Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Läheisen kuolema ja poissaolo töistä

Vierailija
15.09.2016 |

Hei. Ajatellaan, että olisin töissä jossain, missä saa olla sairaslomalla omalla ilmoituksella max. 3 päivää.

Jos läheiseni kuolee ja koen olevani sen vuoksi hetkellisesti työkyvytön (esim. siitä soitetaan kesken työpäivän, eikä pysty keskittymään töihin), niin saanko lähteä omalla ilmoituksella töistä kotiin?

Läheisen kuolemaha ei ole mikään sairaus. Mutta tuntuisi toisaalta oudolta, jos tällaisessa tilanteessa pitäisi sitten äkkiä päästä lääkäriin, jotta hän toteaisi työkyvyttömyyden jollain syyllä. Ja silloin ei vielä edes luultavasti saisi palkkaa.

Onko asiaan tutustuneita paikalla? Tai muitakin kommentteja asiaan saa esittää :)

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakaan meillä ei omalla ilmoituksella saa olla tuosta syystä, mutta jos saa lääkärintodistuksen diagnoosilla akuutti kriisireaktio, useimmat työnantajat hyväksyvät 3 pv palkalliseksi sairaslomaksi.

Vierailija
2/10 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme päivää saa olla omalla ilmoituksella pois, jos sairastaa flunssaa, mahatautia tai migreeniä. Ei muista syistä.

Omaisen kuolema on toki järkytys, mutta oikeastaan siihen tarvitaan kyllä se sairauslomatodistus, jos suru tekee työkyvyttömäksi. Asioiden järjestelyä varten tarvittavat vapaat eivät kuulu työnantajan maksettaviksi, vaan pitää ottaa palkattomana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaslomatodistuksella saa olla pitempäänkin pois. Onhan se traumaattinen kokemus.

Vierailija
4/10 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Kiitos vastauksesta :) Tuntuu vaan hieman karulta, että pitäisi jatkaa työtä samaan malliin koko päivä itkuisena asiakkaiden edessä, jos yllättävä kuolemantapaus kohtaa eikä lääkäriaikaa ole sille päivälle enää saatavissa. Ajattelin tilanteita esim. puolison äkillinen kuolema onnettomuudessa. En varmasti pystyisi töihin.

Vierailija
5/10 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysymyksessä on lapsi tai puoliso, niin lääkäri voi kirjoittaa sairaslomaa, mutta työnantaja viime kädessä päättää onko se palkallinen vai ei.

Vierailija
6/10 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Kiitos vastauksesta :) Tuntuu vaan hieman karulta, että pitäisi jatkaa työtä samaan malliin koko päivä itkuisena asiakkaiden edessä, jos yllättävä kuolemantapaus kohtaa eikä lääkäriaikaa ole sille päivälle enää saatavissa. Ajattelin tilanteita esim. puolison äkillinen kuolema onnettomuudessa. En varmasti pystyisi töihin.

Mä luulen että sulle olis aivan se ja sama siinä tilanteessa että  onko se loppupäivä sitten palkallinen vai ei. 

Vierailija
7/10 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullut, että joillain ollut niin ymmärtäväinen esimies, että jos on selvästi ollut poissa tolaltaan, niin päästänyt kesken päivää kotiin. Pidempään poissaoloon sitten tarvinnu lääkärintodistuksen.

Vierailija
8/10 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen että sulle olis aivan se ja sama siinä tilanteessa että  onko se loppupäivä sitten palkallinen vai ei. 

Toki olisi ihan sama saako palkkaa vai ei :) mutta jos vain lähtee pois töistä (toki ilmoittaisin siitä) eikä siihen ole työnantajan lupaa eikä hän hyväksy asiaa sairaspoissaoloksi, niin sehän on luvaton poissaolo töistä, josta voi aiheutua seuraamuksia. Sitä lähinnä hain, että mikä on sallittua oikeasti ja mikä ei.

Vierailija
9/10 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö, asiallisessa työpaikassa ei sniiduilla tollasella hetkellä. Kotiin vaan ja lääkäriin kun kykenee, saattaa siitä lääkäristä olla muutakin apua kuin saikkulappu.

Vierailija
10/10 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut niin hyviä työnantajia, että esim. isäni kuollessa olin kaksi päivää pois töistä ihan omalla ilmoituksella. Isä kuoli keskiviikkona ja sain tiedon illalla. Seuraavana aamuna soitin töihin ja pomo sanoi, että olet poissa sen mitä tarvitsee. Menin töihin maanantaina, eli olin poissa torstain ja perjantain. Olisin soittanut työterveyteen perjantaina, koska olin ihan lamassa ja palasimme vasta yötä myöten vanhempien kotipaikkakunnalta. Pomolta tuli illalla tekstiviesti, että toivu rauhassa vielä huominen jos haluat. perjantaina kotiin toimitettiin kukat työporukalta.

Aikanaan kesätyössä kunnallisella isoisäni teki kuolemaa kesken päivän ja koska olimme läheisiä, äitini hälyytti minut sairaalaan kesken työpäivän. Sain lähteä ilman ongelmia, se oli viimeinen työpäiväni ja sain siitä täyden palkan. Kävin sitten vielä erikseen kahvilla seuraavalla viikolla ja sain työtodistukset ja palautin avaimet yms.