Lapsella on suojelusenkelitaulu huoneessaan, kaverini luuli meitä uskovaisiksi
Tällainen episodi sattui tänään. Ostin siis tytölle viime viikolla suojelusenkelikuvan, jonka laitoin kehyksiin lapsen huoneen seinälle. Ei ollut se klassisin suojelusenkelikuva, vaan se toinen, siis tämä: http://www.deikauppa.fi/images/shop/46002_i1.jpg
Kaverini totesi vieraillessaan taulun nähdessään, että "en tiennytkään, että olette uskovaisia". No ei ollakaan, ei kuuluta edes kirkkoon. Onko tämä kuva yleisen mielipiteen mukaan jotenkin vahvasti vakaumuksellinen?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle siinä on ainakin vahva kristillinen lataus. Miksi haluat tuollaisen taulun jos et oikeasti usko, että enkeli kulkee lapsesi rinnalla?
Koska taulu on minusta kaunis. Ei kai taiteen ole tarkoitus kuvata ainoastaan omia uskomuksia tai todeksi kuviteltuja asioita.
ap
Kyllä se vaan aika uskonnolliselta vaikuttaa. Kirkkoon kuulumattomuus ei tarkoita etteikö voisi uskonnollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaunis taulu. Anna sen olla lastenhuoneen seinällä.
Kerrassaan karmiva taulu. Ikimaailmassa meille ei tuollaisia tule.
Itse voisin ihan vitsillä laittaa toki, ihan kuten jonkun natsilipun tms -kaikki kaverini tietäisivät että tuota ei ole ripustettu seinälle tosissaan.Ei tuo kommentoija tainnut kysyä, josko juuri sinä ripustaisit enkelitaulun omalle seinällesi.
Natsilippu ja enkelitaulu kun ovat ihan sama asia. Minusta tuota enkelitaulua voisi verrata paremminkin johonkin tonttutauluun.
ap
Aika outoja tuntoja sekin herättäisi jos lastenhuoneen seinällä olisi joulupukkipotretti joulutonttuineen.
Meillä on tuo taulu koska lapsen mummo on sen lapselle antanut, ja lapsi itse pitää taulusta. Ollaan juteltu lapsen kanssa että jotkut uskoo enkeleihin ja toiset ei. Lapsi haluaa uskoa ja ilmeisesti kuva tuo turvaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmaan jonkin verran sukupolvikysymys myöskin. Omassa lapsuudessani 60-70 luvuilla tuollaiset oli normikauraa lähes jokaisessa lastenhuoneessa. Toki siihen aikaan lähes kaikki kuului kirkkoon, mutta valtaosa oli silloinkin tapakristittyjä, kuten myös meidän tavallinen duunariperhe. Kyllä minäkin muistelisin, että meillä joku vastaava taulu oli, mutta en sitä silloin mitenkään uskovaisuuteen yhdistänyt, eikä meillä todellakaan mitään uskonasioista puhuttu, saatika kirkossa, tai kirkon tilaisuuksissa käyty. Minä toki kävin seurakuntakerhossa ja seurakuntaleireillä, mutta siihen aikaan siellä kävi kaikki kakarat. En muista, että kerhossa, tai leireillä olisi ollut ainuttakaan uskovaisten lasta, vaan kaikki me oltiin ihan tavallisia duunareitten kakaroita ja käytiin kerhossa, koska siellä sai tehdä kaikkee mukavaa, kuten pelata pingistä ja koronaa. Aikuisiällä sitten erosin kirkosta.
Mutta siis vaikka se silloin minun lapsuudessani olikin ihan normitaulu, vailla sen kummempaa arvolatausta, niin toki minä sen ymmärrän, että tänä päivänä aika on täysin toisenlainen ja kieltämättä minäkin tuollaisen taulun tänä päivänä jonkun nuoren perheen seinällä rekisteröisin ja sen uskovaisuuteen mielessäni yhdistäisin, vaikken siitä mitään kommentoisikaan.
Aika samoja ajatuksa itsellä. Meilläkin on lasten sängyn päällä ollut suojelusenkeliseinälautanen. Tuli siihen vähän tavan vuoksi kun itselläkin on aikoinaan ollut. On miellä ollut jotain muitakin enkelikoriste-esineitä. Nyt en ehkä enää laittaisi, sen verran on oma ajattelu muuttunut pikkulapsiajoista. Enkelitaulussa on mielestäni korkempi uskontolataus kuin koriste-esineessä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tuo taulu koska lapsen mummo on sen lapselle antanut, ja lapsi itse pitää taulusta. Ollaan juteltu lapsen kanssa että jotkut uskoo enkeleihin ja toiset ei. Lapsi haluaa uskoa ja ilmeisesti kuva tuo turvaa.
Pitäisin mummoa uskovaisena jos hankkii lapsenlapselle enkelitaulun. Samoin pitäisin äitiä, jos tämä hankkii taulun, mutta en välttämättä jos laittaa seinälle mummon hankkiman taulun. Omalle lapselle en laittaisi seinille enkeleitä tai voodoo-ukkoja.
Omaan silmään toi kuva on jotenkin uskonnollinen, varmaan johtuu enkelin käsien siunaavasta asennosta.
Sinällään en yhdistä enkeleitä suoraan uskontoon. Toi kuva vaan omassa mielessä herättää heti kristillisen yhteyden.
Veikkaisin muodin mukana kulkijaksi jos tuollaisen näkisin seinällä kaverilla joka mesoo ettei usko. Haluttaisiin uskoa mutta kun se ei ole muodissa niin...
Kiitos ap. Olen miettinyt suojelusenkelitaulua lahjaksi nimiäisiin ja nyt tiedän että voin antaa
Miksi se oli niin vakavaa, että teitä luultiin uskovaisiksi? Kerrot vaan että juu ei, tykkäsin vain taulusta, ja sitten eteenpäin! En ymmärrä ap:n pöyristyneisyyttä. :D
Mie haluaisin kans hommata pojalle semmoisen taulun sängyn viereen, mut mistä semmoisia saa?
Vierailija kirjoitti:
Enkä minä pyytänyt juuri sinulta kommenttia, kulta pieni....
Kulta pieni? Huh huh. Nyt ollaan kyllä päästy mammailussa aivan uudelle tasolle. Kuka edes puhuu noin? Apua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se oli niin vakavaa, että teitä luultiin uskovaisiksi? Kerrot vaan että juu ei, tykkäsin vain taulusta, ja sitten eteenpäin! En ymmärrä ap:n pöyristyneisyyttä. :D
Ei se nyt niinkään ollut pöyristyttävää, hämmennyin vain jotenkin, kun en itse ajatellut sitä ollenkaan niin. Ilmeisesti yleinen mielipide siitä on kuitenki se, että se on selkeästi kristillinen. En vaan ole itse sitä koskaan niin ajatellut, mutta kuten sanottu, en tunne kristillisyyttäkään niin kovin hyvin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mie haluaisin kans hommata pojalle semmoisen taulun sängyn viereen, mut mistä semmoisia saa?
Ostin tuon kirpparilta, jossa eräällä naisella oli myynnissä tuollainen ihan uusi kuva. En kysynyt, miten on hänelle päätynyt. Kannattaa varmaan googlailla asiaa, eiköhän noita ole ainakin netissä myynnissä.
ap
Minusta on väärin että kristinusko voisi noin vaan omia enkelit. Ne ovat vanhempia kuin kristinusko sitä paitsi, näin uskontotieteilijän mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt niinkään ollut pöyristyttävää, hämmennyin vain jotenkin, kun en itse ajatellut sitä ollenkaan niin. Ilmeisesti yleinen mielipide siitä on kuitenki se, että se on selkeästi kristillinen. En vaan ole itse sitä koskaan niin ajatellut, mutta kuten sanottu, en tunne kristillisyyttäkään niin kovin hyvin.
ap
Miten suomalainen aikuinen voi olla tuntematta kristillisyyttä?
Vierailija kirjoitti:
Minusta on väärin että kristinusko voisi noin vaan omia enkelit. Ne ovat vanhempia kuin kristinusko sitä paitsi, näin uskontotieteilijän mielipide.
Näinpä. Lisäksi enkelit kuuluvat myös juutalaisuuteen ja islamiin yhtä lailla kuin kristinuskoon, voisihan ko. taulun omistaja olla myös noihin uskontokuntiin kuuluva.
Pidä se taulu,antaa lapselle turvallisen tunteen.Itse uskon Jumalaan ja Jeesukseen,mutta sanoisinnäin vaikken uskoisikaan.
Enkä minä pyytänyt juuri sinulta kommenttia, kulta pieni....