Jos uskoo epämääräisesti Jumalaan mutta ei Jeesuksen...
...sovituskuolemaan, niin pelastuuko luterilaisten kristittyjen mukaan silloin? Riittääkö epämääräinen usko vai tarvitaanko oikea oppi?
Kommentit (4)
Ei riitä, kristinuskossa keskeinen asia on nimenomaan Jeesus ja avain pelastumiseen on ainoastaan usko Jeesukseen messiaana ja Jumalan poikana.
Ei pelastu. Vain ottamalla vastaan Jeesuksen ristinkuolemalla tehdyn sovituksen voi synnit saada anteeksi Jumalan armosta.
Joh. 14:6 "Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani."
Onko tämä kuvaamasi siis oma tilanteesi, jonkun läheisesi tilanne vai vaan hypoteettista mietintää?
Tässä minun näkemykseni, näen jo alapeukut kun tämä ei mene minkään oppien mukaan. Itse uskon tällä hetkellä epämääräisesti Jumalaan, mutta en Jeesukseen. Tällä hetkellä epämääräisesti siksi, että aiemmin uskoin hyvin vahvasti, mutta koen, että minua koeteltiin kesällä ja siksi uskonikin on koetuksella. Haluan kuitenkin uskoa siihen, että yhteyteni Jumalaan palaa jossain vaiheessa ennalleen. Määrittelen itseni väärin kristityksi, vaikka olenkin ilmeisesti vääräuskoinen. Pelastumisesta luterilaisten kristittyjen mukaan en tiedä, mutta en haluakaan elää minkään uskonnon oppien mukaan, vaan ihan sen oman uskoni mukaan, sillä mielestäni jokaisen oma usko on sitä puhtainta uskoa: ei kenenkään eikä minkään ryhmän pakottamaa, luomaa tai vääristämää. Minun Jumalani ei ole myöskään Raamatun Jumala, vaan jokin korkeampi voima, joka rakastaa kaikkia ja tahtoo vain hyvää. En usko, että minun Jumala rankaisisi ketään, kuten Raamatun Jumala tekee. Lisäksi uskon, että kuollessani pääsen Taivaaseen tai koen uudelleensyntymisen. En tiedä, auttoiko vastaukseni mitään, koska se ei ole suora vastaus kysymykseesi, mutta mahdollisesti auttaa sinua pohtimaan asioita :)
Jos uskot Jumalaan muttet siihen että Jeesus olisi Jumalan poika, ja mitä kaikkea siitä sitten seuraskaan, olet muslimi!
On paljon muslimeja jotka ei vielä tiedäkään että ovat mmm.. muslimeja.