Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiinteät uppoavat huonosti, muita?

05.03.2006 |

Onko muita joilla kiinteät uppoavat huonosti?

Meillä tyttö 6kk ja kiinteitä maisteltu kohta 1kk...huonolla menestyksellä :(

" Ruokalistalla" on aamupäivällä kasvissosetta ja illalla iltapuuro hedelmäsoseen kanssa. Kasvissosetta menee ehkä 1rkl max 2 rkl ja puuroa samanverran.Eli minusta aika vähän....vai onko normaalia vielä tässä vaiheessa?

Miten kauan teillä kesti kiinteisiin totuttelu?Pitäisikö odottaa, että lapsi on todella nälkäinen? Vai mitä tehdä?Neuvoja. Kokemuksia.

Ehkä hätäilen....

t.hope-a

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin tästä aiheesta aloittaa uuden keskustelun, mutta ei sitten tarvinutkaan. On tosiaan niin rasittavaa, kun vaivalla valmistettu sose ei sitten kelpaakaan... Meilläkin kuukausi jo maisteltu soseita ja neiti on nyt jo 7kk. Olisin tosiaankin halunnut, että tissittelyä oltaisiin vähennetty jo nopeampaan tahtiin. No oikeastaan syöttöväli on vähän pidentynyt, vaikka ne soseet maistuvatkin huonosti. Ekan lusikallisen jälkeen neiti vain ovelasti hymyilee, mutta suu tiukasti kiinni. Ähh... Mikään ei auta, enkä haluaisi mitään teatteria ruokailutilanteesta tehdäkään. Olisi vaan niin mukava saada jo sitä omaa aikaa, mutta eihän se tällä syömisellä onnistu. Mielessä on käynyt jo monta kertaa korvikkeisiin siirtyminen, mutta kun ei siihen pullorumbaankaan haluaisi enää tässä vaiheessa siirtyä. Kokeilimme antaa velliä nokkamukista, mutta ei sekään onnistunut. En tiedä... Täytyykö tässä vain jaksaa imettää... Olisiko lisää hyviä vinkkejä???

Vierailija
2/10 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille :))

Pitää siis vaan antaa aikaa, mut jotenkin niin tuskastuttaa, kun syömisestä ei tule yleensä yhtään mitään.

MUJERITA: Meillä oli sama aikomus unikoulun suhteen, mut eihän sitä vielä voi pitää, kun tyttö tosiaan tarvitsee maitoa vielä yöllä...mut ehkä joskus...

Jaksamisia kaikille ja eiköhän ne kaikki jossain vaiheessa ole alkaneet syömään :))

t.hope-a

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä uppoaa hyvin kiinteät, vaikka ei edes joka päivä vielä syödä (poika 5kk). Mutta kaverini sai vauvansa syömään kiinteitä hedelmäsoseella eli koska makunsa puolesta maistui. Sitten, kun vauva oppi syömään, niin alkoi antamaan muutakin. Tässä tapauksessa vauva söi myös " ei makeita" , vaikka makeilla pelkästään aloitettiin.

Mutta ei minusta sinun kannata huolestua syömisestä, monet oppivat vasta lähemmäs vuoden ikää syömään kiinteitä. Niin itse, jos annan kiinteitä (lähinnä maistellaan), annan niitä tunnin päästä siitä, kun olen imettänyt. Eli niin kuin itsekin meinasit, ei ole hoppua.

Vierailija
4/10 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika viikkoa vajaa 6kk. Täysimetetty tähän asti ja nyt kun ollaan maisteltu soseita, niin ensin pyörittelee sosetta suussaan ja sitten sylkee kaiken pois. Neuvolassa sanoivat, että kyse ei välttämättä ole niinkään soseen mausta vaan siitä, ettei ymmärrä niellä/tajua soseen olevan ruokaa. Imetyksessä nieleminen on sisäsyntyinen refleksimäinen juttu... No jokatapauksessa. Ei kannata huolestua, jos maitoa riittää ruuaksi, niin soseilla voi opetella parikin kuukautta. Näin mulle sanottiin. Jotkut vauvat syövät itsensä kylläiseksi soseilla vasta 8kk iässä.

Mä oon ohentanut kasvissoseita vedellä ja ehkä himpun helpommin menee alas. Liukuu nieluun. Mutta nyt uutena hankaluutena on, ettei availe kovinkaan mielellään suutaan. Hipp persikkasose on ainoa mistä edes hieman " innostuu" . Se on tosi juoksevaa, sokeroimatonta - ihan hyvää! :-)

Vierailija
5/10 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

verran soseita päivän aikana. Tarjoan silti säännöllisesti aamuin illoin. Ollaan maisteltu vasta maissia (velli, puuro, sose), bataattia, porkkanaa, päärynää ja kaurapuuroa.

Poika ei suostu avaamaan suutaan ja kääntää usein tehosteeksi päänsä pois ja selkä kaarelle. Viikonloppuna en antanut kiinteitä ollenkaan, tissiteltiin vaan. Tänä aamuna taas puuroa tarjosin ja huonosti upposi. En viitsi väkisin syöttää, pari lusikallista tarjoan ja sitten kiitetään hymyillen ruuasta ja poistutaan tilanteesta.

Harmittaa hiukan, ettei kiinteät ole maistunut paremmmin, koska mulla on suunnitelmassa pitää unikoulua, kun poika täyttää 6 kk. Näyttää siltä, että unikoulu on siirrettävä hamaan tulevaisuuteen. En haluaisi/jaksaisi enää herätä yösyötöille, olen liian vanha siihen :(

t. mujerita+poika 5.5kk

Vierailija
6/10 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan normaalia on jos kiinteiden syöminen takkuaa. me aloiteltiin siinä 3kk (nyt tyttö 9kk) soseiden maistelu. eikä todellakaan ollut helppoa, mutta sitkeästi joka päivä pari kertaa yritn syöttää peruna-porkkanaa ja sitten hedelmää. välillä meni yks lusikallinen välillä 4 ja välillä ei yhtään. välillä pidin jopa 2viikon tauon, kun ei tullut syömisestä mitään. ja aloiteltiin ihan alusta koko opettelu.lempisose tuolloin oli luumu. pitkäpinnaisuuden ja pitkän yrityksen tuloksena on nyt tyttö joka syö todella hyvin. 5kk ikäisenä oppi syömisen jalon taidon.

anna sosetta silloin, kun vauvallasi on nälkä, siis maidon tilalle, soseen päälle voi sitten antaa maitoa jos vielä on nälkä. ja ruokahetkessä kannattaa vain keskittyä syömiseen, eli kaikki lelut ym pois vauvan käsistä. ettei myöhemmin syöminen ole yhtä sirkusta(tarkoitan tällä,että pitää ollu joku lelu,tms kädessä, että saa ujutettua ruokaa suuhun)ruoka-ajalla ei ole väliä, ei siis tarvitse antaa joka pvä samaan aikaan(neuvolassa opastettiin) toki nyt meillä on jo säännölliset ruoka-ajat.

meillä siis kesti aika kauan syömisen opettelu, mutta sitkeän yrittämisen tulos palkittiin.. ruokahetki on todella nopea, lelut pois käsistä, syöttötuoliin ja ruokaa suuhun.. odottaa ruokaa suu ammolla auki.

tsemppiä teille! kyllä se teidänki vauva oppii syömään, ihan varmasti=)

-äippä24 ja tyttö9kk-

Vierailija
7/10 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siis kannata väkisin yrittää työntää lusikkaa suuhun, vaan lopettaa syöminen siihen ja odottaa seuraavaa ruoka-aikaa josko uppoais paremmin.

Vierailija
8/10 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

HOPE-a:

Onko muita joilla kiinteät uppoavat huonosti?

Meillä tyttö 6kk ja kiinteitä maisteltu kohta 1kk...huonolla menestyksellä :( /--/

Miten kauan teillä kesti kiinteisiin totuttelu?Pitäisikö odottaa, että lapsi on todella nälkäinen? Vai mitä tehdä?

t.hope-a

## Vuoden 2005 imetysviikon aiheena oli " äidinmaitoa ja kotiruokaa" , eli se käsitteli vauvan siirtymistä täysimetykseltä kiinteiden syöjäksi. Materiaalissa tuli esille, että kiinteiden oppimiseen menee vauvoilta keskimäärin 3-6kk. Ei siis mitään hätää vielä :)

## Ruokahetkistä kannattaa tehdä mahdollisimman mukavia. Lapsi osaa syödä sen verran ruokaa, kuin tarvitseekin, joten sitä ei kannata tuputtaa tai pakottaa. Jos koko perhe ruokailee yhdessä, niin jo esimerkin voima on valtava! Lapselle voi antaa omalta lautaseltaan sellaisia ruokia, joita hän voi syödä. Esim. pieniä keitetyn perunan palasia, jotka lapsi voi poimia lautasen reunalta suuhunsa. Samalla kehittyy käden ja suun koordinaatio ja mutustelun taito.

## Alle vuoden ikäisen pääravinnon tulisi edelleen olla (äidin)maito, ja se muu ruoka on sitten lähinnä tutustumaan opettelua ja makustelua. Itse en olisi vastaavassa tilanteessa huolissani, jos vauva kuitenkin kasvaa omaan tahtiinsa. Stressaahan se, jos lapsi ei syö, mutta ei häntä oikein voi siihen pakottaakaan...

Vierailija
9/10 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitettiin kiinteät EILEN bataatilla (tyttö 5½kk) ja eilen meni ehkä vajaa 1 tl - tänään ei suostunut ollenkaan. Ja minä hullu SOITIN heti neuvolaan, että miks neiti ei halua syödä, pitäiskö huolestua :-) Juu, kuten arvaatte, sanoivat sen olevan ihan normaalia :-) Hyvä tietää, että sekin on normaalia, että menee monta kuukautta totutteluun. Tämmöistä tämä on esikoisten kanssa...

Vierailija
10/10 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva syö muun perheen kanssa. Meidän poika osaa jo istua hetken syöttötuolissa. Voisin lisäksi keittää perunaa ja antaa vauvan itse syödä sitä lautaselta.

Mulla jenkkiystävä ja hän ei koskaan syöttänyt vauvaa, vaan antoi heti alusta vauvalle sormiruokaa ja vauva mättäsi itse ruokaa suuhunsa, joskus jopa puuroakin! noihin aikoihin mulla ei ollut lapsia ja itsekseni ihmettelin sitä " luomuilua" . Nyt ajattelenkin toisin.