Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Sokerihiiri

Olen jo monen vuoden ajan ollut aivan kamala sokeriihiiri. Karkkia on mennyt iso pussi illassa tai vastaava määrä suklaata, pullaa, jäätelöä tai muuta makeaa. Päätin lopettaa karkin, suklaan, pullan yms. syömisen kokonaan joksikin aikaa, nyt viides päivä menossa. Olen ylpeä itsestäni, koska näin pitkään en ole ollut sokeria puputtamatta moneen vuoteen... Mutta! Nämä vieroitusoireet ovat ihan kamalat! En olisi koskaan arvannut, miten pahasti kroppa voi jäädä koukkuun sokeriin! Päätä särkee eikä särkylääke auta, on pahoinvointia, kädet tärisee, aivan voimaton olo, mihinkään ei pysty keskitymään. Siis olo kuin pahemmallakin nistillä. Nämä vieroitusoireet kyllä herätti siihen, miten olen kroppaani rääkännyt jatkuvalla mässäilyllä.

Onko muilla kokemuksia vastaavasta? Kauanko tässä joutuu kärvistelemään ennen kuin olo paranee? Ja onko teillä sokerilakon jälkeen toiminut siirtyminen "kohtuukulutukseen", vai oletteko pitäneet nollalinjaa jatkossakin?

Kommentit (14)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vinkki: lopeta myös perunan ja leivän pupeltaminen, niin sokerinhimo helpottaa.

Ruokavalio menee kyllä muiltakin osin remonttiin kunhan olen saanut tämän pahimman sokerivieroituksen hoidettua. En syö perunaa juuri ollenkaan ja leipääkin hyvin vähän. Mutta en usko että minkään ruoka-aineen totaalikielto on mikään ratkaisu taivaasta. 

Sokerihiiri

Vierailija kirjoitti:
Kai nyt sitten syöt oikeaa kunnon ruokaa kuitenkin?

Kyllä, siihen nimenomaan olen nyt panostanut. Pysyy makeanhimokin paremmin kurissa kun syö säännöllisesti normaalia kotiruokaa. Mutta silti yllätti nämä vieroitusoireet...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
vitun nisti :D kjeh

Niin olen. :( Eikös hiirikokeissakin ole todettu, että sokeri koukuttaa pahemmin kuin alkoholi tai jotkin huumeet. 

Vierailija

Olen tuon toisen ketjun aloittaja. Itse en ole tuntenut ollenkaan vieroitusoireita sen takia, koska olen syönyt viisi kertaa päivässä terveellistä ruokaa: 2lämmintä ateriaa, aamiaisen, välipalan ja iltapalan. Koska olen syönyt 3-4 tunnin välein, ei sokeria ole tehnyt edes mieli!

Sokerihiiri

Vierailija kirjoitti:
Olen tuon toisen ketjun aloittaja. Itse en ole tuntenut ollenkaan vieroitusoireita sen takia, koska olen syönyt viisi kertaa päivässä terveellistä ruokaa: 2lämmintä ateriaa, aamiaisen, välipalan ja iltapalan. Koska olen syönyt 3-4 tunnin välein, ei sokeria ole tehnyt edes mieli!

Minulla kyllä nuo ruokailuvälit ovat vähän pidempiä, niissä pitää petrata. Luulen, että säännöllinen ja terveellinen ruoka on tässä se avain, jolla jaksaa. :) Tsemppiä sokerinvastaiseen taisteluun!

Vierailija

Tsemppiä sinulle, hieno suoritus jo tähän saakka:) Itsekin olen äärettömän helposti sokeriin koukuttavaa lajia. Mitä vähemmän syön sokeria, sen vähemmän tekee mieli makeaa. Aina kun antaa luvan itselleen syödä jotain makeaa, on oltava tarkka kontrolli päällä. Siitä huolimatta menee usein paljon kerralla, oli sitten kyse jäätelöstä, karkista tai pullasta. Vieroitusoireita on usein kun yritän lopettaa makean syömisen. Varsinkin, jos on takana usean päivän herkutteluputki, on tosi hankalaa olla ilman sokeria ja haen jatkuvasti korvaavia vaihtoehtoja esim hedelmistä. Parempi sekin kuin makean syömisen jatkaminen, mutta riippuvuus on ja pysyy. Olen omalla kohdallani todennut "hallitun retkahtamisen" olevan kuitenkin paras vaihtoehto. Täydellinen kieltäytyminen pitkään voi johtaa hallitsemattomaan mässäilyyn. Tämä edellyttää kuitenkin sitä, että ei ole pahin sokerikoukku päällä. On se vaan tosi voimakas mielihyvää tuottava aine. Ei ehkä pahimmasta päästä, mutta kiusallinen riippuvuus kuitenkin.

Vierailija

Kai muistat että "normi" ruuassakin on sokeria paljon ellei katso mitä ruokaan laittaa. Ennenkun ostaa mitää kaupasta, kannattaa kattoa mitä se ruoka sisältää. Esim. Jugurtissa on sokeria, punajuurissa jotka on siinä liemessä jne.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat