Hmm. Mulla ala-asteella (2001-2007) oli joka viikkoiset kertolaskukokeet, joissa aikarajana 3sec ja jos ei saanut 9/10 oikein, joutui olemaan välitunnit luokassa kertaamassa kertotauluja. Onko tuo oikeudenmukaista? Mitä laki sanoisi?
En ole koskaan miettinyt, mutta nyt tuli mieleen. Olin muuten ainoa, joka oli välitunneilla, ja olihan se aika yksinäistä.
Kommentit (27)
Siss kolmessa sekunnissa piti kirjoittaa 10:n laskuun vastaukset? Taisitte olla koko luokka välituntisin sisällä lukemassa niitä kertotauluja. Jos taas teillä oli yhteensä puoli minuuttia aikaa vastata niihin, niin ihan hyvin oli aikaa.
Ehdottaisin jopa jälki-istuntoa, jossa kerrataan laskentaa. Laskenta on ainoa aine mitä tulet elämässä koulusta tarvitsemaan ja melkein joka päivä.
Voi kamalaa... kai oot saanu terapiaa, mutta joko osaat kertolaskut?
Vierailija kirjoitti:
Siss kolmessa sekunnissa piti kirjoittaa 10:n laskuun vastaukset? Taisitte olla koko luokka välituntisin sisällä lukemassa niitä kertotauluja. Jos taas teillä oli yhteensä puoli minuuttia aikaa vastata niihin, niin ihan hyvin oli aikaa.
Ei kun ope huusi 3 sekunnin välein kertotaulun. Ja heti kun viimeisestä oli kulunut 3sec piti kynä laittaa pöydälle. Eli 3sec/kertotaulu.
ap
Meillä oli ala-asteella samankaltainen systeemi. Kammosin niitä kertotaulukokeita niin paljon, että kerroin vanhemmilleni haluavani kuolla. Äiti jututti opettajaa, mutta opettaja ei nähnyt tilanteessa mitään ongelmaa. Olin silloin kolmannella tai neljännellä luokalla. En enää muista tästä mitään, mutta kertolaskut on hanskassa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun ope huusi 3 sekunnin välein kertotaulun. Ja heti kun viimeisestä oli kulunut 3sec piti kynä laittaa pöydälle. Eli 3sec/kertotaulu.
ap
wp
Aika helvetin nopeasti olet saanut kirjoittaa jos 3 sekunnissa teet kokeen. Taisitte olla kaikki välkät siis sisällä?
Vierailija kirjoitti:
En usko, tosin en ole testannut. Miksi mun pitäisi saada terapiaa? Sanoinhan, että en ole koskaan edes pohtinut asiaa, joten miten se voisi olla niin suuri mielenterveydellinen haitta, että tarvitsisin terapiaa?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No, sitten aika kyllä riittää. Teillä oli aktiivinen ope. Teki töitä, että oppisitte edes ne kertotaulut. Lisäksi tiesi, että kaikissa perheissä ei kannusteta opiskelemaan, joten sali välituntisin opiskella, eikä jättänyt "laiskanläksyyn". Ei myöskään vaatinut täysiä, joten yhden huolimattomuusvirheenkin salli.
Osaat varmaan kertotaulut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, tosin en ole testannut. Miksi mun pitäisi saada terapiaa? Sanoinhan, että en ole koskaan edes pohtinut asiaa, joten miten se voisi olla niin suuri mielenterveydellinen haitta, että tarvitsisin terapiaa?
ap
Taidat olla sen tarpeessa. Luultavasti kirjoittaja tarkoitti sitä.
Ei taida laki sanoa kertolaskukokeista mitään.
Laki ei sano tuonlaisista asioista yhtään mitään. ;-)
Vierailija kirjoitti:
Ehdottaisin jopa jälki-istuntoa, jossa kerrataan laskentaa. Laskenta on ainoa aine mitä tulet elämässä koulusta tarvitsemaan ja melkein joka päivä.
Ikävää, että kaksi ei osaa laskentaa, eikä ole saanut riittävästi jälki-istuntoa oppiakseenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Huusi kertotaulun?
En itse koskaan oppinut kertotaulua ulkoa just tommosen systeemin takia. Kammosin matikkaa tosi pitkään! Ei ole ollut haittaa myöhemmissäkkään opinnoissa siitä että lasken päässä kertolaskut, vähän hidasta on mutta ei mua haittaa. Laskinkin on aina mukana puhelimessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Huusi kertotaulun?
Nopee huutaja. Meillä se kertotaulu sisälsi melkein kaikki numerot sataan saakka.
Kuulostaa vähän natsimeiningiltä, mutta opit varmaan kertotaulun, hahmottamaan sarjoja (joita on paljon muuallakin kuin matikassa) ja keskittymään. Lisäksi muistisi harjaantui. Koska tapahtumista on jo kohta 10 vuotta, olet varmaan päässyt elämässä eteenpäin.
Meillä oli onneksi kirjallinen koe ja opettaja otti aikaa. Siinä oli 1-10 kertotauluista sikinsokin laskuja ja sain ekana kaikki tehtyä puolen minuutin marginaalilla seuraavaan. Muistan miten kirjottamiseen meni enemmän aikaa kuin vastauksen miettimiseen :D kaikki oikein tietysti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Taidat olla sen tarpeessa. Luultavasti kirjoittaja tarkoitti sitä.
Miksi ihmeessä tarvitsisin terapiaa, jos näin 10 vuoden jälkeen tuli ensimmäistä kertaa kännissä asia mieleen, kun oli puhe matikasta? En usko, että on myöskään alitajuisesti vaikuttanut mun mielenterveyteen. Tosin olen erityinen matikkanero.
ap
Eiköhän vanhemmat vieneet asian oikeuteen?