Vierailija

Mulla on ihan hirvee työ keksiä jotain sanottavaa, vaatii mielikuvitusta -7€- 9-&€8!! Miten te sen teette?

Kommentit (20)

Vierailija

Sama homma. Yleensä kyselen kuulumisia ja siitä yritän sitten kehitellä jotain jauhettavaa ja jatkokysymyksiä jotka täyttää kivasti sen viisi minuuttia. Sen jälkeen pakenen paikalta. 

Vierailija

Aina kannattaa kysellä, jos ei itse keksi puhuttavaa, tyyliin "niin olitteko pitkäänkin asuneet täällä". Joskus voi kommentoida sitä mitä ympärillä on, esim. säätilaa tai kaikuvaa konttoria tai mitä nyt onkaan. Ihan niitä näitä, aika tilannesidonnaista että mitä milloinkin höpöttelee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ehkä puhua ilmoista.  Tai jos vastaanotto on kolea, odota kunnes toinen aloittaa.

Tapasin täysin ventovieraat henkilöt, sanoin jotain tv-ohjelmasta, se naurettiin, hienoja ja sivistyneitä he silti luulivat olevansa.

Vierailija

Olen niin jäätävä, että minua ei haittaa toisen osapuolen mielestä kiusallinen hiljaisuus. Jos pitää liikaa pinnistellä niin olen hiljaa.

Vierailija

Olen itse myös ollut tosi huono, mutta Englantiin muutettuani on ollut pakko opetella.  Jos on menossa jonnekin, jossa todennäköisesti tapaa uusia ihmisiä, joiden kanssa olisi rupateltava, kannattaa miettiä etukäteen muutama kysymys, jonka voi sitten kysyä tapaamiltaan ihmisiltä - parikin kysymystä riittää, kunhan saa jutustelun alkamaan, ja jos ei juttu luista niin siirtyy toiseen seuraan ja kysyy ne samat kysymykset uudestaan. Yleensä jossain vaiheessa kuitenkin tärppää niin, että juttua riittää - tai päätyy porukkaan, jossa muut juttelee, ja itse voi sitten vaan kuunnella ja nyökytellä. Kannattaa miettiä tilaisuuden luonnetta, millaisia ihmisiä siellä luultavasti on, mistä he ovat kiinnostuneita, mitä yhteisiä kiinnostuksenaiheita voisi olla - koulun tilaisuudessa esimerkiksi lapset tai koulun jotkut käytännöt - niistähän yleensä on hyvä aloittaa rupattelu.

Miten kesä meni?

Kävittekö reissussa?

Jos tietää, että toisella on lapsia -  Miten koulun alku on sujunut? - meidän poika on niin innoissaan koulun alkamisesta - onko teidän koulussa syyslomaa- onko suunnitelmia?

Olen tässä miettinyt uutta liiunta tai muuta harrastusta näin syksyksi, tiedätkö jotain kivoja ryhmiä täällä?

Oletko seurannut telkkarista mitä milloinkin ohjelmaa - esimerkiksi Vain Elämää lienee nyt ajankohtainen

Sää on aina turvallinen aihe - "onpa jo illat tosi pimeitä"

Synttäreillä/häissä tms. voi vaikka kysyä, miten toinen osapuoli tuntee juhlakalun.

Teatterissa/konsertissa väliajalla  voi kysellä, mitä toinen on tykännyt esityksestä, näkikö pääosan esittäjän jossain toisessa näytelmässä, onko käynyt aiemmin laulajan keikalla tms.

Vierailija

Sivistynyt small talk on pohjimmiltaan huomaavaisuutta ja ystävällisyyttä toista kohtaan. Tällöin ollaan läsnä, kuunnellaan aidosti ja sydämellä mitä toisella on sanottavaa, rentoutuen, rupatellen. Huono small talk on väkinäistä, ja tyhjänpäiväistä, innotonta.

Aina pitää ottaa lähtökohta ja -paikka huomioon. Mitään epäkorrektia tai loukkaavaa ei saa sanoa, small talk ei ole väittelyä, monologia tai paasausta, vaan keskustelu hyppii pallomaisesti takaisin säännöllisesti puolelta toiselle. Puheessa ja aiheissa pitää antaa tilaa toiselle. Pyritään välttämään uskonnollisia tai poliittisia aiheita, ellei juuri haluta hyväntahtoisesti kysyä; miten teillä Briteissä nyt Brexitin jälkimainingeissa ollaan mieltä tapahtuneesta? Miten uusi naispääministeri on mielestänne suoriutunut?

Jos puhekumppanin ovat toisilleen tuntemattomat, aloitetaan tutustuminen toiseen huomaavaisilla kysymyksillä ja itse esittelyllä, ellei teitä esitellä toisillenne, jonka jälkeen voi taas jatkaa hieman taustojen kyselyä, mutta kyse ei saa olla kuulusteleminen tai täydellinen tilannekartoituksella toisesta, se on epäkohteliasta ja moukkamaista. Pienen esittelyn jälkeen siirrytään vaikka pinnalla oleviin yleisiin ilmiöihin yhteiskunnassa, kulttuurissa.

Jos osapuolet tuntevat jo toisensa esim edellisestä tapaamisesta, puhutaan ensin yhteisistä tekijöistä; esim viime kutsuista: mihin jäimmekään, ja vasta sitten puhutaan uusista asioista ja keskustelun aiheista.

1) koskaan ei ole huonoa käytöstä kysyä, mitä kuuluu? Kuinka voitte? Kuinka perheenne voi?

2) mitään kovin henk.kohtaista ei kuulu paljastaa, kuten kipeää avioeroa, lapsen kuolemaa tmv ellei asia ole julkisesti esillä
3) kysymykset pitää esittää huomaavaisesti ja korrektisti, toista osapuolta kunnioittaen
4) mitä sivistyneempi ja tietoinen olet maailman tapahtumista sitä fiksumpaa ja kiinnostavampaa small talkia osaat keskustella
5) keskustelun aiheilla kunnioitat juttukumppanini, valitse siis aiheiksi häntä kiinnostavat aiheet, jos se on klassinen musiikki voitte keskustella siitä tai jos se on tositeevee, keskusteluterrorisi siitä
6) ole aito, jos et tiedä aiheesta mitään, tunnusta se ja heitä pallo vastapuolelle, hän voi selittää sinulle mistä asiasta/ilmiöstä on kyse, ja miksi se on hänestä kiinnostavaa
7) älä jää jumiin yhteen tai kahteen aiheeseen, on epäkohteliasta kiinnittyä tunniksi puhumaan pelkästä kalastuksesta, ellei juttukumppanini ole aidosti myös tästä kiinnostunut. Tunnustele ilmapiiriä, juttele siitä mikä mäkiinnostaa teitä molempia, huomaavaisuus on aina sivistynyttä!!

Vierailija

No itse osuin kesällä tilanteeseen jossa ventovieras henkilö yritti parittaa minua lähes yhtä vieraalle miehelle. Oli todella vaikea sanoa yhtään  mitään, varsinkin kun kaverini suhisi jotain korvaani, että olivat aijemmin puhuneet minusta. Ja ei ollut mikään kännityspaikka, vaan ihan työkaverin 50v juhlat. Todella tökerö äijä.

Vierailija

Hmm... ole aito.. mutta jos lapsesi on kuollut älä kerro sitä . Ok. No ei toi varmaan eka aihe small talkiin ole, mutta jos on noin käynyt, niin parempi mennä sillä fiiliksellä mikä on, kertoo tai ei.

Vierailija

Small talkin tarkoitus ei ole toimia toisten terapeuttina, tai puhua mistään ahdistavista, ikävistä aiheista. Silloin kyse ei ole "Small tallista" vaan tavallisesta juttelusta. Ap kysyi neuvoa nimenomaan small talkiin!

Hyvät ihmiset älkää sekottako small talkia jutusteluun. Small talkissa on tietty etiketti, juttelussa ei niinkään. Tästä on kyse. Small talk on käytöstapoja kun ollaan esim tuntemattomien ihmisten kanssa illallisella tai kutsuilla...

Vierailija

Small talkissa ei edetä siten, että " nyt haluan purkautua parisuhteeni päättymisestä" ja tilittää kaikki erosta. Se on huonoa käytöstä ja taakottaa tuntematonta keskustelijaa... Se on "alaluokkaista"

Vierailija

Jos tapaamme ekaa kertaa, esittäydyn ja kysyn toiselta hänen nimeään ja siitä, missä yhteydessä hän on tilaisuuteen, jossa tapaamme. Eli esim. jos kyse on perhejuhlista, kysyn, mikä yhteys hänellä on päivänsankariin, ja kerron omastani.
Tai jos kyse on työtilaisuudesta/edustustilaisuudesta, kerron mitä teen työkseni ja kysyn jotakin tapaamani henkilön työstä. Jokaisella on JOTAIN kerrottavaa siitä, mitä hän tekee, vaikka olisi työtön työnhakija, opiskelija tai kotiäitikin. Ja ihmiset yleensä mielellään juttelevat siitä, ja heidän kertomaansa on mielenkiintoista kuunnella.
Jokin ihan yleinen sääpuhe on hyvin harvoin mielenkiintoista tai poikii mitään pidempää keskustelua, mutta toki tästäkin on poikkeuksia.

Tuossa onkin jo kerrattu small talkin yleisiä sääntöjä: tivata ja kuulustella ei saa, eikä alkaa kinata politiikasta tai heitellä kovin kärkeviä kommentteja. Koskaan et voi tietää, mitä mieltä puhekumppanisi on vaikkapa politiikasta, maahanmuuttajista tai lastenhoidosta.

Muita hyviä keskustelunaiheita ovat:
- itse tilaisuus, tilaisuuden pitopaikka ja tarjoomukset (keksi positiivista sanottavaa)
- puhekumppanin asu, käsilaukku, tukka... tietenkin kehuvassa sävyssä. Mistä oikein olet ostanut noin kivat kengät, minäkin haluan tuollaiset... muista olla aito.
- tilaisuuteen saapuminen ja se, miten pitkä matka oli, missä asuu
- vuodenaikaan liittyvät aiheet: sienestäminen, marjastaminen, koulun aloitus, päivän lyheneminen, revontulten tai muuttolintujen bongaaminen
- lapset ja heidän hoitopaikkansa tai koulunsa, mikäli toisella on myös pieniä lapsia.
- harrastukset, jos niihin saa jotenkin hyvällä aasinsillalla siirryttyä, vaikkapa liittyen perhejuhlissa juhlakaluun/juhlapaikkaan
- yleiset uutisaiheet, huom. edelleen välttämällä heti kovin kärkeviä mielipiteitä

Ei se kovin vaikeaa ole, loppujen lopuksi. Toki siitäkin voi joskus tulla aika tuskaista, jos toinen vastailee kovin puolella sanalla eli niukasti, mutta sitten voi lähteä "vessaan" tai hakemaan syötävää ja vaivihkaa vaihtaa puhekumppania.

Vierailija

Olen itse saanut palautetta paljosta puheestani ja lukuisista kysymyksistä, ehkä siksi tämä aihe on minulle hieman outo. Mutta kiinnostava! Vinkkinä mietin, että puhuttavaa voi keksiä mm.

-  itse tapahtumasta jossa olette (juhlissa vaikka kehua juhlia ja nostaa joitain tiettyjä asioita esille, mm. hyvä ruoka, kaunis koti/kattaus ja johtaa keskustelua johonkin muihin juhliin jossa olet ollut jne.)

- yhteisestä tuttavastanne (Mistä tunnetkaan xx:n? Me tutustuttiin paikassa x ja olikin hauska kun löytyi heti yhteisiä tuttuja xx) 

- kysymyksiä juttukaverista (työpaikat, harrastukset, asuinpaikka, koulutus, vaatetus)

- ajankohtaiset aiheet (uutisista, sääoloista, paikallisista tapahtumista)

- kertoa rohkeasti itsestäsi, joka on suomalaisille todella vaikeaa! ("Tänään kävi hauska juttu kun lähdin töistä ja xx") Ikään kuin tarjoilee aiheen, johon tämä toinen voi sitten helposti kommentoida ilman henkilökohtaista otetta.

Oleellisinta varmaan koko small talkissa, varsinkin pidemmissä kuin ohikiitävissä tilanteissa, on nähdä se kohtaaminen isommassa kuvassa. Kyse ei ole vain siitä, että seisot Marketan juhlissa tuntemattoman Pirkon vieressä kuohuviinilasi kädessä ja kukkamekko päällä. Kyse on siitä, että mikä teidät on tilanteeseen ajanut, minkälainen tilanne ylipäätä on ja minkälaisia ihmisiä sinne on tullut ja mistä syistä he ovat paikalle tulleet. 

Vierailija

Kyllä small talk ja jutustelu ovat sama asia, mutta on otettava huomioon, missä ja kenen kanssa sitä tekee. Vieraille ihmisille ei kerrota syvästi henkilökohtaisia asioita - eikä niitä kysellä. Juhlissa ja muissa vastaavissa tilanteissa pyritään pitämään kaikki juhlamielellä, joten aiheet pidetään positiivisina.
Aiheet eivät ole tärkeitä. Smal talkissa tärkeintä on juuri se, että mieli pitään hyvänä ja kommunikaatiokanava avoinna.

Huomaa: oman älykkyyden tai sivistyksen esittely ei ole tärkeää, koska se ei palvele kumpaakaan edellä mainittua tarkoitusta kovin hyvin.

Vierailija

Lisäisin vielä, että ihmiset tekevät puheenaiheet, jos huomaat, että keskustelun taso on esim niissä arkipäivän asioissa ja ihmisissä, niin näin on, mutta puheenaiheet voivat olla täysin eri edustuspäivällisillä, silloin voi olla junttia puhua tositeeveetä, riippuu siis täysin juhlien ihmisistä ja muodoista. Muodollisilla kutsuilla pitäydytään muodollisissa kysymyksissä ja keskustelun aiheissa, myös iloisuus ja ulospäin suuntautuneisuus tällöin on huomaavaisuutta isäntää kohtaan, etenkin Ruotsissa! Huonot ja tylsät vieraat eivät saa enää uusia kutsuja, ellei takana ole paljon vaikutusvaltaa tai asemaa ( tunnen jo suuttuneet katseet, tätä ei saisi sanoa ääneen).
Vapaammasta juhlissa, esim sukujuhlissa, voidaan olla henk. Kohtaisempia ja avoimempia. Tällöin voi puhua myös vapaammin, etikettiä ei tarvitse juurikaan noudattaa. Puhujat ja tilaisuus vaikuttavat siis mistä puhutaan! Liikeneuvottelua kätetään aina eteiseen illallisilla!! Silloin tarkoitus on vain rentoutua ja nimen omaan "tutustua ja keskustella" etiketin mukaan. Isäntä määrittää paljon, mutta vieraat tulee ottaa aina huomioon.

Vierailija

En ole aloittaja, mutta mun mielestä aloittajan kysymykseen on tullut tässä ketjussa tosi hyviä vastauksia. Mäkin opettelen small talkin saloja ja edellä tuli monta hyvää pointtia mitkä kannattais muistaa. Olispa muissakin vauva.fi:n ketjuissa yhtä paljon tietoa omaavia ja viitseliäitä ja ihmisiä :)  Kiitos!

Vierailija

En tee small talkia. Se on hirveää. En pysty sellaiseen teeskentelyyn ja ahdistaa, kun joku rupee kyselemään. Muutenkin pää tyhjenee ihan kaikista ajatuksista ja olen hiljaa. Ylipäätään välttelen tilanteita, joissa pitäisi small talkata.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En ole aloittaja, mutta mun mielestä aloittajan kysymykseen on tullut tässä ketjussa tosi hyviä vastauksia. Mäkin opettelen small talkin saloja ja edellä tuli monta hyvää pointtia mitkä kannattais muistaa. Olispa muissakin vauva.fi:n ketjuissa yhtä paljon tietoa omaavia ja viitseliäitä ja ihmisiä :)  Kiitos!

Ehkä tähän ketjuun vastaa ne sivistyneet ja fiksut AV:lasiset... WT porukka ei osaa eikä halua small talkia..

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat