Asiat jotka ovat vähentyneet tai jopa loppuneet elämästäsi älypuhelimen tulon myötä
Aikakausilehtien lukeminen
Siivoaminen
Lenkkeily
Nukkuminen
Kyläily
Shoppailu
Aivan uskomatonta,että yksi pieni laite voi muuttaa elämää noin paljon:0
Kommentit (19)
Tietämättömyss vähenee tavallaan. Aina voi tarkistaa netistä kaiken...
Tylsät hetket perheen kanssa.
Turhat leikit lasten kanssa.
Palaverit ovat töissä loppuneet, ei kukaan puhunut enää mitää.
Tylsä odottaminen (toki nettiostoksia joutuu odottamaan mutta muutoin...)
En juuri koskaan avaa tietokonetta kotona.
Seksi ja läheisyys. Molemmat tekevät puhelimillaan omia juttujaan omissa oloissaan.
Paperisen kartan tai puhelinluettelon käyttäminen, erillisen herätyskellon käyttö (siis vrt. ennen kännyköitä), ristikon tekeminen, lehtien lukeminen.
Vierailija kirjoitti:
Tietämättömyss vähenee tavallaan. Aina voi tarkistaa netistä kaiken...
Mutta harva oikeasti jaksaa nykyään perehtyä mihinkään syvällisemmin, koska on helpompi vain klikkailla raflaavasta linkistä toiseen ja ajatella, että "Aina voi tarkistaa netistä kaiken..." Ainakin nuorilla kyky paneutua pitkäjänteisesti laajempiin kokonaisuuksiin on huonontunut (aiheesta oli jokin kk sitten Hesarissa artikkeli).
Mulla lehtien lukeminen paperilla. Tylsyys odottaessa jotain. TV:n katselu "muuten vaan".
Mä kyllä siivoan, liikun, tapaan ystäviä jne edelleen yhtä paljon kuin ennen älypuhelinta. Seksiäkin on paljon ja läheisyyttä sekä hyvä keskusteluyhteys. Ollaan osittain kaukosuhteessa ja whatssapp on tiuhaan käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Tylsät hetket perheen kanssa.
Turhat leikit lasten kanssa.
Palaverit ovat töissä loppuneet, ei kukaan puhunut enää mitää.
Ihan mielenkiinnosta, että miten määrittelet nuo "turhat leikit" lasten kanssa? Itselläni on ainakin sellainen käsitys, että vanhemman kanssa vietetty aika ja yhteinen tekeminen on lapsen kehitykselle todella tarpeellista ja erinomaisen hyväksi.
Kirjojen lukeminen, harmi kyllä.
Maisemista nauttiminen ja omiin ajatuksiin vaipuminen juna- ja bussimatkoilla.
En omista älypuhelinta ja tätä ketjua lukiessani taidan siirtää sen hankkimista taas kauemmaksi tulevaisuuteen.
Seksi
Ainoa asia mitä mies räplää, on älypuhelin
Ihmissuhteet. Ihmiset korvasi ne instagrammilla ja muilla somehömpötyksillä.
Lukeminen. Harmittaa tosi paljon, sillä nuorempana olin vielä tosi kova lukutoukka. Nykyään tulee luettua ehkä kolme kirjaa vuodessa kun ennen se määrä meni kuukaudessa.
Mulla ei ole älypuhelinta mutta mutta kyläily on silti jäänyt koska muutin toiseen kaupunkiin. Ilmeisesti ystävyyssuhteita ylläpidetään nykyisin vain julkisesti somessa, ei muuten joten mun on helppo jättää raportoimatta kaikki omat juttuni näille some-eläimille.
Itsekkyys ja itsekeskeisyys lisääntyy väistämättä, mikä on mielestäni huolestuttava piirre. Varsinkin jos on oikeasti aikaa olla paljonkin netissä.