Lasten syksy & talvikamppeet ja rahanmeno
Aika jäätävää, ellei sitten onnistu löytämään kamppeita käytettynä. Minä en löytänyt paikalliskirppiksiltä oikein mitään joten piti ostaa uutta.
Pojan vk-varustus
- housut + takki 120 eur. (no ne voi säästää siskolle joten hinta ihan ok)
- kengät 50 eur
- pipo 10 eur
- saappaat, hanskat, huivi menee onneksi edelliskauden
Pojan talvikamat
- haalari 100 eur
- pipo, hanskat, välikerrasto, talvisaappaat pitäisi vielä ostaa, niihin uppoaa helposti toinen 100 eur
Sitten tytölle
- vk haalari meni onneksi viime kauden
- hanskat 10 eur
- pipo 10 eur
- kengät meni samat mitkä keväällä ostettu ja saappaat veljeltä peritty
Talvikamppeet
- toppahaalari 85 eur (jouduin ostamaan uuden, koska viime vuoden alemyynnistä haalittu haalarin kokoarvio meni täysin pieleen)
- hanskat 10 eur
- pipo 5 eur
- kengät ja välikerrasto pitää vielä ostaa
Merkkeinä ihan reimaa, jesper&junioria, cirafia, poppia...
Millä te vaatetatte ne kolmannet, neljännet saatikka viidennet mukulat?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Aleistahan ne kannattaa ostaa. Minä kyttään aina kesään asti ja nettikaupoista tilaan, mieluiten tietysti tosi isoilla aleprosenteilla mutta -40% on kipuraja. Täysihintaisena en ole ostanut koskaan mitään, eikä todella ole väliä onko tämän kauden malli jotain vai ei. Kenkiä ostan mielummin urheilupuolelta, esim. lasten retkeilykengät ja lenkkarit ovat siellä halvempia ja minusta parempia kuin ne iänikuiset ylihintaiset Vikingit. Hanskat maksaa, niissäkin kannattaa ainakin isommalla lapsella katsella sinne urheiluosastolle tai -kauppaan, luultavasti löytää halvemmalla kuin ne 36€ Reimat. H&m:n toppahaalarit ovat minusta hintaansa nähden tosi laadukkaita, 20€ hintaan olen niitä ostanut keväällä.
Alesta ostaminen on ihan hakuammuntaa, kun ei tiedä miten lapsi kasvaa. Minä ostin viime vuoden talvivaatteet ihan viimeisistä aleista elokuussa. Olivat todella reilut ja olin ihan varma, että lapsi hukkuu niihin koko talven. No, lapsi otti kasvupyrähdyksen ja vaatteet jäivät jo tammikuussa pieneksi.
Mä en jaksaisi tätä lastenvaaterumbaa, jos mulla olisi useampi lapsi. Onneksi on vain yksi, niin pysyy kartalla mitä milloinkin tarvitsee. Rahaakin toki menee vähemmän yhden kanssa, mutta kyllä sitä näinkin saa kulumaan. Pyrin ennakoimaan ja ostamaan mahdollisimman paljon alesta, mutta ei se aina onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Mä en jaksaisi tätä lastenvaaterumbaa, jos mulla olisi useampi lapsi. Onneksi on vain yksi, niin pysyy kartalla mitä milloinkin tarvitsee. Rahaakin toki menee vähemmän yhden kanssa, mutta kyllä sitä näinkin saa kulumaan. Pyrin ennakoimaan ja ostamaan mahdollisimman paljon alesta, mutta ei se aina onnistu.
Hyvin sanottu. Neljä vuodenaikaa ja kasvavat lapset on ihan oma rumbansa. Niin ja aloituksesta unohdin vielä kuravaatteet, nekin piti isommalle hankkia!
Rasittavinta ei edes ehkä ole se rahanmeno, vaan juuri se jatkuva vaatteiden metsästys, kyttäät alennuksia ja koitat ennakoida ja kattoa lasipallosta millasen kasvupyrähdykden se lapsi mahtaa ottaa seuraavan vuoden aikana. Silti voi mennä pieleen, sit koitat myydä hutiostoja ja.. Äh. Mikä. Rumba.
Aloittaja.
Vierailija kirjoitti:
Itse hain just 2v lapselle kierrätyskeskuksesta kaikki vk-vaatteet. Kaksi ulkoiluasua, sadevaatteet, hanskat pipot ja kaulurit ja maksoi 15 euroa yhteensä.
Jos omalta kylältä ei löydy hybiä tavaroita kirppiksiltä tai kierrätyskeskuksista niin niitä voi myös tilata esim vähänkäytetty.fistä.
Noin pienelle vielä löytyy käytettyjä vaatteita ja ihan siistejäkin. Kouluikää lähestyvälle on jo vaikeampaa, oma poika sai housuista polvet puhki, kun liikkuminen oli niin raisua.
Mä ostin ekaluokkalaiselle toppatakin anttilan tyhjennysmyynneistä 18 eurolla, ovh oli 80 euroa. Stadiumin alennusmyynneistä löytyi toppahousut 25 eurolla jo viime keväänä ja viime talvisetkin mahtuvat vielä. Välikausikengät tilattiin sports directistä samalla kun tilattiin muitakin vaatteita ja muuten vanhat vk-vaatteet sopivat vielä. Sports directiä ollaan hyödynnetty koko perhe paljon. Merkkivaatteita saa aivan naurettavan halvalla. Sieltä löytyisi niille teineillekin... Talveksi pitää ostaa vielä kengät ja hanskoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää ostaa kallis välikausihaalari jota käytetään sitten se muutama kuukausi? En ainakaan muista omasta lapsuudesta että olisi sellaisia edes ollut?
Meillä on lapsella esim. kosteutta pitävät ulkohousut, muistaakseni maksoivat max. parikymppiä. Siihen päälle tarvittaessa kurahousut jos oikein märkää on. Kirpparilta ostettu nuo kurahousut parilla eurolla. Takkina tutulta käytettynä ostettu softshell-takki ja tarvittaessa siihen päälle sitten se sadetakki. Alle vaatetta tarpeen mukaan. Kenkinä on lenkkarit niin kauan kun menee, vesikelillä kumpparit.
Sitten kun on lunta ja pakkasta toppahaalari ja talvikengät käyttöön. Viimevuotinen haalari menee vielä alkutalven, mutta isovanhemmat ostivat alesta isomman mikä menee sitten myöhemmin. Toki sitten ne pipot ja hanskat sun muut vielä, mutta kyllä ne muutaman vuoden ainakin menee eivätkä maksa omaisuuksia.
Meillä lounais-Suomessa välikausivaatteita käytetään käytännössä maaliskuusta joulukuuhun, kesällä pari hassua kuukautta, kun ei tarvitse.
Juuri näin! Asutaan myös rannikolla lounais-Suomessa, vk-vaatteet on huomattavasti suuremmalla käytöllä kuin talvivaatteet.
aloittaja.
Olen tuo joka mietti niitä välikausivaatteita ja asun myös lounaisrannikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää ostaa kallis välikausihaalari jota käytetään sitten se muutama kuukausi? En ainakaan muista omasta lapsuudesta että olisi sellaisia edes ollut?
Meillä on lapsella esim. kosteutta pitävät ulkohousut, muistaakseni maksoivat max. parikymppiä. Siihen päälle tarvittaessa kurahousut jos oikein märkää on. Kirpparilta ostettu nuo kurahousut parilla eurolla. Takkina tutulta käytettynä ostettu softshell-takki ja tarvittaessa siihen päälle sitten se sadetakki. Alle vaatetta tarpeen mukaan. Kenkinä on lenkkarit niin kauan kun menee, vesikelillä kumpparit.
Sitten kun on lunta ja pakkasta toppahaalari ja talvikengät käyttöön. Viimevuotinen haalari menee vielä alkutalven, mutta isovanhemmat ostivat alesta isomman mikä menee sitten myöhemmin. Toki sitten ne pipot ja hanskat sun muut vielä, mutta kyllä ne muutaman vuoden ainakin menee eivätkä maksa omaisuuksia.
Meillä lounais-Suomessa välikausivaatteita käytetään käytännössä maaliskuusta joulukuuhun, kesällä pari hassua kuukautta, kun ei tarvitse.
Juuri näin! Asutaan myös rannikolla lounais-Suomessa, vk-vaatteet on huomattavasti suuremmalla käytöllä kuin talvivaatteet.
aloittaja.
No, jaksat sitten puljata kuravaatteiden kanssa 10kk vuodesta? Mä en ainakaan jaksa ja siksi meillä on kunnolliset Popin ulkovaatteet. Kuravaatteet vain päiväkodissa, kun siellä ne välttämättä halutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aloittaja.
Jatkan vielä että meidän lapsi käyttää niitä talvivaatteita n. marraskuu-maaliskuu välisen ajan, "välikausikausi" vaatteita ehkä lokakuun ja huhtikuun ja sitten muun ajan ihan "tavallisia" vaatteita. Sadesäällä tietty sitten ne sadevaatteet. Mutta ei meillä esim. tällä hetkellä ole mitään haalareita käytössä vaan ihan takki tai huppari ja housut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aloittaja.
No, jaksat sitten puljata kuravaatteiden kanssa 10kk vuodesta? Mä en ainakaan jaksa ja siksi meillä on kunnolliset Popin ulkovaatteet. Kuravaatteet vain päiväkodissa, kun siellä ne välttämättä halutaan.
Ei minun niiden kanssa mitenkään erityisesti tarvitse "puljata". Ei ne nyt niin usein päällä kuitenkaan ole. En nyt edes yhtäkkiä muista koska olisivat viimeksi päällä olleet vaikka käytännössä joka päivä edes jonkun verran ulkoillaan joko pihalla tai leikkipuistossa. Päiväkodissa ovat myös käytössä eikä ne sielläkään ole käytössä edes joka viikko olleet. Mutta jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee ja näin meillä. :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siis miksi joka vuosi pitää ostaa esim. pipo?
Öö, ehkäpä siksi että vanha on pieni tai risa.
Oikeasti, ei pipon ostaminen voi olla noin iso asia! Niitähän saa muutamalla eurolla kaupasta!
Minä taas rakastan lasten varusteiden hankkimista! Ostan lähes kaiken aleista ja kirppareilta ennakoiden eli kauden vaihtuessa suuntaan kaapille enkä kauppaan. Vk-varusteita en jaksa luetella mutta talvivaatteet voin koittaa luetella.
11v.tyttö: tekninen takki kirppikseltä 10€, siistimpi takki Zalandolta 27€, toppahousut 60€, gore tex-saappaat kirpparilta 3€, pipo H&M 8€. Hanskat tarvii vielä hankkia.
8v.poika: rematec-takki alesta keväällä 50€, siskon vanhat toppahousut, kuomat 2€ ja goret 5€ kirpparilta. Jonkun siistimmän takin voisi vielä ostaa ja ehkä hanskat, miksei pipoakin.
5v.poika: tekninen haalari alesta 21€, 8848-takki alesta 30€, ulkoilu toppahousut alekupongilla 45€ ja kaupunkihousut 12.50€ kirpalta, kuomat 3€ ja goret veljen vanhat. Tänään tilasin lippapipon 12€.
Mielestäni lapseni on varustettu huipputasoisesti, mutta varsin edullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aloittaja.
Jatkan vielä että meidän lapsi käyttää niitä talvivaatteita n. marraskuu-maaliskuu välisen ajan, "välikausikausi" vaatteita ehkä lokakuun ja huhtikuun ja sitten muun ajan ihan "tavallisia" vaatteita. Sadesäällä tietty sitten ne sadevaatteet. Mutta ei meillä esim. tällä hetkellä ole mitään haalareita käytössä vaan ihan takki tai huppari ja housut.
No missähänpäin lounais-Suomea asut? Jos en ihan väärin muista, viime vuonna täällä kaivettiin topat kaapista joskus tammikuussa. Jouluna ei ollut vielä edes lunta! Jotain onnetonta räntää tais joulukuussa pari päivää olla.
Ja mitkä on "tavalliset vaatteet"? Minkä ikäisiä sun lapset on? Mulle tavalliset vaatteet tarkoittaa tyyliin farkkuja/ sisähousuja ja collaria tms. Sellaisissa en kyllä meidän 1 ja 3 vuotiaita voi ulkona leikittää paitsi kesällä, joka sekin tänä vuonna oli melkosen surkea - tai ainakin tuli tosi myöhään. Sitten kun rannikolla usein tuulee, niin sillä pelkällä collarilla voi tulla vilu kesäkuukausinakin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aloittaja.
No missähänpäin lounais-Suomea asut? Jos en ihan väärin muista, viime vuonna täällä kaivettiin topat kaapista joskus tammikuussa. Jouluna ei ollut vielä edes lunta! Jotain onnetonta räntää tais joulukuussa pari päivää olla.
Ja mitkä on "tavalliset vaatteet"? Minkä ikäisiä sun lapset on? Mulle tavalliset vaatteet tarkoittaa tyyliin farkkuja/ sisähousuja ja collaria tms. Sellaisissa en kyllä meidän 1 ja 3 vuotiaita voi ulkona leikittää paitsi kesällä, joka sekin tänä vuonna oli melkosen surkea - tai ainakin tuli tosi myöhään. Sitten kun rannikolla usein tuulee, niin sillä pelkällä collarilla voi tulla vilu kesäkuukausinakin...
Satakunnassa, lapset toinen vauva ja toinen taaperoikäinen. Ei tästä nyt mitään hernettä kannata vetää nenään, ei tämä mikään elämää suurempi asia ole. :-)
Mistä te löydätte aikaa kirppisten kiertämiselle ja tori.fi:n kyttäämiselle? Tai siis hyvä teille, mutta minä työssäkäyvänä ja opiskelevana äitinä en tuota ehdi säännöllisesti tekemään ja just säännöllistä etsimistä se vaatii, jos aikoo löytää helmiä näiltä kirppiksiltä. Tai hyvää tuuria. Nyt olen tosin kuukauden ajan etsiskellyt molemmille lapsille välikausikenkiä torista, mutta omassa maakunnassani ei ollut tarjolla mitään. Kauhulla odotan näihinkin kenkiin kuluvaa summaa, jos uutena joutuu ostamaan.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään tiedä, miksi pitää ostaa kallis haalari, mutta noin yleensä haalari saattaa tulla edullisemmaksi kuin takki/housut/sadeasu -yhdistelmä. Itse olen ostanut kirpparilta ja alennusmyynneistä hyviä, vedenpitäviä vk-haalareita 7-40 eurolla kunnes lapset olivat sen kokoisia, että housuja ja takkeja alkoi löytyä paremmin kuin haalareita. Ja mulla oli muuten lapsena "vk-haalarit", muutta ne eivät pitäneet vettä kuten eivät sen ajan toppahaalaritkaan, vaan päälle laitettiin aina kurahousut :)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kuravaatteetkaan halpoja. Kun ostaa alennusmyynnistä vedenpitävän välikausipuvun, niin sen saa edullisemmin kuin normihintaiset kuravaatteet. Ja meillä välikausipukua käytetään koko talvi, koska lasta ei laiteta toppavaatteissa turvaistuimeen,turvallisuussyistä (ja osittain mukaavuussyistäkin).
Meillä on kolme lasta ikähaitarilla 4-17. On käynyt hyvä tuuri alesta ennakkoon ostettujen talvi- ja välikausivaatteiden kanssa. Ei olla kuin kerran jouduttu ostamaan 14 v pojalle normaalihintainen toppatakki, koska kasvoi kesän aikana kevään alesta ostetun takin ohi. Muuten on onnistunut arviointi oikein. Kenkiä ei kai kukaan yritäkkään ostaa vuotta etukäteen, niin ne on meilläkin aina ostettu silloin kun tarvetta on.
Hyvät rukkaset on kiven alla. Tuntuu ettei edes ne kalleimmat pidä vettä vaikka lupaavat. 35€ ei ole edes vielä korkea hinta hanskoista joissa on joku tekninen ominaisuus. Ja yhdet ei todellakaan riitä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa aina hankkia edellisen kauden alennusmyynneistä, eikä silloin kun ne on kaikkein kalleimmillaan. Itse olin aina puoli vuotta, vuoden edellä, jolloin saatoin rauhassa ostaa fiksuilla hinnoilla. Kertaakaan en ostanut syksyllä syksyn/talven vaatteita. Hölmöläisen touhua.
Et sitten tiedä että köyhät ei yksinkertaisesti ostele vuoden edellä. Hölmöläisen kommentti taas jälleen kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa aina hankkia edellisen kauden alennusmyynneistä, eikä silloin kun ne on kaikkein kalleimmillaan. Itse olin aina puoli vuotta, vuoden edellä, jolloin saatoin rauhassa ostaa fiksuilla hinnoilla. Kertaakaan en ostanut syksyllä syksyn/talven vaatteita. Hölmöläisen touhua.
Et sitten tiedä että köyhät ei yksinkertaisesti ostele vuoden edellä. Hölmöläisen kommentti taas jälleen kerran.
Ei pidä hankkia noin köyhänä sitä lasta...
Mua ei ahdista eahanmeno, vaan ae puljaaminen niistä vaatteista. Koko ajan joku jää pieneksi, hajoaa tai saa hommata uuden.
Meidän lapset eivät ole erityisen muotitietoisia, eivät tunne merkkejä paitsi koulussa niitä oppivat kun jotkut pitävät tärkeinä.
Mä ostaisin vaatteet mieluiten juuri silloin kuin niitä tarvitsee; menisin kauppaan ja ostaisin.
Mutta kun ei; jos ei osta kesäsandaaleja suurin piirtein helmikuussa, niin niitä ei sitten juhannuksena ole. Silloin myydään jo syysppopoja.
Mä kierrään sisaruksilla; kaveripiirissä ja naapurustossa. Se vaatteiden säilytys ja selvittely mikä kellekin sopii ja joko on pakko ostaa, on niin helvetin tympeää.
Aleistahan ne kannattaa ostaa. Minä kyttään aina kesään asti ja nettikaupoista tilaan, mieluiten tietysti tosi isoilla aleprosenteilla mutta -40% on kipuraja. Täysihintaisena en ole ostanut koskaan mitään, eikä todella ole väliä onko tämän kauden malli jotain vai ei. Kenkiä ostan mielummin urheilupuolelta, esim. lasten retkeilykengät ja lenkkarit ovat siellä halvempia ja minusta parempia kuin ne iänikuiset ylihintaiset Vikingit. Hanskat maksaa, niissäkin kannattaa ainakin isommalla lapsella katsella sinne urheiluosastolle tai -kauppaan, luultavasti löytää halvemmalla kuin ne 36€ Reimat. H&m:n toppahaalarit ovat minusta hintaansa nähden tosi laadukkaita, 20€ hintaan olen niitä ostanut keväällä.