Auton hankinta ja ulosotto
Tilanteeni on sellainen, että ensi vuonna työpaikkani sijainti vaihtuu ja auto olisi välttämätön, jotta pääsen kulkemaan uuteen paikkaan. Nykyisessä toimipisteessä siis toiminta loppuu ja ainoa vaihtoehto on siirtyä työskentelemään yli 50 km matkan päähän, mihin ei julkisia kulje.
Auton hankinta tulee pakolliseksi. Minulla on valitettavasti ulosottovelkoja, joiden syitä en halua tässä tarkemmin avata, enkä kaipaa niihin liittyen mitään moralisointia. Hoidan velkojani maksusuunnitelmalla ja ainoa keino maksaa on tietysti saada tuloja. Jos en hanki autoa, en voi kulkea töihin, enkä sitten myöskään maksaa palkkatuloista velkojani.
Olen lueskellut netistä, että ulosotto ei lähtisi ulosmittaamaan halpaa autoa. Eikä minulla tietenkään kalliiseen autoon ole varaakaan... Sukulainen on onneksi lupautunut hieman avustamaan auton hankinnassa.
Millaisia asioita tällaisen ulosottovelkaisen ja luottotiedottoman pitää huomioida auton hankinnassa? Voiko ulosotto kiinnostua parin tai kolmen tonnin arvoisesta vanhasta autosta (vaikka lyhennän velkaani muutenkin maksusuunnitelman mukaisesti)? Entäs vakuutukset? Liikennevakuutusta pitää varmaan maksaa joku summa etukäteen, kun ei niitä luottotietoja ole? Entä olisiko sellainen järjestely fiksumpi, että auto laitettaisiin tuon sukulaisen nimiin?
Mun veli sai työn jokunen aika sitten, sitä ennen oli työttömänä vuosia ja velkaa kertyi. Osti nyt sitten kolmen sadan auton, että pääsee töihin ja voi alkaa lyhentämään ulosotossa olevia velkoja!