Vierailija

Allekirjoittaako kukaan tätä väitettä?

Vaikea selittää tarkkaan, mitä ajan takaa, mutta nykyään on nämä kaikki Facebookit, instagramit, snapchätit, Twitter jne. Nämä ovat yleensä julkisesti kaikkien nähtävillä ja voin kuvitella miltä yksinäisistä/syrjäytyneistä/kiusatuista tuntuu nähdä näitä kuvia. Esim. kuva jossa porukalla ollaan hauskanpidossa, porukan ulkopuolelle jätetty näkee nämä = surkea olo. Eihän ennen ollut tällaista, että kaikki ladataan nettiin toisten nähtäviksi! Kuvista näyttää, että kaikilla on niin kiva ja onnellinen elämä.. Miltä tuntuu niistä joita elämä on kaltoinkohdellut? Pakkohan näitä ei tietysti ole katsella, mutta tuntuu, että uutisetkin nykyään höystetään näillä Facebook/instagram linkeillä.

Olenko aivan hakoteillä, vai onko kukaan samoilla linjoilla? :)

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Eikä lisää. Sosiaalinen media on saanut minut natomyönteiseksi ja venäjävastaiseksi, lisäksi olen suvaitsevampi työttömiä ja pakolaisia kohtaan. Eli se on selkeyttänyt minun ajatuksiani.

Vierailija

Kiitos mielipiteestä! Itse ajoin tässä takaa masentuneiden /yksinäisten jne. tuntemuksia. Kun näyttää, että muilla on onnellista /ystäviä jne. Ennen ei ollut hajuakaan muiden tekemisistä, nykyään kaiken näkee netistä. Silloin voi ihminen vajota vielä enemmän synkkyteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Olen samaa mieltä.

Kaikki kiillottavat elämänsä someen, esitetään täydellistä elämää (vaikka totuus olisi aivan muuta). Tämä ärsyttää, aiheuttaa tyytymättömyyttä omaan elämään, varmasti myös kateutta. Sehän on täysin teennäinen ympäristö eikä oikeasti kerro kenestäkään tai kenenkään elämästä yhtään mitään.

Ja on ehkä vähän säälittävää, että jokainen kiva asia pitää jakaa joukolle puolituttuja, mistä moinen huomiohakuisuus?
Yleensä tasapainoiset, elämäänsä tyytyväiset ihmiset eivät tarvitse ylimääräistä huomiota.

Vierailija

Oot oikeassa, kyllä ainakin mulle tulee surullinen olo usein, kun näen muiden päivityksiä, joissa on ollut hauskaa ja kiitellään huipulta seurasta ym.

Vierailija

Tiedän useamman ihmisen, jonka ahdistus on syventynyt näiden kanavien lisäännyttyä. Se oma paha olo oikein korostuu muiden onnellisuuden näkemisestä. Ei oo kyllä kummakaan.

Vierailija

Tälläkin kolikolla on useampia puolia. Minä tiedän useamman ihmisen, itseni mukaan lukien, joiden masennus ja yksinäisyys on helpottanut kun on päässyt netissä keskustelemaan ja jakamaan yhteistä harrastusta muiden samanhenkisten kanssa ympäri maailmaa. Kun lähipiirissa, ns. "oikeassa elämässä" pidetään vain omituisena.

Vierailija

Asia ei ole ihan yksiselitteinen. Varmasti on niitä ihmisiä joilla se että esim. näkee (tai kokee) muilla menevän paremmin kuin itsellä lisää pahoinvointia, mutta mielestäni silti sos. media ei sitä pahoinvointia aiheuta, ihminen vain tiedostaa oman pahoinvointissa tai yksinäisyytensä paremmin.
Toisaalta sosiaalinen media mahdollistaa yhteydenpidon ja esim. vertaistuen entistä paremmin joten se myös vähentää yksinäisyyttä. Erityisen tärkeäksi sen koen esim. tilanteissa jossa näitävertaisia on suhteellisen vähän ja yhteydenpito kasvotusten voi olla säännöllisesti vaikeaa mm. pitkien välimatkojen takia.

Vierailija

Ihan totta. Facebookin vauvaryhmässä kilpaa kehutaan kuinka on taas laukattu vauvatapahtumissa, siinä sivussa pyöritetty omaa yritystä, tehty soseet itse, täysimetetty, kestovaippailtu jne.. Tuntee olevansa huonompi ja surullisempi kun olen lapsen kanssa kahden kotona, harvoin käydään tapahtumissa, pihalla vaan, ja kertakäyttövaipat kuuluu meidän arkeen. Ihan perus onnellisia ja tyytyväisiä ollaan, sitten kun lukee miten muut kilpaa kehuskelee onnestaan, tulee vähäpätöinen olo. Ei meillä mennyt aamupalahetki ihan putkeen, toisilla se näy olevan täyttä onnea ja aurinkoa superfoodeineen. Olen vähentänyt somea paljon, kaipaan aikaan ennen twittereitä ja facebookeja.. Kaupan seinältä ja neuvoloista löytyis tapahtumatietoja, nyt kaiken näkee sieltä facebookista, jos siellä ei ole, ei tiedä edes mistä muut mammat puhuu eikä pääse tapaamaan muita äitejä ja vauvoja.

Vierailija

Itseäni ärsyttää ja ahdistaa nimenomaan Facebook. Päivitykset ovat usein tekopirteitä ja teennäisiä. Varsinkin kun tietää, mitä monien kulissien takana oikeasti tapahtuu. Lisäksi viimeisen vuoden aikana on hämmästyttänyt ja kovasti ärsyttänyt ihmisten poliittiset mielipiteet. Miksi niistä pitää päivittäin avautua? Samanmieliset vahvistavat omia mielipiteitään eivätkä kestä kritiikkiä.

Twitter on minusta persoonattomampi, en ota sitä niin vakavasti. Twitteristä löytää linkkejä kiinnostaviin uutisiin ja saa lukuvinkkejä. Spämmääjät ja muut valittajat olen piilottanut tai lakannut seuraamasta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tälläkin kolikolla on useampia puolia. Minä tiedän useamman ihmisen, itseni mukaan lukien, joiden masennus ja yksinäisyys on helpottanut kun on päässyt netissä keskustelemaan ja jakamaan yhteistä harrastusta muiden samanhenkisten kanssa ympäri maailmaa. Kun lähipiirissa, ns. "oikeassa elämässä" pidetään vain omituisena.

Sama.
En osaa ilmaista itseäni sujuvasti missään ryhmissä. Yleensä jään vaan äänekkäämpien jalkoihin ja sulaudun tapettiin 😮 Se on aika masentavaa.

Sosiaalinen media on minulle pelastus, sillä sen ansiosta pystyn osallistumaan keskusteluihin ja saan ääneni kuuluviin. Pääsen osaksi ryhmää ja myös niitä irl-keskusteluita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itseäni ärsyttää ja ahdistaa nimenomaan Facebook. Päivitykset ovat usein tekopirteitä ja teennäisiä. Varsinkin kun tietää, mitä monien kulissien takana oikeasti tapahtuu. Lisäksi viimeisen vuoden aikana on hämmästyttänyt ja kovasti ärsyttänyt ihmisten poliittiset mielipiteet. Miksi niistä pitää päivittäin avautua? Samanmieliset vahvistavat omia mielipiteitään eivätkä kestä kritiikkiä.

En voisi olla enempää samaa mieltä! Itse en enää pariin vuoteen ole käynyt fb:ssä ja elämä on muuttunut niin paljon  paremmaksi, kun en enää tiedä tuttujen some-minästä mitään ja ihmisten tapaaminen livenä on paljon mukavampaa. Somessa monet mukavatkin ihmiset muuttuvat ääliöiksi. Tosin yleensä himosomettajat on livenäkin helvetin ärsyttävää ja tylsää seuraa, kun tehtiin mitä tahansa niin toinen vaan kirjoittelee/ miettii mitä kirjottas facebookkiin on ja räpsii kokoajan tekopirteitä selfieitä. Sitten on kauhee pettymys, jos mä en halua olla nettiin laitettavissa kuvissa mukana ja sitä saa sitten olla selittelemässä. Onneksi tämmösten ihmisten kans tuttavuus loppuu aika lyhyeen, kun hän ei saa musta egon pönkittäjää someen enkä minä saa aitoa läsnäolevaa ystävää.

Vierailija

Lisää mm. nettikiusaamisen muodossa ja dopamiinitoiminnan häiriössä, kun on koukussa feedien seurailuun. Tuota en allekirjoittaisi, että kun näkee muiden kuvia hauskanpidosta, niin se masentaa. Ehkä sellaista, joka on jo valmiiksi sairastunut masennukseen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Niin lisää, tämän takia poistin itseni facebookista. En vain jaksanut katsella päivästä toiseen miten kaikilla muilla on kivaa

Mitä ihmettä? Mielestäni on mukavaa kun ihmiset jakavat niitä positiivista asioita!

Kaikkihan sen ymmärtää (ainakin pitäisi), että some ei ole päiväkirja, ei sinne kaikkea pumpata. Vaan nimenomaan ne päivän kohokohdat!

Kuka jaksaa valitusta lukea? Vai tykätäänkö me muiden onnellisuudesta ahdistuvat suomalaiset kun jollain menee huonosti?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin lisää, tämän takia poistin itseni facebookista. En vain jaksanut katsella päivästä toiseen miten kaikilla muilla on kivaa

Mitä ihmettä? Mielestäni on mukavaa kun ihmiset jakavat niitä positiivista asioita!

Kaikkihan sen ymmärtää (ainakin pitäisi), että some ei ole päiväkirja, ei sinne kaikkea pumpata. Vaan nimenomaan ne päivän kohokohdat!

Kuka jaksaa valitusta lukea? Vai tykätäänkö me muiden onnellisuudesta ahdistuvat suomalaiset kun jollain menee huonosti?

Näin juuri. Eilen en saanut töissä mitään aikaiseksi. Otti niin päähän kepeillä murtuneen jalan kanssa ostosten teko ja satutin itseni sählätessäni.

Kotiin päästyäni tirautin itkut, koska tajusin, että ehdin istua ehkä 10 min ennen kuin pitää taas lähteä ulos linkuttamaan.

Olisiko tämä stoori pitänyt jakaa?! 😮Mieluummin olisin tehnyt saman kuin mieheni, eli hypettää aivan mahtavaa konserttia jossa olimme eilen illalla. #bepositive

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lisää mm. nettikiusaamisen muodossa ja dopamiinitoiminnan häiriössä, kun on koukussa feedien seurailuun. Tuota en allekirjoittaisi, että kun näkee muiden kuvia hauskanpidosta, niin se masentaa. Ehkä sellaista, joka on jo valmiiksi sairastunut masennukseen.

en minäkää usko et se kellekää masennusta aiheuttaa

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat