Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon sanoja tulee teidän 1v5kk ikäisiltä?

05.03.2006 |

Elikäs tuollainen kysymys. Tiedän että eroja on varmasti huomattavia, mutta mielenkiinnosta vaan kyselen. Meidän tytöltä tulee tällä hetkellä yhteensä 19 sanaa (joista osa on tietysti tyyliin " aitto" =maito), mutta suurin osa aivan selviä sanoja. Mutta kysyn, mitenkäs teillä?? =)

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä käyttää että toistelee, en kykene kyllä enää laskemaan (neiti muuten on 1v4kk). Suurinta osaa käyttää koko ajan, toisia toistaa perässä. Päivittäin oppii uusia. Yleensä puhuu yksi-kaksi sanaa kerrallaan, mutta väliin tulee kolme tai neljäkin sanaa peräjälkeen. Osa on ihan oikein sanottuja (koira, kissa, äiti, talo jne.) osa silleen melkein oikein (ikasta = likasta, peipä=leipä) ja joitain ihan omia sanokin on sit tietty (pipistää=rypistää, repiä). Meillä myös esikko oli verbaalisesti kehittynyt varhain, molemmat puhuneet 8kk iästä asti.

Vierailija
2/16 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja käytti n. 2-3 sanan lauseita. Tätä nykyä puhuu 5-sanan lauseilla, ikää 1v9kk. Päiviyttäin oppii uutta, nyt laskee mm. kymmeneen ja sanavarasto kasvaa n. 5 sanan päivävauhtia.

Moni on kyllä ihmetellyt, miten poika juttelee jo niin reippaasti. Meillä nimittäin se motoriikka onkin ollut hitaampaan ja edelleen poika on aika kömpelö. Sitähän sanotaan, että jompi kumpi jää jalkoihin, joko puhe tai liikkuminen:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kun tytöllä ikää on reilu 1v7kk niin sanoja on " jo" n. 80, kunnon kahden sanan " lauseita" odotellaan. Viimeisen kuukauden aikana on alkanut sanoja tulla niin että päivässä saattaa tulla useita uusia.

Meillä mennään siis ehkä aika lailla sitä keskilinjaa puheenoppimisessa.

-minskuliina

Vierailija
4/16 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää ole laskenut, mutta aika paljon sanoja kyllä tulee. Moni tietysti vielä menee väärin ja poika lausuu niin kuin " kuulee" sanat eli esim kun pyytää leipää sanoo peepää. Selkeimpiä sanoja on anna, kiitti, kiinni, avaa, kala, (h)auva, kitta (kissa), kekka (rekka), kakka ja kukka :D Pidempiä sanoja lyhentää eli esim. traktori on tatto jne. Lisäksi toistaa sanoja perässä mutta ne unohtuu myös nopeasti.

Tosi paljon myös ymmärtää käskyjä, esim. anna harja pöydältä, vie roskiin jne.

Aluksi tuntui että poika oppi ekat sanat tosi myöhään, mutta nyt sanoja on alkanut yhtäkkiä tulla lisää koko ajan. Poika siis 1v5kk

Vierailija
5/16 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä kuukauden ajan on nyt puheen kehitys ollut huimaa. Eka sana tuli 9-kuisena, 1v2kk eka lause. Nyt puhuu 2-3 sanaisia lauseita, sanavarasto on aika laaja. Ennätys on neljän sanan lause. Koittaa myös lorutella ja laulaa, Ihhahhaan laulaa alusta loppuun vähän omin sanoin (hinajaa, hinajaa, onhan atsastaa...) Meillä ei olla hetkeäkään hiljaa :) Samanikäinen kaveri on sanonut kaksi sanaa, mutta on sitten toisissa asioissa taitavampi.

Vierailija
6/16 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan meidän tyttö on alusta saakka ollut niitä joita kiinnostaa vain vauhti ja lujaa pääseminen joka paikkaan. Kävelemään lähti 10kk ikäsenä ja istumaankin oppi vasta itse nousemaan sen jälkeen kun tukea asten seisominen onnistui. =) Ja kiirettä piisaa koko ajan, neiti kun ei paljoa tykkää istumisesta ja paikallaan olosta. =)

Olen kuullut myös kuten joku mainitsi että yleensä se kehitys on nopeampaa joko liikkumisessa tai puhumisessa. Neuvolassakin sanottiin että puhuminen saatta hieman hidastua koska neidillä näyttää tuota vauhtia tulevan, mutta hirvittävän hyvin neiti ainakin yrittää sanoa kaiken. =)

Vierailija
7/16 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tänään 1v täyttävä räpätäti tyttö :) " Puhua" pälättää koko ajan mutta ei vielä nouse itse seisomaan saatikka kävele. Selviä sanoja (siis joiden merkitys ymmärretään) tulee tällä hetkellä 5. Eli äiti, isi, nenä, ankka ja takki. Muita pap-pa tavutuksia joitain ja omaa kieltä koko ajan.

Siskollani on 2.5 vuotias poika. Vielä kaksi vuotiaana hän ei sanonut kun ihan pari sanaa. Nyt sanoja on alkanut tulla enemmän ja osaa yhdistellä niitä, esim. iso kauppa. Nuuskamuikkunen on hauskasti " kakkaijaijai" :) Ymmärrystä tällä lapsella kyllä oli aiemminkin.

Kummilapseni on 2 vuotias ja hän sanoo ehkä 5-6 sanaa tällä hetkellä. Neuvolasta ollaan laittamassa tyttöä jo puheterapeutille! Aika aikaisteen, minun mielestäni.

Eli niin ne lapsoset on erilaisia. Minä olen itse kova puhumaan ja höpötän tytöllekin koko ajan mitä teen :) Liekkö sit sillä vaikutusta.

Vierailija
8/16 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä poika 1,5 v sanoo oikeestaan vasta pari sanaa, äti (äiti) ja kissa, kiitti ja tutt (tutti), lisäksi tavuja ja siansaksaa tulee kyllä koko ajan. Se Ka! oli meilläkin pitkään ainoa " sana" . Kaikki oli vaan ka. Nyt poikkuhiljaa jotain kehitystä huomattavissa, mutta hitaammanpuoleisesti. Enimmäkseen vieläkin mmammamaa kakakaa ja sitä rataa. (oikee eka sana oli äiti jo 8,5 kk iässä, niin että muutkin sen kuuli kun äiti itse, mutta se unohtui sitten kun oppi kävelemään. Nyt taas kehitys etenee harppauksin.

Vierailija
9/16 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli samalla tavalla: neiti oli 9kk kun sanoi äiti ekan kerran ja kun lähti kävelemään, KAIKKI sanat jäi pois ja höpötti vain omaa siansaksaa. =) Kun täytti 1v niin pikkuhiljaa alkoi sanoja tulemaan takaisin. =)

Itse olen kans kova räpätäti ja selitän neidille kaiken pienenkin asian, luetaan kirjoja ja piirrellään, laulellaan jne.. mutta kun vielä keksisi miten sen neidin saisi istumaan paikallaan keskittymään siihen kirjaan. =) Ei vaiskaan, ei sillä ole kiirettä. Pääasiana on että on terveen vilkas. =) Ja kuitenkin puheesta ymmärtää kaiken välillä liiankin hyvin ja mielestänit nuo opitut n.20 sanaa on hyvä määrä meidän vauhtihirmulle. =)

Vierailija
10/16 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika 1v4kk ja sanoja tulee siinä tahdissa etten enää pysyy perässä. Noin kuukausi sitten hän sanoi vaan muutama sana, " mamma" , " pappa" jne. k(otona puhumme vaan ruotsia, sama juttu päivähoidossa), sitten se vaan yksi päivä alkoi, kuulen melkein joka päivä uusi sana häneltä. Osa sanoista ei ole " oikeita" sanoja mutta tiedämme mitä hän tarkoittaa sillä, esim " kekkor" =ekkorre = orava. Sellainen istui linnunlaudalla toissa aamuna ja hän tuli avain innoissaan hakemaan minut ja huusi " kekkor" , en ymmärtänyt mitä hän tarkoitti ennen kuin näin sen oravan. Kaksisanaisia lauseita tulee nykyään aika usein. Ja sanojen lisäksi paljon siansaksaa, aamusta iltaa! =)

Vierailija
11/16 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja puhuu todella paljon. Sanoja on varmaan reilusti yli sata ja koko ajan tulee uusia. Samanikäinen toverinsa ei puhu läheskään niin paljoa, sanoja varmaan 30 käytössä mutta on ehkä ketterämpi liikkeissään. Vaikka ei meidän tyttökään mikään kömpelö ole.

Vierailija
12/16 |
08.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole enää pariin kuukauteen pysynyt laskuissa mukana, mutta varmaan n.200. Osaa laskea 10 ja tunnistaa myös numerot ja muutamia kirjaimia. Parin sanan lauseita tulee ja uusia sanoja vinhaa vauhtia. (Itsekkin olen hirmu puhelias)

Meillä kyllä on liikuntakin ollut aina vahvana nousi seisomaan ennen kuin oppi istumaan n.7kk ja käveli tukia pitkin täyttä häkää 8kk. Nyt (1,5v) juoksee ja kiipeilee kuin viimeistä päivää :) Meillä on tuttavapiirissä muitakin lapsia joilla joko molemmat taidot aikaisin hanskassa tai sitten molemmat vähän myöhemmin, että tiedä sitten miten? Itsekkin olen kyllä kuullut tuon " kieli jää jalan alle" jutun... Itse opin 8kk iässä puhumaan ja 1v:nä pistelin pitkiä lauseita menemään, mutta opin taas kävelemään 1,5v:nä, että taitaapi olla yksilöllistä tosiaan :)

Aurinkoista kevättä kaikille!

Adelein ja wompatti 1,5v

Vierailija
13/16 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v 5kk pojaltamme ei tule vielä kuin yksi sana " äiti" . Puhelee kyllä siansaksaa ja välillä kuullostaa jonkun sanan tapailulta.

Vierailija
14/16 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse asiassa en ole edes laskenut kuinka paljon.. Mutta jospa laitan nyt muutamia:) äiti, isi, mummi, ukki, koija(koira), auto, äipä(leipä), punno(pullo), ulkona, pieni, apsi(lapsi), tänne, tämä, en, ei, joo, ippii(jippii), jee, tissi, pissi, kakka, aippa(vaippa), apua, kuti kuti(sillon kun kutittelee), vauva, tutti, useita tuttujen nimiä, kutitti(jugurtti), maito, nääkä(nälkä), uokaa(ruokaa), kiija(kirja), aakuun(alkuun), kakku, keksi, nam, too too(soo soo, kun on tuhma) yms...

Meillä kaksikielinen perhe ja joitakin sanoja tulee myös toisella kielellä.

Kova poika ruplattamaan:) Paljon pölöttää myös " omaa kieltä" ja sinne laittaa osaamiaan sanoja sekaan. Varmaan vieraan ois vaikea ymmärtää, kun puhetta tulee tykityksellä ja sieltä pitää siepata jo oikeat sanat..

Vierailija
15/16 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä sanonut " kukka" ja " kekkä" (=vettä), mutta nyt on käytössä vain tuo " ka" ja omaa siansaksaa. :)

Vierailija
16/16 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö on nyt 1v6kk, mutta 1v5kk iässä lopetin sanojen laskemisen kun niitä alkoi tulla niin hurjaa vauhtia etten enää pysynyt kärryillä. Siinä vaiheessa selkeitä sanoja oli n. 120. Tämän lisäksi useita nimiä ja eläinten ääniä ym. 1v4kk iässä alkoi tulla harvakseltaan 2-sanaisia lauseita. Lisäksi puhuu edelleenkin myös sitä siansaksaa ja kokeilee miltä itse keksityt sanat tuntuu suussa :)