Vaativat" minua herkuttelemaan kanssaan, skippaamaan liikuntaa jne. Olisihan se kiva ottaa välillä rennosti, mutta en enää pysty! En nauti ruuasta tai viinistä, oloni on inhottava jos en pääse liikkumaan. Minulle on sanottu että olen jo tarpeeksi hoikka, mutta kyse ei ole siitä. Nyt olen alkanut jo valehtelemaan syömisistäni ja liikunnan määrästä, koska en jaksa kuunnella sitä "ei sun tarvii" napinaa. Miksi sitä ei vaan voi hyväksyä että "uusi minä" ei enää vain halua lötkötellä sohvalla ja mussuttaa sipsiä tai tyttöjen illassa juoda pulloa viiniä. Onko mun pakko yrittää itse opetella välillä löysäämään vai pitää pääni ja pitää nykyinen elämäntapani?
Kommentit (14)
Pidä pääsi! Varsinkin kun olet laihtunut kovaa tahtia ja äskettäin, niin kroppa on tottunut vähempään. Jos nyt löysäät, saat kilot helposti kaksinkertaisina takaisin, koska pieni löysäys johtaa isompaan. Jos annat niiden houkutella sut sohvalle sipsien seuraan yhtenä iltana niin kohta niitä onkin jo viisi. Sitten kun olet todistetusti pysynyt tavoitepainossasi vähintään vuoden (keho päässyt pois dieettivaihteelta jossa se yrittää tarttua kaikkeen kun ei halua laihtua), voit löysätä.
Heti laihtumisen jälkeen löysääminen -> jojoilu. Jutta ja puolen vuoden superdieetit sekä Suurin pudotus -ohjelmien osanottajista useimmille käy näin. Laihtuvat nopeasti ja sitten heti tavoitepainossa löysäävät "normaaliksi", kun kroppa vielä luulee että on nälkävuosi ja pitää säästää kaikki mahdollinen. Tuloksena vähintään sama paino kuin ennen pudotusta.
Löytyisikö liikuntaympyröistä samanhenkisiä kavereita? Sellaisia joiden kanssa voi mennä treenaamaan yhdessä, tai saunomaan ilman saunakaljoja. Mitä tekee entisillä "ystävillä", jotka nauttii ihan eri asioista kuin sinä, ja jotka pahimmassa tapauksessa vain salaa kadehtii ja vihaa sinua.
Kevät = maalis-toukokuu, eli 4-6 kk:n aikana olet laihtunut 30 kg? Siis jopa yli 7 kg/kk?
Onnittelut saavutuksestasi ja liikunnasta innostumisesta!
Jatkat haluamallasi tavalla. Vaihda miestä ennen kuin liikuntapojasi.
Normaalipaino on tärkeä asia ja saa sinut voimaan paremmin.
Ne ei tajua jotka ei ole kokeneet. Se energia jonka saat liikunnasta on paljon mahtavampaa, kuin se jonka saa ruuasta. Mielenvirkeys ennen kaikkea. Mahtavaa, että olet onnistunut elämäntapa MUUTOKSESSA! Mitkä oli lähtömitat?
Pidä pääsi, JOS olet edelleen normaalipainoinen EIKÄ liikunta ole pakonomaista. Jos taas olet vaihtanut ahmismishäiriön pakonomaiseen liikuntaan niin hae apua.
Vierailija kirjoitti:
Kevät = maalis-toukokuu, eli 4-6 kk:n aikana olet laihtunut 30 kg? Siis jopa yli 7 kg/kk?
Kevätlukukausi tai syyslukukausi.
Mielestäni keväästä voi puhua tammikuusta lähtien.
Ohis
Paljonko nyt painat? Oletko laihtunut liikaa ja onko liikunnasta tullut jo sellainen pakkomielle, ettet saa enää muuta tehtyä? Ehkä mies ja kaverit ovat tästä huolissaan. Jos olet normaalipainoinen tai vielä ylipainoinen, liiku vain. Liiku vaikka olisit laihakin, mutta syö tarpeeksi silti, sulla on ilmeisesti asiantuntijan laatima ruokavalio, muista noudattaa sitä myös. Syömistä ei saa lopettaa kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Alussa lähti helposti kaikki ylimääräinen turvotus, neste, kuona, kaikki paska mitä elimistööni olin kerännyt. Sitten painon putoaminen tasoittui. Maaliskuussa siis aloitin.
Ap.
Minulla olisi sama edessä että painoa pitäisi pudottaa 20-25 kg. Kauan meni tuossa laihduttamisessa sinulla tarkalleen, monta kk?
Sitten aiheeseen. Tuttavistasti olisi varmaan kiva välillä relata sinun kanssa ja nauttia ruuasta. Harmi jos et siitä enää nauti. Siskoni on melko urheilullinen ja hänen jatkuva tarve liikkua ja kontrolloida syömistä jotenkin ahdistaa ja turhauttaa, kun itse haluisi rentoutua ja levätä niin toinen höösää koko ajan. Mutta tietysti ei sinun tarvitse tehdä asioita joista et OIKEASTI saa nautintoa. Kunhan tuo ei ole pakkomielteistä että pelkäät lihoa takaisin.
Muutenkin onnittelut tuosta saavutuksesta, tosi hienoa! :)
Aloittaessa painoindeksi oli 31 ja nyt 20,8. Eli olen ihan normaali painossa. Enkä koe tarvettakaan laihtua enää. Mutta en haluaisi kiloakaan painoa lisääkään.
Ap.
Älä välitä kateellisten sohvaperunoiden mussutuksesta. Siis jos nyt et mikään ortorektikko ole. Kun päivittäiseen liikuntaan tottuu, niin tulee todellakin levoton ja epämukava olo pelkästä sohvalla löhöilystä, saati sitten roskaruoan mässyttämisestä. Se on mielestäni ihan normaalia.
Teet juuri niin kuin itse haluat ja tunnet olosi hyväksi. Älä ala elää muiden toiveiden mukaan.