Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat syyllistyvät virkavelvollisuuden rikkomiseen, jos eivät ilmoita näkemäänsä puristelua yms. ahdistelua poliisille

Vierailija
18.09.2016 |

Tämä selvisi minulle tänään. Huomenna lähtee soitto poliisille. Tyttö valittanut yläkoulupoikien seksuaalisesta ahdistelusta, joka on nykyään rikoslaissa rangaistava teko. Opettajan pojat on poikia -asenne maksoi hänelle nyt viran. Kannattiko?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuollaiseen onneksi törmännyt, mutta kyllä opettajan voi olla vaikea erottaa ahdistelu ja ei ahdistelu. Ainakin meidän lukion käytävällä näkee kaikenlaista kopelointia ja eritteiden vaihtelua.

Ei voi olla hankalaa erottaa, että milloin molemmat on touhussa mukana ja milloin toinen vastustelee.

Älä, Älä, hih, hih hii. Kyllä se vaan voi olla. Itse yritän olla nimenomaan katsomatta kun oppilaat kutee. Ei kuulu minulle heidän parisuhteensa.

Vierailija
22/34 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opehan tietysti näkee koulussa ihan kaiken... Pihalla olet satojen oppilaiden kanssa, tuntien alkaessa käytävät tupaten täynnä rauhatonta porukkaa. Vaikka kuinka kävelee silmät ja korvat auki, ei pysty kaikkea näkemään. En usko, että kukaan opettajista jättäisi tuollaiseen kopeloimiseen puuttumatta.

Jos opella oikeasti asiaan huono suhtautuminen ("pojat on poikia"), niin juttu pitääkin viedä eteenpäin. Tietysti.

Ope yläkoulusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse siitä, että on nähty ja kuultu tyttöä - oikein mitään ei ole tehty.

-ap

Vierailija
24/34 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opehan tietysti näkee koulussa ihan kaiken... Pihalla olet satojen oppilaiden kanssa, tuntien alkaessa käytävät tupaten täynnä rauhatonta porukkaa. Vaikka kuinka kävelee silmät ja korvat auki, ei pysty kaikkea näkemään. En usko, että kukaan opettajista jättäisi tuollaiseen kopeloimiseen puuttumatta.

Jos opella oikeasti asiaan huono suhtautuminen ("pojat on poikia"), niin juttu pitääkin viedä eteenpäin. Tietysti.

Ope yläkoulusta

Jos näät/saat tietoosi selkeää ahdistelua, niin miten hoidat asian? Soitto vanhemmille, jälki-istuntoa jne? Ihan "kiva" sinänsä, mutta nykyään tuo on rikos, joten vaikka kuinka pahalta tuntuisi niin siitä myös PITÄÄ sinun viranhaltijana ilmoittaa poliisille. Vaikka kuinka hoituisi ilman mielestäsi.

Vierailija
25/34 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Viisastelen" koska joku muu on varmasti samassa tilanteessa kuin me, ja luulee, että asiat on kuten 90-luvulla ja että näitä asioita täytyy vaan sietää. Ei tarvitse. Toivottavasti poikien vanhemmat nauttivat sossuasiakkuudestaan, vaikka ei oikeudelliseen vastuuseen vielä saadakaan.

Meillä 8v tyttö joutui luokatoverinsa kähminnän kohteeksi. Ensin poika (ihan suomalainen) lensi ulos ip-kerhosta ja lukuvuoden päätteeksi koulusta. Mutta siihen tarvittiin keskustelu rehtorin kanssa, opettaja ei saanut sitä loppumaan. Sanoin että teen lapsestani lastensuojeluilmoituksen jos hän ei saa olla rauhassa koulussa.

Toipumiseen meni pari vuotta mutta nykyään kaikki hyvin.

Vierailija
26/34 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuollaiseen onneksi törmännyt, mutta kyllä opettajan voi olla vaikea erottaa ahdistelu ja ei ahdistelu. Ainakin meidän lukion käytävällä näkee kaikenlaista kopelointia ja eritteiden vaihtelua.

Ei voi olla hankalaa erottaa, että milloin molemmat on touhussa mukana ja milloin toinen vastustelee.

Älä, Älä, hih, hih hii. Kyllä se vaan voi olla. Itse yritän olla nimenomaan katsomatta kun oppilaat kutee. Ei kuulu minulle heidän parisuhteensa.

Voihan se toki täysin autistiselle ihmiselle olla hankala erottaa...

Jos tilanteessa hihitellään, niin silloin siinä on jotain kivaa meneillään. Jos taas toisen ilme tilanteessa on kärsivä, hän huitoo ahdistelijaa äkäisen näköisenä pois, tai jos hän huutaa vihaisesti "älä", niin silloin tilanne on epätoivottua ahdistelua.

Ole hyvä, näillä neuvoilla erotat ahdistelun ja pariskunnan kiehnäämisen toisistaan. Ei ole hankalaa.

Vierailija
27/34 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitan halaamista suuremmasta aina vähintään tunniksi istumaan, vaikka olisi ihan seurusteleva pari. Ei tarvitse arvailla mikä on ahdistelua ja mikä ei. Koulu on lasten ja nuorten työpaikka eikä tuollainen käytös sovi

Vierailija
28/34 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienet on ongelmat teillä.

Seksuaalinen ahdistelu on pieni ongelma?

Vierailija
29/34 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tilanteessa hihitellään, niin silloin siinä on jotain kivaa meneillään. Jos taas toisen ilme tilanteessa on kärsivä, hän huitoo ahdistelijaa äkäisen näköisenä pois, tai jos hän huutaa vihaisesti "älä", niin silloin tilanne on epätoivottua ahdistelua.

Ole hyvä, näillä neuvoilla erotat ahdistelun ja pariskunnan kiehnäämisen toisistaan. Ei ole hankalaa.

Kuule, ei se ole noin yksinkertaista. Teinityttö voi hihittää ihan kiusaantuneisuuttaan ja siksi, ettei halua antaa muille sitä viestiä, ettei ole tilanteen tasalla. Oikeasti tilanne ahdistaa, mutta ei oikein voi tehdä muutakaan kuin esittää olevansa mukana.

Minä olen opettajana puuttunut yläkouluikäisten kähmintään, jossa tyttö kyllä hihitti, mutta tilanteet (ihan oppitunnilla) olivat kaikkea muuta kuin ok. Useampi (ihan kantasuomalainen, jos sitä mietitte) poika aina ohimennessään nojaili, hipelöi ja puristeli. Puuttuminen oli keskustelu ensin tytön kanssa ("mitä ajattelet tästä itse?"), sitten poikien kanssa ("sillä, mitä te teette, on ihan nimi"), sitten yhteydenotto luokanvalvojaan ja kaikkien vanhempiin, lopuksi luokanvalvojan puhuttelu ja jälki-istunto. Vanhemmat olisivat halutessaan voineet viedä asian poliisille, mutta tilanteen rauhoittamiseen (ainakin tunneilla) riittivät nämä koulun toimenpiteet. Loppuvuoden varmistin, etteivät ko. oppilaat ole tunneillani samoissa ryhmissä. Varmistin myös, että koko koulun opettajat käsittelevät seksuaalisen ahdistelun teemaa omien luokkiensa kanssa.

Vierailija
30/34 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, ei se ole noin yksinkertaista. Teinityttö voi hihittää ihan kiusaantuneisuuttaan ja siksi, ettei halua antaa muille sitä viestiä, ettei ole tilanteen tasalla. Oikeasti tilanne ahdistaa, mutta ei oikein voi tehdä muutakaan kuin esittää olevansa mukana.

Minä olen opettajana puuttunut yläkouluikäisten kähmintään, jossa tyttö kyllä hihitti, mutta tilanteet (ihan oppitunnilla) olivat kaikkea muuta kuin ok. Useampi (ihan kantasuomalainen, jos sitä mietitte) poika aina ohimennessään nojaili, hipelöi ja puristeli. Puuttuminen oli keskustelu ensin tytön kanssa ("mitä ajattelet tästä itse?"), sitten poikien kanssa ("sillä, mitä te teette, on ihan nimi"), sitten yhteydenotto luokanvalvojaan ja kaikkien vanhempiin, lopuksi luokanvalvojan puhuttelu ja jälki-istunto. Vanhemmat olisivat halutessaan voineet viedä asian poliisille, mutta tilanteen rauhoittamiseen (ainakin tunneilla) riittivät nämä koulun toimenpiteet. Loppuvuoden varmistin, etteivät ko. oppilaat ole tunneillani samoissa ryhmissä. Varmistin myös, että koko koulun opettajat käsittelevät seksuaalisen ahdistelun teemaa omien luokkiensa kanssa.

Kiitos sinulle. Olet kasvatuksen ammattilainen, ja sen kyllä huomaa.

Vierailija
31/34 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetusalalla vallitsee pahimmillaan jonkinlainen sisäinen korruptoituneisuus ja omertan laki. Niin pitkään ollaan totuteltu hyviin etuihin ja käsitys omasta arvovalta-asemasta on periytynyt opettajasukupolvelta toiselle, että esimerkiksi päivänselviin kiusaamistapauksiin ei reagoida mitenkään. Kaikki vain katselevat hiljaa sivusta sellaista toimintaa, mitä ei missään nimessä pitäisi sallia, koska se nyt vaan jotenkin kuuluu kouluun. Hyvä että nykyään näitä ummehtuneita asenteita päästään pölyttämään, harmi että se vaan vaatii vanhemmilta vaivannäköä.

Vierailija
32/34 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetusalalla vallitsee pahimmillaan jonkinlainen sisäinen korruptoituneisuus ja omertan laki. Niin pitkään ollaan totuteltu hyviin etuihin ja käsitys omasta arvovalta-asemasta on periytynyt opettajasukupolvelta toiselle, että esimerkiksi päivänselviin kiusaamistapauksiin ei reagoida mitenkään. Kaikki vain katselevat hiljaa sivusta sellaista toimintaa, mitä ei missään nimessä pitäisi sallia, koska se nyt vaan jotenkin kuuluu kouluun. Hyvä että nykyään näitä ummehtuneita asenteita päästään pölyttämään, harmi että se vaan vaatii vanhemmilta vaivannäköä.

Juu. Mutta onneksi vanhemmat ovat nykyään vähän aktiivisempia (hyvässä ja pahassa) kuin ennen.

Vierailija
33/34 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisille ja sossuun vaan pojat.

Vierailija
34/34 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienirintaisuudestaan kärsivä nainen, opettaja tai lääkäri, ei voi käsittää sitä ahdistusta. Jotkut saattavat olla jopa vahingoniloisia. Tiedostamattaan tietysti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme