Vierailija

Oletetaan, että olemme kykenemättömiä valehtelemaan tai kaunistelemaan totuutta. Työhaastattelija sanoo: "Kerro, minkälainen olet työntekijänä". Mitä vastaat?

Minä voin aloittaa. Näin vastaisin: "Olen hyvin ahkera ja minulle on tärkeää, että minua pidetään hyvänä ja hyödyllisenä työntekijänä. Aamuisin en tahtoisi puhua kenellekään ennen yhtätoista, mutta sen jälkeen sosiaalinen kanssakäyminen onnistuu loistavasti. En kykene toimimaan nopeasti paineen alla yllättävissä tilanteissa ja kiireessä, vasn tarvitsen reilusti aikas pysähtyä, rauhoittua, ja arvioida tilannetta ennen kuin kykenen toimimaan asian hyväksi. Pelkään virheiden tekemistä paljon. Pelkään myös irtisanomista, työttömyyttä ja työhaastatteluja, joten kun olen töissä niin panostan työhön kaiken energiani osoittaakseni kiitollisuuteni. Työpäivän jälkeen olen niin poikki, että aivoni kykenevät vain katsomaan Duudsoneita ja Muumeja, ja unohdan riisuessani housutkin nilkkoihin väsymyksestä."

Entä te? Huumori sallittua, nyt ollaan rehellisiä.

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Jos haastattelija kysyy, kuinka sitoutunut työntekijä olet, niin vastaan, että teen tätä vain rahan vuoksi ja etsin koko ajan parempaa työpaikkaa.

Aloituksen kysymykseen vastaisin, että pidän kyllä työn tekemisestä, mutta työ on kuitenkin vain työtä, oikea elämä on ihan muuta. Älä kuvittelekaan, että tästä tulee minun elämäni keskipiste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Minäkin kertoisin, että minkäänlaista paineensietokykyä ei ole, enkä tahdo uusia haasteita. Tahdon päivittää osaamistani kyllä, ja tulla paremmaksi työssäni. Mutta lisävastuu, ei kiitos.

Ikävä totuus on, että kertoisin täysin päinvastaista tosielämässä, koska tahtoisin päästä työhön johon minua haastatellaan. Totuuden kertoja ei työelämään sovi, haastattelussa on valehdeltava.

Vierailija

Teen sen, minkä pitääkin hyvin, mutten enempää, ellen hyödy siitä jotakin. Teen työtä vain rahan takia, nousujohteinen ura ei ole minulle tärkeä ja jään osittain tai kokonaan pois työelämästä heti, kun mahdollista. Elämäni sisältö on ihan muualla.

Työkaverina olen luotettava peruspuurtaja, mutta vittuunnun suunnattomasti siitä, jos joku vapaamatkustaja yrittää sälyttää omat työnsä minulle. Arvostan nopeaa päätöksentekoa, liika diskuteeraaminen ja demokratia työpaikalla on minusta puuduttavan tylsää ja senkin ajan voisi käyttää tehokkaammin. En ole mikään päivänsäde tai pikkujoulujen keskipiste, enkä tule ikipäivänä osallistumaan tykypäivän kahvakuulailuun.

Vierailija

Työhaastattelija sanoo: "Kerro, minkälainen olet työntekijänä".

Vastaan:
Se riippuu sinusta ja työpaikan ilmapiiristä. Jos viihdyn, olen unelmatyöntekijä ja teen itsestäni hyvin nopeasti korvaamattoman. Teen aina parhaani ja vähän päälle, ylimääräisiäkin juttuja ilman erillistä korvausta. Pyrin siihen, että kaikilla on helppoa ja hyvä olla ja kaikkien työnteko sujuu mainiosti. Heitän läppää ja autan kaikkia. Tämä vaatii vain ja ainoastaan sen, että minulle ollaan mukavia ja reiluja. That's it. Ymmärrän jopa sen, että kaikilla on huonoja päiviä. Mutta jos kohtelu on jatkuvasti huonoa...

Jos teette olostani täällä epämukavaa, minä teen sen saman teille. Erityisesti, jos kohtelette minua epäreilusti. Saikutan ilman syytä. Teen vain välttämättömimmän. Katselen koko ajan muuta duunia, mahdollisuuksien mukaan myös työajalla. Pidän huolta, että levitän tietoa siitä, miten paska työnantaja olette. Ja parasta tässä on se, että kun lähden, huomaatte, että olisitte tarvinneet minua kipeästi. Heippa!

Vierailija

Mum haastattelut on aina rehellisiä. Mä en ymmärrä miten joku voi olla niin itsekeskeinen ettei halua puhua muille aamuisin? Ja toi stressaaminen yms, jotenkin kertoo että ei oikeen hahmota kokonaisuuksia ja asiayhteyksiä, puuttuu perspektiivi. Teinä käyttäisin energian itsetutkiskeluun eikä tälläisiin muka-hauskoihin avautumisiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mum haastattelut on aina rehellisiä. Mä en ymmärrä miten joku voi olla niin itsekeskeinen ettei halua puhua muille aamuisin? Ja toi stressaaminen yms, jotenkin kertoo että ei oikeen hahmota kokonaisuuksia ja asiayhteyksiä, puuttuu perspektiivi. Teinä käyttäisin energian itsetutkiskeluun eikä tälläisiin muka-hauskoihin avautumisiin.

Huono. Älkää tarttuko täkyyn...

Vierailija

Hoidan hommat pääsääntöisesti tehokkaasti ja moitteettomasti. Kuitenkin jos joku tehtävä kuulostaa epämiellyttävältä, lykkään sen aloittamista mahdollisimman pitkälle. Epämiellyttävä tarkoittaa siis yleensä muiden ihmisten kommunikointia. Asiakas on mielestäni melko usein väärässä.

Sulaudun hyvin osaksi porukkaa, mutta totuus on se, että oikeasti pidän ehkä yhdestä kollegastani ja muut ovat minusta joko ärsyttäviä, jotenkin uhkaavia tai molempia. Juoruan mielelläni muiden tekemisistä.

Vierailija

Työttömyysaikana ammattitaitoni karisi niin vähiin, etten oikeastaan edes usko tuolla tutkintotodistuksella tarkoitetavan minua, vaikka siinä minun nimeni lukeekin. Nykyään osaan vain ne työtehtävät, joita tämänhetkinen työni vaatii.

Olen kyllä ahkera ja aikaansaava, mutta väsyneenä toisinaan liian piittaamaton, ja joudun joskus korjailemaan vasemmalla kädellä huitaistun työn jälkiä pitkäänkin. Älä siis päästä minua tekemään ylitöitä, ja perjantaisin pyydä minua ystävällisesti poistumaan työpaikalta viikonlopun viettoon jo puolen päivän aikoihin.

Jätän kaiken viimetinkaan, joten ihan turhaan mainitset tulevista projekteista jo kuukausia aiemmin. Kerro vasta sitten kun on jo kiire, sillä paineen alla työskentelen ihan hyvin. Jos en ole väsynyt.

Vierailija

Multa on tivattu myös haastattelussa sitä ettei rupea liikaa stressaamaan työasoista, ei ihan noilla sanoin mutta rivien välistä kyllä..... Eli että osaatko rentoutua vapaa-ajalla jne. Samoin tehtiin sellainen testi erilaisista työelämän sosiaalisista tilanteista, selvästikin mitattiin sitä että kuinka helposti palaa pinna jossain epämiellyttävissä sosiaalisissa tilanteissa. Kysely oli aika taitavasti toteutettu, itse en vastannut systemaattisesti kumpaankaan suuntaan eli että vaikka kokisi mitä tahansa vääryyttää niin ei muka menisi hermot mutta sitten toisaalta ei myöskään niin että heti jostain pikku jutusta menee hermot. Eli tasapainoilin siinä keskivaiheilla tuossa kyselyssä.

Vierailija

Vain lapset ja vanhukset osaavat olla rehellisiä. Työikäisten maailma on täynnä epärehellisyyttä. Rehellisyyttä pidetään tyhmyytenä, harmi kyllä sinänsä.

Vierailija

Olen herkästi stressaantuva. Uuvun huonossa ilmapiirissä ja kohtuuttomissa vaatimuksissa nopeasti. En siedä jatkuvia muutoksia enkä työskentele paineen alla hyvin, vaan alisuoriudun. Olen myös jatkuvasti pahantuulinen ja väsynyt, jos meinaatte repiä minusta kaiken irti. Lasteni vuoksi en mielelläni jousta, ylitöitä en halua tehdä enkä riekkua illanvietoissa, en ainakaan kovin usein. Pikkujouluihin voin osallistua, jos ne ovat jotain simppeliä tyyliin hohtokeilaus, ruokailu tai stand-up. Kaikki itsensänolausjutut ja ryyppäjäiset jätän suosiolla väliin.

Hyvässä työyhteisössä ja sopivissa tehtävissä ja -tahdissa olen parhaimmillani. Silloin olen rento ja huumorintajuinen, teen työni hyvin ja tunnollisesti, mutta tykkään, että töissä myös viihdytään. Ostan mielelläni perjantaipullat ja ostan aina reissuiltani tuliaisnameja työkavereille. Oletan, että pääsen lomalle myös muulloin kuin jouluna ja juhannuksena.

Vierailija

TJ ihasteli kuinka kauan olenkaan talossa ollut, että mahtaapa heidän yhtiönsä olla hyvä työnantaja. Teki mieli vastata että on ollut pakko yksinhuoltajana tyytyä tähän, ja että talon paras valtti on ollut lyhyt työmatka. En kuitenkaan vastannut mitään, vaan hymyilin kohteliaasti takaisin.

Vierailija

Edellinen esimieheni oli vittumainen.

Olen rehellinen ja sanon niin kuin asiat on.

Joku on joskus ollut minulle kateellinen jostain.

En juoruile muista.

Vierailija

Viimeksi kysyttiin, mikä on alin palkka, jolla ottaisin työn vastaan. Palkkatoiveeni hakemuksessa oli ollut 3700, mikä oli kuulemma liikaa 😄. No, vastasin, että alin millä tulen töihin, on ehdottomasti 3000€ kokemuslisineen. Jos olisin vastannut rehellisesti, olisin sanonut että 1800€ kokemuslisineen. Oli nimittäin menossa entinen työpaikka alta ja irtisanomisuhka päällä (mitä haastattelijat eivät tienneet)...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen herkästi stressaantuva. Uuvun huonossa ilmapiirissä ja kohtuuttomissa vaatimuksissa nopeasti. En siedä jatkuvia muutoksia enkä työskentele paineen alla hyvin, vaan alisuoriudun. Olen myös jatkuvasti pahantuulinen ja väsynyt, jos meinaatte repiä minusta kaiken irti. Lasteni vuoksi en mielelläni jousta, ylitöitä en halua tehdä enkä riekkua illanvietoissa, en ainakaan kovin usein. Pikkujouluihin voin osallistua, jos ne ovat jotain simppeliä tyyliin hohtokeilaus, ruokailu tai stand-up. Kaikki itsensänolausjutut ja ryyppäjäiset jätän suosiolla väliin.

Hyvässä työyhteisössä ja sopivissa tehtävissä ja -tahdissa olen parhaimmillani. Silloin olen rento ja huumorintajuinen, teen työni hyvin ja tunnollisesti, mutta tykkään, että töissä myös viihdytään. Ostan mielelläni perjantaipullat ja ostan aina reissuiltani tuliaisnameja työkavereille. Oletan, että pääsen lomalle myös muulloin kuin jouluna ja juhannuksena.

Me tultaisiin hyvin toimeen työkavereina. 5 tähteä sulle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Työhaastattelija sanoo: "Kerro, minkälainen olet työntekijänä".

Vastaan:
Se riippuu sinusta ja työpaikan ilmapiiristä. Jos viihdyn, olen unelmatyöntekijä ja teen itsestäni hyvin nopeasti korvaamattoman. Teen aina parhaani ja vähän päälle, ylimääräisiäkin juttuja ilman erillistä korvausta. Pyrin siihen, että kaikilla on helppoa ja hyvä olla ja kaikkien työnteko sujuu mainiosti. Heitän läppää ja autan kaikkia. Tämä vaatii vain ja ainoastaan sen, että minulle ollaan mukavia ja reiluja. That's it. Ymmärrän jopa sen, että kaikilla on huonoja päiviä. Mutta jos kohtelu on jatkuvasti huonoa...

Jos teette olostani täällä epämukavaa, minä teen sen saman teille. Erityisesti, jos kohtelette minua epäreilusti. Saikutan ilman syytä. Teen vain välttämättömimmän. Katselen koko ajan muuta duunia, mahdollisuuksien mukaan myös työajalla. Pidän huolta, että levitän tietoa siitä, miten paska työnantaja olette. Ja parasta tässä on se, että kun lähden, huomaatte, että olisitte tarvinneet minua kipeästi. Heippa!

Niin totta, että ihan nauratti.

Vierailija

Sellainen työntekijä jonka mielestä on vaan sitä parempi mitä vähemmän töitä on, lopun ajan osaan kyllä kuluttaa netissä surfailemiseen :)

Vierailija

Tahtoisin tämmöisiä työkavereita kuin tässä ketjussa. Enkä niitä, jotka on jotain yli-ihmisiä ja super-urahaukkoja, joilla mikään ei tunnu miltään ja aamusta iltaan suu on alexanderstubb-hymyssä. Olisittepa te kaikki mun työkavereita, ihana ketju :)

Vierailija

Minulla on suuria vaikeuksia elämänhallinnassa. Muistini on surkea, ja joudun joka vuosi opettelemaan itse uusiksi ne samat asiat, joita joka vuosi opetan. En opi ikinä oppilaitten nimiä. Olen kyllä kiva ope, mutta vähän liiankin kiva, kuri ei pysy muuta kuin sellaisten luokkien kanssa, jotka luonnostaan tai säälistä on hiljaa. No on niitä nyt sentään suurin osa, ja ajan kanssa yleensä kohtuullinen työrauha saavutettaan (noin toisena vuonna). En edes halua vakituista työpaikkaa, koska toisaalta stressaan jumalattomasti ja teen yötä myöten töitä ihan sen takia, että en vaikuttaisi epäpätevältä. Toisaalta olen niin "taiteellinen" ettei minulle koskaan kelpaa valmiit materiaalit vaan teen kaikki itse uusiksi. Niinpä omalle perheelle ei ole lainkaan aikaa (työpaikalla yleensä 6.00 - 22.00 ja yölläkin kotona töitä) ja väsyn ihan suunnattomasti liiasta valvomisesta. Niinpä on välillä pakko olla työttömänä, että ehtii vähän levätä ja "elää".

Löytyy myös asioita, joita en vaan jostain syystä saa millään tehdyksi. Älkää antako minulle mitään vastuutehtäviä, varsinkaan rahaan liittyviä.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat