Apua Opintotuki asiaan!
Hei vauvvelit. Aloitan koulun ensi kuussa ja alan saamaan opintotukea n.810€ . jos vuokraan asunnon jonka hinta taas on n.max 730€ . maksaako sosiaaliasemani siis vuokrani 690€ ja minä maksan loput 40€. Kaipaan vastausta ihmiseltä joka ymmärtää näiden tukien päälle. Itse olen tyhmä ja tietämätön ja ihan sekaisin mikä raha tulee nyt mistä ja näin :D kiitos avusta !
Kommentit (16)
Sinun on pakko ottaa opintolainaa.
Minulle sanottiin kelassa että ei tarvitse ottaa opintolainaa. Hmm.
Ei maksa. Voit saada opiskelijan asumislisää. Mutta maksat yli 252 menevät kulut itse. Määrä mitä saat on 26.90- 201.60.
Ei kuule yhteiskunta sponssaa noin kalliita kämppiä.
Sulla on muuten huomattavan iso opintotuki jos saat pelkkää opintotukea päälle 800€ - mitenkäs se on mahdollista? Vai laskitoko mahdollisen opintolainan osaksi opintotukea? - Kai tiesit, että opintolaina on myöhemmin lähtökohtaisesti maksettava takaisin.
Ei oo pakko ottaa opintolainaa mut se lasketaan tuloksi anyway.
Olen ollut työttömänä vuoden ja sossu maksanut kämpän . nyt haluan opiskella .. Eli minun pitää muuttaa pois nykyisestä asunnosta.
Siis miten voi vuokra olla 690 euroa? Itsellä 340 euron kimppakämppä ja kaljaankin jäää paljon rahaa.
Jos tuo on pelkkä opintoraha ?? Niin saat n. 200/kk asumislisää.
Ei opintotukea voi saada noin paljon.. Mä saan maksimin ja se on verojen jälkeen 475.
Eikös tuohon 810 euroon sisälly opintolaina? Jos otat opintotuen, siihen sisältyy laina. Opintorahaa ja asumislisää ei tarvitse maksaa takaisin, mutta ne yhteensä paljon vähemmän kuin tuo 810e. Jos tämä ei riitä elämiseen, voi hakea toimeentulotukea. Toimeentulotukea saa välttämättömät menot (vuokra+sähkö+reseptilääkkeet+koulumatkat) plus elämiseen pitää jäädä 480e. Vuokraan saa siis rahaa, mutta sen pitää olla kohtuullisen asumismenojen puitteissa. Helsingissä ja Espoossa se on 675e yhdeltä hengeltä, soluasunnossa 375e huoneelta. Eli saat sen 675+480+muut välttämättömät, ja siitä vähennetään tulot eli tuo 810e, eli saisit 345e toimeentulotukea sen opintotuen päälle.
OK aika sekasta kommentointia . taitaa vauva foorumi olla väärää tietoa pursuillaan Lol :D .
Vierailija kirjoitti:
Ei opintotukea voi saada noin paljon.. Mä saan maksimin ja se on verojen jälkeen 475.
Jos on aloittanut opinnot 2014-2015, niin siitä lähtien opintotukea on saanut 500 e. :)
"Jos on aloittanut opinnot 2014-2015, niin siitä lähtien opintotukea on saanut 500 e. :)"
- ja viisas ja älykäs opiskelija saa tuon 500€:n opintotuen arvon nousemaan rapiat 60%. Eli jos tuotteen hinta on X €:a niin kyllähän se kuuluu saada vähintaan muutaman kymmenen prosenttia edullisemmala, kun näyttää opiskelijakortin. Vai missä oli pointtisi?
Sossu ei maksa yhtään mitään jos et hae ja nosta opintolainaa.
Ei maksa