Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsella on suojelusenkelitaulu huoneessaan, kaverini luuli meitä uskovaisiksi

Vierailija
18.09.2016 |

Tällainen episodi sattui tänään. Ostin siis tytölle viime viikolla suojelusenkelikuvan, jonka laitoin kehyksiin lapsen huoneen seinälle. Ei ollut se klassisin suojelusenkelikuva, vaan se toinen, siis tämä: http://www.deikauppa.fi/images/shop/46002_i1.jpg
Kaverini totesi vieraillessaan taulun nähdessään, että "en tiennytkään, että olette uskovaisia". No ei ollakaan, ei kuuluta edes kirkkoon. Onko tämä kuva yleisen mielipiteen mukaan jotenkin vahvasti vakaumuksellinen?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo nyt hihhulitaulu, ihan selvästi.

Vierailija
2/39 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle siinä on ainakin vahva kristillinen lataus. Miksi haluat tuollaisen taulun jos et oikeasti usko, että enkeli kulkee lapsesi rinnalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä tulkitsen tuollaisen taulun hyvinkin kristilliseksi. 

Vierailija
4/39 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä, että miten saat siitä episodin, jos joku erehtyy luulemaan teitä uskovaisiksi.

Vierailija
5/39 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe on klassinen. Minusta tuohon kuvaan ei liity mitään hihhulismia vaan kyseessä on tuikitavallinen lasten huoneentaulu.

Vierailija
6/39 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle siinä on ainakin vahva kristillinen lataus. Miksi haluat tuollaisen taulun jos et oikeasti usko, että enkeli kulkee lapsesi rinnalla?

Koska taulu on minusta kaunis. Ei kai taiteen ole tarkoitus kuvata ainoastaan omia uskomuksia tai todeksi kuviteltuja asioita. 

ap

Vierailija
7/39 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aihe on klassinen. Minusta tuohon kuvaan ei liity mitään hihhulismia vaan kyseessä on tuikitavallinen lasten huoneentaulu.

Tavallinen, mutta aivan selkeästi kristillinen. 

Vierailija
8/39 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä, että miten saat siitä episodin, jos joku erehtyy luulemaan teitä uskovaisiksi.

No ok, ei se nyt mikään episodi ollut. Sanavalinta oli liioiteltu, sori. Kuitenkin minusta oli jotenkin outoa, että joku tuon taulun perusteella luulee uskovaiseksi, mutta ilmeisesti koen kyseisen taulun eri tavalla kuin muut. ap

Vierailija
9/39 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallinen? Tuo muka?

Ei todellakaan, kaikkea muuta.

Hihhuli-ideologian syöttöä jos mikä.

Vierailija
10/39 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös ollut toi taulu lapsena seinällä, emmekä myöskään ole uskovaisia tai kuulu kirkkoon tai usko enkeleihin tms muuhun soopaan yhtään sen enempää kuin yksisarvisiinkaan, jonka aiheinen juliste oli siskoni seinällä..

Mielestäni kuva on kaunis.

Vierailija
11/39 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä suojelusenkeli on vahva kristillinen aihe. Mutta näinhän ihmiset ymmärtävät asiat eri tavoin.

Kerrotko ap mitä tuo kuva tarkoittaa sinulle?

Vierailija
12/39 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös Buddha koristeita ja jotain tauluja missä on kuvia hindujumalista, eikä se tee meitä hinduja tai buddhalaisia..

Vierailija
13/39 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta se olisi outoa ja ärsyttävää. Enkeleihin voi sitä paitsi uskoa oikeasti tai puoli leikillään vaikka ei olisi kristitty tai missään muussakaan uskonnossa. Siinäkään ei ole mitään kiellettyä että täysin ateisti tykkäisi muuten vain enkelitauluista.

Vierailija
14/39 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis taulu. Anna sen olla lastenhuoneen seinällä.

Vierailija
15/39 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minun mielestäni suojelusenkelitaulut ovat niin perinteisiä Suomessa, etten oleta kenenkään sellaista seinällä pitävän olen erityisen uskovainen. 

Mutta ehkäpä tuo että ette kuulu kirkkoon, ja seinällenne ilmestyy tuollainen taulu, herätti ihmetystä. Tai siis olettaisin tavallaan, että ihminen joka on eronnut kirkosta, ei myöskään haluaisi kristillisiä asioita kotiinsa. Tämäpä hankalasti selitetty. Olettaisin siis, että sellainen ihminen joka ei kuulu kirkkoon olisi ns. vahvemmin järjestäytynyttä uskonnollisuutta vastaan kuin sellainen joka kuuluu kirkkoon - olematta uskovainen.

Vierailija
16/39 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä suojelusenkeli on vahva kristillinen aihe. Mutta näinhän ihmiset ymmärtävät asiat eri tavoin.

Kerrotko ap mitä tuo kuva tarkoittaa sinulle?

Minulle se on kaunis kuva, joka sisältää kauniin ajatuksen. En nää tuota suojelusenkelinä välttämättä varsinaisesti suojelusenkelinä, joka on konkreettisesti vahtaamassa ja huolehtimassa, vaan se voi minusta voi olla vaikkapa vaan jonkinlainen tunne suuremmasta voimasta ihmisen itsensä sisällä, tunne siitä, että pärjää aina, ikään kuin olisi suojelusenkeli sitä varmistamassa. Jotakin tällaista - vaikea pukea sanoiksi.

Mun isoäidilläni oli tuo sama taulu, kun olin pieni. Hänkään ei ollut kristitty, vaan kuului erääseen toiseen uskontoon. Oli itse taulun ostanut, tykkäsi siitä kovin. 

ap

Vierailija
17/39 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrassaan karmiva taulu. Ikimaailmassa meille ei tuollaisia tule.

Itse voisin ihan vitsillä laittaa toki, ihan kuten jonkun natsilipun tms -kaikki kaverini tietäisivät että tuota ei ole ripustettu seinälle tosissaan.

Vierailija
18/39 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on varmaan jonkin verran sukupolvikysymys myöskin. Omassa lapsuudessani 60-70 luvuilla tuollaiset oli normikauraa lähes jokaisessa lastenhuoneessa. Toki siihen aikaan lähes kaikki kuului kirkkoon, mutta valtaosa oli silloinkin tapakristittyjä, kuten myös meidän tavallinen duunariperhe. Kyllä minäkin muistelisin, että meillä joku vastaava taulu oli, mutta en sitä silloin mitenkään uskovaisuuteen yhdistänyt, eikä meillä todellakaan mitään uskonasioista puhuttu, saatika kirkossa, tai kirkon tilaisuuksissa käyty. Minä toki kävin seurakuntakerhossa ja seurakuntaleireillä, mutta siihen aikaan siellä kävi kaikki kakarat. En muista, että kerhossa, tai leireillä olisi ollut ainuttakaan uskovaisten lasta, vaan kaikki me oltiin ihan tavallisia duunareitten kakaroita ja käytiin kerhossa, koska siellä sai tehdä kaikkee mukavaa, kuten pelata pingistä ja koronaa. Aikuisiällä sitten erosin kirkosta.

Mutta siis vaikka se silloin minun lapsuudessani olikin ihan normitaulu, vailla sen kummempaa arvolatausta, niin toki minä sen ymmärrän, että tänä päivänä aika on täysin toisenlainen ja kieltämättä minäkin tuollaisen taulun tänä päivänä jonkun nuoren perheen seinällä rekisteröisin ja sen uskovaisuuteen mielessäni yhdistäisin, vaikken siitä mitään kommentoisikaan.

Vierailija
19/39 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minun mielestäni suojelusenkelitaulut ovat niin perinteisiä Suomessa, etten oleta kenenkään sellaista seinällä pitävän olen erityisen uskovainen. 

Mutta ehkäpä tuo että ette kuulu kirkkoon, ja seinällenne ilmestyy tuollainen taulu, herätti ihmetystä. Tai siis olettaisin tavallaan, että ihminen joka on eronnut kirkosta, ei myöskään haluaisi kristillisiä asioita kotiinsa. Tämäpä hankalasti selitetty. Olettaisin siis, että sellainen ihminen joka ei kuulu kirkkoon olisi ns. vahvemmin järjestäytynyttä uskonnollisuutta vastaan kuin sellainen joka kuuluu kirkkoon - olematta uskovainen.

Mun isäni oli pesunkestävä ateisti ja ei äitikään mihinkään uskonut, tosin hän vietti oman sukunsa uskonnon keskeisimpiä juhlia kuulumatta kuitenkaan seurakuntaan. Itse sain siis ateismin kotoa samalla lailla kuin toiset saavat tapakristillisyyden. Näin ollen kyse ei minun kohdallani ole ollut varsinaisesti itse tehdystä selkeästä valinnasta olla uskomatta, joten varmaan pitkälti tämän takia minulla ei ole sen suurempia tunteita uskontoja vastaan. Voi hyvinkin olla, että itse kirkosta eronneilla tuollaisia ajatuksia on sitten enemmän. ap

Vierailija
20/39 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrassaan karmiva taulu. Ikimaailmassa meille ei tuollaisia tule.

Itse voisin ihan vitsillä laittaa toki, ihan kuten jonkun natsilipun tms -kaikki kaverini tietäisivät että tuota ei ole ripustettu seinälle tosissaan.

Ei tuo kommentoija tainnut kysyä, josko juuri sinä ripustaisit enkelitaulun omalle seinällesi. 

Natsilippu ja enkelitaulu kun ovat ihan sama asia. Minusta tuota enkelitaulua voisi verrata paremminkin johonkin tonttutauluun.

ap