Naapurin kiintymyssuhdehurmosmamma haukkui minut äsken
Olen kotona ja lapsi on päiväkodissa. Kehtasin mennä lenkille ja tämä hurmosmamma hyökkäsi kyselemään missä lapseni on ja miksi minä olen kotona. Ehdin päästä siihen vaiheeseen, että lapsi on päiväkodissa ja minä teen pelkkiä videoluentokursseja tässä periodissa, kun mamma hyökkäsi haukkumaan, kun olen laittanut lapseni päiväkotiin, vaikka voisin pienillä järjestelyillä hoitaa hänet kotona ja opiskella siinä samassa. Siinä vaiheessa, kun puheessa alkoi kuulumaan sanoja itsekäs ja lapselle tulee traumoja, lähdin kävelemään tilanteesta enkä jäänyt selittelemään, kun asia ei hänelle kuulu.
Se mitä tämä mamma ei tiedä: Lapseni aloitti kuukausi sitten päiväkodin ja minä palasin opiskelujen pariin. Otin kuitenkin ensimmäiseen periodiin vain muutaman videoluentoja sisältävän kurssin, jotta voin rauhassa totuttaa lapsen uuteen päiväkotiin ja pitää ensimmäiset kuukaudet lyhyttä päivää. Lapsen ollessa päiväkodissa ehdin tällä hetkellä tehdä muutakin kuin opiskella, esim. käydä lenkillä niin kuin tänään. Toisekseen olen aikoinaan dropannut yliopistolta pahan burn outin takia, kun yritin tehdä ympäripyöreitä päiviä töiden ja opiskelun kanssa. En aio vetää itseäni burn outiin ja siirtää valmistumista taas viidellä vuodella. Se ei ole lapsenikaan etu. Kolmanneksi, lapseni viihtyy päiväkodissaan todella hyvin. Siellä on kavereita ja toimintaa, jota en pystyisi tarjoamaan kotona. Olimme jonossa melkein kaksi vuotta, että saimme hänet tasokkaaseen yksityiseen kielipäiväkotiin.
Se mitä tällä oikeastaan haluan sanoa on, että älkää äidit arvostelko toisianne, kun ette kuitenkaan voi tietää koko totuutta. Jokaisella äidillä ja perheellä on syynsä toimia niin kuin toimivat. Ja vaikka kotihoito ja perhepeti sopisivat teidän perheelle, on olemassa monenlaisia perheitä, joille ne on mahdottomia.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Burn out???...mmmfffhahhahha!!!!
Kuule,kiviäkin kiinnostaa.Oot vaan aivan saatanan laiska.myönnä se ja elä itsesi kanssa.Ikävää sun pikkuiselle.Mahtavaa, että on kaltaisiasi täydellisiä ihmisiä, jotka voivat kivittää meitä muita huonompia. Kiitos tästäkin rakentavasta kommentista.
No voi että,kyynel!Mistä sää tiät kuinka laiska mää oon?Ainakin myönnän sen enkä mene minkään burn outin taakse.
Ikävää sun lapselle et se joutuu oleen hoidossa kun oot itte kotona,ehkä se haluis olla sun kanssa?Sitä meinäsin..
Touche!
Mikä sulla oikein on?
Vierailija kirjoitti:
Missä näitä hurmosmammoja oikein on?
Ainoa paikka missä minä olen tavannut, on vauvapalsta. Luojan kiitos.
Nii,mäki oon kuullu et jotkut karmeet ämmät haluu olla lasten kans kotona!Hirveetä takertumista!Niiden paskojen luovuus ei niinku ikinä lähde flowhun kun ne mätänee kotona persehedelmiensä kanssa.
Freedom!!!!
Mä en vaan käsitä miten nää kehtaa? Mä olen aika voimakkaasti sillä kannalla, että kannattaisi tehdä kaikkensa ettei lapsia tarvitsisi viedä hoitoon ainakaan alle 2-vuotiaina, mutta en ikinä kehtaisi huomautella asiasta edes läheisilleni, saati naapurille. Ja vaikka olen vähän kiintymyssuhdehurmoksinen niin en kyllä käsitä miksi yli 3-vuotias ei voisi olla hoidossa jos äitinsä opiskelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule,kiviäkin kiinnostaa.Oot vaan aivan saatanan laiska.myönnä se ja elä itsesi kanssa.Ikävää sun pikkuiselle.Mahtavaa, että on kaltaisiasi täydellisiä ihmisiä, jotka voivat kivittää meitä muita huonompia. Kiitos tästäkin rakentavasta kommentista.
No voi että,kyynel!Mistä sää tiät kuinka laiska mää oon?Ainakin myönnän sen enkä mene minkään burn outin taakse.
Ikävää sun lapselle et se joutuu oleen hoidossa kun oot itte kotona,ehkä se haluis olla sun kanssa?Sitä meinäsin..
Touche!Mikä sulla oikein on?
Sä sanoit sen 2 kertaa....burn out.Se on menny hei jo muodista.
Touche.
Tottakai joku naapuri tulee asiasta kadulla mesoamaan!Tottakai!!!?
Täällä taas vaan joku herkkis burnoutti tuli viilentelemään polttelevaa omaatuntoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Touche!Mikä sulla oikein on?
Sä sanoit sen 2 kertaa....burn out.Se on menny hei jo muodista.
Touche.
Ok. Harvemmin burn out tekee ihmisestä v**tumaisen k**ipään.
Jaksamista.
Pitäisikö kaikkien Suomen mammojen toimia kuten ap:n, jos se kerran niin hienoa on? Silloin olisi aika kova kilpailu päivähoitopaikoista. Onneksi on vielä itse lapsensa hoitavia hulluja "kiintymyssuhdehurmosmammoja", jotka säästävät paikkoja näille lapsensa hoitoon kykenemättömille burn out/masennusmammoille.
Jos on masennukseen tai burn outtiin taipuvainen, niin miten uskaltaa hankkia lapsia? Lasten kanssa ihan normaalikin olo on nimittäin sellaisille ihmisille hirvittävän rankkaa, kuten aloituksestakin käy ilmi. Sellainen ihminen ei yleensä jaksa yhtäkään lasta kunnolla yksin hoitaa, puhumattakaan useammasta. Mutta onneksi voi aina huutaa apua yhteiskunnalta.
Ns. normaalilla jaksamiselle varustetulle äidille ap:n tilanne olisi ihan normaalia elämää, piece of cake.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai joku naapuri tulee asiasta kadulla mesoamaan!Tottakai!!!?
Täällä taas vaan joku herkkis burnoutti tuli viilentelemään polttelevaa omaatuntoaan.
Ei mesonnut, mutta tuli juttelemaan. Kyseli ihan kasuaalisti, että missä lapsi on, mutta alkoi sitten kauhistelemaan, kun sanoin hänen olevan hoidossa. Mielestäni mun ei tarvitse kuunnella asiallistakaan arvostelua, jos arvostelijana on puolituttu, jolla ei ole hajuakaan tilanteestamme. Ja joo, ei ole huono omatunto. Saattaisi olla, mutta lapsi onneksi huokailee iltaisin, että "äiti mä niin tykkään mun päiväkodista".
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö kaikkien Suomen mammojen toimia kuten ap:n, jos se kerran niin hienoa on? Silloin olisi aika kova kilpailu päivähoitopaikoista. Onneksi on vielä itse lapsensa hoitavia hulluja "kiintymyssuhdehurmosmammoja", jotka säästävät paikkoja näille lapsensa hoitoon kykenemättömille burn out/masennusmammoille.
Jos luit aloituksen, niin minä opiskelen. Nyt aluksi vähän vähemmän, että lapsi ehtii tutustua päiväkodin aikuisiin ja kavereihin kunnolla ennen kuin joutuu olemaan pitkää päivää. Ei olisi oikeasti mahdollista hoitaa lasta kotona ja opiskella yliopistossa samalla, ellei halua opiskella öisin ja jättää nukkumatta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Hih hih...
Tää oli hyvä.Taas osu ja uppos.Taas pahenee ikävä kyllä jonkun burn out.Kuka nyt tälläisiä kauheuksia kestäisi?;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos luit aloituksen, niin minä opiskelen. Nyt aluksi vähän vähemmän, että lapsi ehtii tutustua päiväkodin aikuisiin ja kavereihin kunnolla ennen kuin joutuu olemaan pitkää päivää. Ei olisi oikeasti mahdollista hoitaa lasta kotona ja opiskella yliopistossa samalla, ellei halua opiskella öisin ja jättää nukkumatta. Ap
Miksi jotkut äidit sitten kykenevät siihen, vaikkei se sinun mielestäsi ole mahdollista? Älä yleistä omaa kokemustasi koskemaan kaikkia muitakin opiskelevia äitejä.
Voi kuule,sää opiskekelet ja sulla on yksi lapsi ja sekin hoidossa????
Mitä helvettiä sää meinaat kun sun pitäs oikeasti tehdä jotain??
Ota nyt itseäsi niskasta ja lopeta toi ruikuttaminen.
Oletko varma ap, ettet ole masentunut?
Vierailija kirjoitti:
Jos on masennukseen tai burn outtiin taipuvainen, niin miten uskaltaa hankkia lapsia? Lasten kanssa ihan normaalikin olo on nimittäin sellaisille ihmisille hirvittävän rankkaa, kuten aloituksestakin käy ilmi. Sellainen ihminen ei yleensä jaksa yhtäkään lasta kunnolla yksin hoitaa, puhumattakaan useammasta. Mutta onneksi voi aina huutaa apua yhteiskunnalta.
Ns. normaalilla jaksamiselle varustetulle äidille ap:n tilanne olisi ihan normaalia elämää, piece of cake.
Mielestäni meillä on ihan normaali tilanne. Minä opiskelen ja lapsi on päiväkodissa. Mies päivät töissä. Ei minulla ole mitenkään erikoisen rankkaa, kun en edes yritä hoitaa lasta kotona samalla kuin opiskelen. Sellainen olisi rankkaa varmaan kenelle tahansa. Asumme opiskelija-asunnoissa enkä todella ole ainoa, joka on päivisin kotona opiskelemassa ja tekee päiväkotipäivän aikana muutakin kuin opiskeluja. Ap
Kuten sanoin jo aikaisemmin.Tää tapaus on vaan joku yli laiska kakkiainen joka ei ikinä tule saamaan mitään aikaiseksi.
Touche.
Tulit tänne sitten keksimään kuinka joku väärässä oleva ihminen on mesonnut sulle kadulla?
Mieti nyt itse.
Monet käy vielä töissä opuskelujen lisäksi.Itse saan aika monta hommaa houdettua samaan aikaan enkä kärsi loppuunpalamisesta.
Mut se on taito mikä joillain on.
Mut älä tee itsestäsi mitään erikoista diagnoosisi kanssa.
Tuossa ei ole vielä mitään raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma ap, ettet ole masentunut?
Millä perusteella päättelet apn olevan masentunut?
Tämä on vähän ohisjuttu. Mutta tuosta, että lapset hokee, kuinka ihanaa päiväkodissa on.
Omat lapseni myös aina sanoivat, kuinka kiva mennä päikkyyn ja kuinka ihanaa siellä on. Elin siinä luulossa siihen asti, kun tulivat murrosikään. Sitten alkoivat kertoa muistojaan päiväkodista. Oli joku hoitaja, jota pelkäsivät ja joka tiuski ja saattoi tarttua niskaankin. Oli lapsia, joita pelkäsivät. Oli paljon muutakin.
Kun kysyin itku kurkussa, että miksi ette sanoneet. Ei, kun näkivät, kuinka tyytyväiseksi tulin, kun kertoivat tykkäävänsä päiväkodista. Olin kamalan väsynyt työpaineissa silloin ja yritin kai heiltä heruttaa koko ajan vastauksia, että onhan kivaa ja onhan hyvä olla siellä. Halusivat äidille hyvän mielen, kun olin kuulemma ärtynyt, jos yrittivät kertoa jotain, mikä ei ollutkaan kivaa.
Itse muistan, kuinka helpottunut olin, kun lapset niin viihtyi päiväkodissa ja olin helpottunut siitä, kun sain vähän vapaa-aikaa itselleni, kun pidin viikkovapaillakin lapset hoidossa. Muistan kyllä senkin, kun joku lapsista pyysi, ettei tarvitsisi lähteä, kun äidillä on vapaata, minua ärsytti ja suututtikin, kun pelkäsin, että menetän kotivapaan rauhassa, jos joku ei halua mennä päiväkotiin.
Joo hyvä!!!!
Älkää ikinä koskaan miettikö teettekö jotain väärin.Mahtava elämän ohje.Eiku enemmän vittuilua eetteriin niin kyllä tää tästä.