Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurin kiintymyssuhdehurmosmamma haukkui minut äsken

19.09.2016 |

Olen kotona ja lapsi on päiväkodissa. Kehtasin mennä lenkille ja tämä hurmosmamma hyökkäsi kyselemään missä lapseni on ja miksi minä olen kotona. Ehdin päästä siihen vaiheeseen, että lapsi on päiväkodissa ja minä teen pelkkiä videoluentokursseja tässä periodissa, kun mamma hyökkäsi haukkumaan, kun olen laittanut lapseni päiväkotiin, vaikka voisin pienillä järjestelyillä hoitaa hänet kotona ja opiskella siinä samassa. Siinä vaiheessa, kun puheessa alkoi kuulumaan sanoja itsekäs ja lapselle tulee traumoja, lähdin kävelemään tilanteesta enkä jäänyt selittelemään, kun asia ei hänelle kuulu.

Se mitä tämä mamma ei tiedä: Lapseni aloitti kuukausi sitten päiväkodin ja minä palasin opiskelujen pariin. Otin kuitenkin ensimmäiseen periodiin vain muutaman videoluentoja sisältävän kurssin, jotta voin rauhassa totuttaa lapsen uuteen päiväkotiin ja pitää ensimmäiset kuukaudet lyhyttä päivää. Lapsen ollessa päiväkodissa ehdin tällä hetkellä tehdä muutakin kuin opiskella, esim. käydä lenkillä niin kuin tänään. Toisekseen olen aikoinaan dropannut yliopistolta pahan burn outin takia, kun yritin tehdä ympäripyöreitä päiviä töiden ja opiskelun kanssa. En aio vetää itseäni burn outiin ja siirtää valmistumista taas viidellä vuodella. Se ei ole lapsenikaan etu. Kolmanneksi, lapseni viihtyy päiväkodissaan todella hyvin. Siellä on kavereita ja toimintaa, jota en pystyisi tarjoamaan kotona. Olimme jonossa melkein kaksi vuotta, että saimme hänet tasokkaaseen yksityiseen kielipäiväkotiin.

Se mitä tällä oikeastaan haluan sanoa on, että älkää äidit arvostelko toisianne, kun ette kuitenkaan voi tietää koko totuutta. Jokaisella äidillä ja perheellä on syynsä toimia niin kuin toimivat. Ja vaikka kotihoito ja perhepeti sopisivat teidän perheelle, on olemassa monenlaisia perheitä, joille ne on mahdottomia.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt joku hullu kaappas tän ketjun.

Vierailija
42/60 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö kaikkien Suomen mammojen toimia kuten ap:n, jos se kerran niin hienoa on? Silloin olisi aika kova kilpailu päivähoitopaikoista. Onneksi on vielä itse lapsensa hoitavia hulluja "kiintymyssuhdehurmosmammoja", jotka säästävät paikkoja näille lapsensa hoitoon kykenemättömille burn out/masennusmammoille.

Jos luit aloituksen, niin minä opiskelen. Nyt aluksi vähän vähemmän, että lapsi ehtii tutustua päiväkodin aikuisiin ja kavereihin kunnolla ennen kuin joutuu olemaan pitkää päivää. Ei olisi oikeasti mahdollista hoitaa lasta kotona ja opiskella yliopistossa samalla, ellei halua opiskella öisin ja jättää nukkumatta. Ap

Kumpa kaikki vanhemmat pystyisivät pitämään lapsella aluksi lyhyttä päivää ja antaisivat lapsille aikaa tutustua päiväkodin aikuisiin ja toisiin lapsiin sekä toimintatapoihin. Olen LTO ja tuntuu kyllä aika kurjalta katsoa niitä lapsia, jotka joutuvat aloittaman samantien 7-17 päivät, kun päiväkoti alkaa. Pehmeä lasku auttaisi kaikkia. Toki tämä ei suurimmalle osalle mahdollista, mutta ihanaa, että joku pystyy ja haluaa tehdä näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma ap, ettet ole masentunut?

Millä perusteella päättelet apn olevan masentunut?

Ap:n kirjoittaman perusteella voisin hyvin kuvitella, että ei olisi mikään ihme. Jos on jo aiemmin sairastanut masennusta tai kokenut burn outin, sairaus voi uusia herkästi. Myös "turhan päiten" lapsen päiväkotiin vieminen kertoo hyvin usein äidin jaksamattomuusongelmista, jotka usein kertovat masennuksesta. Masentuneet myös loukkaantuvat herkästi muiden puheista. Normaalitilanteessa äiti ei ehkä tulisi tekemään nettiin keskustelua tällaisesta, vaan antaisi asian mennä ohi, jos kokee olevansa oikeassa. Moni äiti myös kykenee hoitamaan pientä lastansa vaikka opiskelisi tai tekisi kevyitä töitä kotona. Eihän se aina kivaa ole, mutta sellaista se elämä ja etenkin perhe-elämä vaan on.

Vierailija
44/60 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vähän ohisjuttu. Mutta tuosta, että lapset hokee, kuinka ihanaa päiväkodissa on.

Omat lapseni myös aina sanoivat, kuinka kiva mennä päikkyyn ja kuinka ihanaa siellä on. Elin siinä luulossa siihen asti, kun tulivat murrosikään. Sitten alkoivat kertoa muistojaan päiväkodista. Oli joku hoitaja, jota pelkäsivät ja joka tiuski ja saattoi tarttua niskaankin. Oli lapsia, joita pelkäsivät. Oli paljon muutakin.

Kun kysyin itku kurkussa, että miksi ette sanoneet. Ei, kun näkivät, kuinka tyytyväiseksi tulin, kun kertoivat tykkäävänsä päiväkodista. Olin kamalan väsynyt työpaineissa silloin ja yritin kai heiltä heruttaa koko ajan vastauksia, että onhan kivaa ja onhan hyvä olla siellä. Halusivat äidille hyvän mielen, kun olin kuulemma ärtynyt, jos yrittivät kertoa jotain, mikä ei ollutkaan kivaa.

Itse muistan, kuinka helpottunut olin, kun lapset niin viihtyi päiväkodissa ja olin helpottunut siitä, kun sain vähän vapaa-aikaa itselleni, kun pidin viikkovapaillakin lapset hoidossa. Muistan kyllä senkin, kun joku lapsista pyysi, ettei tarvitsisi lähteä, kun äidillä on vapaata, minua ärsytti ja suututtikin, kun pelkäsin, että menetän kotivapaan rauhassa, jos joku ei halua mennä päiväkotiin.

Kaikki vanhemmat aina hehkuttavat, kuinka hyvin lapsensa viihtyvät päiväkodissa ja suorastaan rakastavat sitä paikkaa. En ole ikinä kuullut mitään päinvastaista. Vaikuttaa vanhempien defenssiltä ja suurelta valheelta, etenkin kun tulee jatkuvasti luettua päiväkotien ongelmista...

Aika naurettavaa. Milloin lasten etu menee vanhempien hyvän mielen edelle? Ilmeisesti hyvin harvoissa perheissä.

Vierailija
45/60 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kauhee haukkuminen jos joku pystyy tekemään elämästään piirun verran helpompaa ja vielä niin että jopa se päiväkotia aloitteleva lapsi hyötyy tilanteesta. Heti on vähintään masentunut jos ei tee just samalla lailla kuin joku muu. Kyllä sairaimpia ovat ne, jotka kyttää ja arvostelee toisia ilman oikeaa syytä. Menkää oikeasti hakemaan apua itsellenne jostain.

Vierailija
46/60 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kirjoittaman perusteella voisin hyvin kuvitella, että ei olisi mikään ihme. Jos on jo aiemmin sairastanut masennusta tai kokenut burn outin, sairaus voi uusia herkästi. Myös "turhan päiten" lapsen päiväkotiin vieminen kertoo hyvin usein äidin jaksamattomuusongelmista, jotka usein kertovat masennuksesta. Masentuneet myös loukkaantuvat herkästi muiden puheista. Normaalitilanteessa äiti ei ehkä tulisi tekemään nettiin keskustelua tällaisesta, vaan antaisi asian mennä ohi, jos kokee olevansa oikeassa. Moni äiti myös kykenee hoitamaan pientä lastansa vaikka opiskelisi tai tekisi kevyitä töitä kotona. Eihän se aina kivaa ole, mutta sellaista se elämä ja etenkin perhe-elämä vaan on.

Siis jos joku pystyy järjestämään omalle lapselleen pehmeän laskun päiväkotielämään, niin se on äidin jaksamattomuusongelma, eikä lapsen paras? Voi jeesus, mistä näitä tampioita sikiää?? t. ohis

Vierailija
47/60 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jos joku pystyy järjestämään omalle lapselleen pehmeän laskun päiväkotielämään, niin se on äidin jaksamattomuusongelma, eikä lapsen paras? Voi jeesus, mistä näitä tampioita sikiää?? t. ohis

Ne on varmaan niitä täydellisiä äitejä, jotka hoidettavat lapsensa päiväkodissa vain pakon edessä. Mikä tarkoittaa sitä, että lapselle ei tule pehmeää laskua vaan suoraan tositoimiin. Koska olisihan se lapselle ihan kamala, jos saisi tutustua uuteen elämäntilanteeseen rauhassa. Parempi olla kotona tiukasti siihen asti, kunnes on pakko olla hoidossa 10h päivä. 🙄

Vierailija
48/60 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans yks opiskelija-äiti ja ai kauhea, mullakin oli viime viikolla lapsi muutaman tunnin päiväkodissa vaikka itse olin kotona opiskelemassa. Mulla ei todellakaan tulisi opiskelusta kotona yhtään mitään jos tuo 1-vuotias uhmaikäinen kiukuttelis jatkuvasti vierellä milloin mistäkin. Ja kävin muutes kaupassakin YKSIN sillävälin kun lapsi oli sielä päiväkodissa.. parempi varmaan mennä nurkkaan häpeämään.

Vierailija
49/60 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö kaikkien Suomen mammojen toimia kuten ap:n, jos se kerran niin hienoa on? Silloin olisi aika kova kilpailu päivähoitopaikoista. Onneksi on vielä itse lapsensa hoitavia hulluja "kiintymyssuhdehurmosmammoja", jotka säästävät paikkoja näille lapsensa hoitoon kykenemättömille burn out/masennusmammoille.

Jos luit aloituksen, niin minä opiskelen. Nyt aluksi vähän vähemmän, että lapsi ehtii tutustua päiväkodin aikuisiin ja kavereihin kunnolla ennen kuin joutuu olemaan pitkää päivää. Ei olisi oikeasti mahdollista hoitaa lasta kotona ja opiskella yliopistossa samalla, ellei halua opiskella öisin ja jättää nukkumatta. Ap

Miksi se joutuu olemaan siellä pitkää päivää kun opiskelet? Siis eihän ne opiskelijan päivät nyt mitenkään erityisen pitkiä ole? Ja illalla mies voi hoitaa, jos sinulla on koulutöitä. Valtavan paljon  pystyy yleensä opiskelemaan etänä, verkossa ja tenttimällä. Minä suoritin just pedagogiset opinnot ja niistä sanotaan, että vaatii paljon läsnäoloa ja silti pystyin olemaan pitkiä aikoja ihan kotona. Ja lapsia minulla kolme.

Vierailija
50/60 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kans yks opiskelija-äiti ja ai kauhea, mullakin oli viime viikolla lapsi muutaman tunnin päiväkodissa vaikka itse olin kotona opiskelemassa. Mulla ei todellakaan tulisi opiskelusta kotona yhtään mitään jos tuo 1-vuotias uhmaikäinen kiukuttelis jatkuvasti vierellä milloin mistäkin. Ja kävin muutes kaupassakin YKSIN sillävälin kun lapsi oli sielä päiväkodissa.. parempi varmaan mennä nurkkaan häpeämään.

Suosittelen, nurkkaan vaan! ;) Mielestäni Ap on tehnyt fiksusti, kun pitää lasta aluksi lyhyemmällä päivällä. Palaan itsekin hoitovapaalta opintoihin tammikuussa. Taidan järjestää opintoni niin, että lapsi voi aluksi olla päiväkodissa vähemmän.

Vierailija
51/60 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se joutuu olemaan siellä pitkää päivää kun opiskelet? Siis eihän ne opiskelijan päivät nyt mitenkään erityisen pitkiä ole? Ja illalla mies voi hoitaa, jos sinulla on koulutöitä. Valtavan paljon  pystyy yleensä opiskelemaan etänä, verkossa ja tenttimällä. Minä suoritin just pedagogiset opinnot ja niistä sanotaan, että vaatii paljon läsnäoloa ja silti pystyin olemaan pitkiä aikoja ihan kotona. Ja lapsia minulla kolme.

Mutta tajuatko, kuinka ihanaa on päästä aamulla lenkille, eikä vain illalla väsyneenä. Kilometrivauhtikin on parempi aamulla levänneenä ja syke alhaisempi. Illalla meno on aina väsynyttä ja ei ehdi edes pitkistä juosta kunnolla. Kannattaa kokeilla sinunkin, eikä leikkiä marttyyria.

Vierailija
52/60 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos olisit vain sanonut "lapsi on hoidossa, koska opiskelen"?

Vierailija
53/60 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tajuatko, kuinka ihanaa on päästä aamulla lenkille, eikä vain illalla väsyneenä. Kilometrivauhtikin on parempi aamulla levänneenä ja syke alhaisempi. Illalla meno on aina väsynyttä ja ei ehdi edes pitkistä juosta kunnolla. Kannattaa kokeilla sinunkin, eikä leikkiä marttyyria.

Eli se lapsi on siellä päiväkodissa pitkää päivää juoksemisen takia, eikä opintojen? Eikö siis aamullakaan isä voi hoitaa niin että pääsisit juoksemaan ennen kuin lapsi menee hoitoon/alat opiskella?

Meillä on kaksi koiraa ja käyn lenkillä kolmesti päivässä - muttei se ole ikinä lapsilta ollut poissa...

Vierailija
54/60 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä se opiskelu voi väsyttää noin järjettömästi? Minä muistan opiskeluajan kaikkein leppoisimpana aikana elämässäni.

Vierailija
55/60 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaha, ihana aloittaa otsikossa haukkumalla naapurin kiintymyssuhdehurmosmamma ja lopettaa viesti siihen että toivoo kuinka äidit ei arvosteli toisiaan. :D

Vierailija
56/60 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä se opiskelu voi väsyttää noin järjettömästi? Minä muistan opiskeluajan kaikkein leppoisimpana aikana elämässäni.

Se väsyttää silloin, kun on semmoinen ihminen, joka väsyy helposti erilaisista asioista. 

Vierailija
57/60 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se väsyttää silloin, kun on semmoinen ihminen, joka väsyy helposti erilaisista asioista. 

Onko se isäkin yhtä uupunut? Oliko ihan viisasta hankkia koko lasta?

Vierailija
58/60 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän yritti varmasti hyvää, vaikka hänen tapansa tuntui hyökkäävältä.

Eihän hän tiennyt mm. sinun mielenterveysongelmistasi. 

Vierailija
59/60 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi kiintymyssuhde-perhepeti-hörhömamma, joka haluaa sanoa sulle että päiväkoti ei hyvää varhaista vuorovaikutusta ja kiintymyssuhdetta pilaa! Eikä pinnasänky :)

Naapurisi on ääliö, eikä varmaan oikeasti edes ymmärrä mitä vaahtoaa.

T. Mammalomalla oleva päikyntäti

Vierailija
60/60 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos olisit vain sanonut "lapsi on hoidossa, koska opiskelen"?

Ehkä se naapuri tajusi, että myös lenkkeilee, jos Ap oli keskellä päivää täydessä lenkkivarustuksessa ulkona....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä