Äidin alastomuus, lapset näkee alastoman äidin
Minulla on tapana olla suihkun jälkeen alasti pelkkä pyyhe päässäni. Puen vaatteet päälleni vasta, kun olen kuivannut hiukseni. Olen siis usein tunninkin ajan alastomana. Nukun toisinaan ihan alasti ja en herätessänikään pue vaatteita. Minulla on mies ja vajaa 2-vuotias poika. Minkä ikäisen pojan edessä äidin ei pitäisi enää olla alastomana? Missä iässä se alkaa häiritsemään lasta? Entäs isän alastomuus? Isäkin on aina suihkun jälkeen alasti.
Kommentit (15)
Ei mua haittaa alastomat isovanhempanikaan :) ihan luonnollista hilpasta esim saunasta mökkirantaan alasti uimaan. N26
Eiköhän se alastomuus ala häiritä murrosiässä.
Omassa lapsuudenkodissa isä ja äiti eivät näyttäytyneet koskaan alastomina lasten edessä, paitsi saunassa. Äiti ei näyttäytynyt edes alusvaatteisillaan. Siksi en osaa ajatella, mikä on normaalia.
Ap
No meillä on lapsi (poika) alkanut vasta siinä 9-10-vuotiaana "hävetä" alastomuutta, niin omaa kuin muidenkin (varsinkin minun, menee mieluummin isänsä kanssa saunaan kuin minun). Luonnollisesti kunnioitan lastani enkä ole alasti hänen läsnäollessaan.
Ehkä 6-vuotiaana. Harrastan samaa, meillä 2- ja 3-vuotiaat. Nytkin tyttö sanoo aamulla "pue vaatteet", kun tulee herättämään :D
Vierailija kirjoitti:
Omassa lapsuudenkodissa isä ja äiti eivät näyttäytyneet koskaan alastomina lasten edessä, paitsi saunassa. Äiti ei näyttäytynyt edes alusvaatteisillaan. Siksi en osaa ajatella, mikä on normaalia.
Ap
Sekin kuulostaa varsin normaalilta, että ihmiset eivät halua esiintyä alasti edes lastensa nähden.
Meillä nyt 9v. Nukutaan alasti sekä suihkuun, aamulla vessaan yms kuljetaan alasti. Sen pidempään ei nakuilla toisten seurassa. Vielä ei lapsi valita, päinvastoin tykkää nakuilla itsekin.
Kauheeta. Silloin, kun mä olin nuori (nyt 48) alastomuus oli ihan luonnollista, niinku nytkin. Silloin käytiin saunassa koko perhe niin kauan kuin kotona asuin ihan nudena. Ja nyt naimisissa oleva saunotaan kaveriperheiden kanssa nudena naiset ja miehet yhdessä. Mitä hävettävää siinä on? Tietty joku murkku ei kehtaa olla nudena aikuisten kanssa, mut se on tietty ihan luonnollista.
Meillä on 13-vuotias poika, murrosikä jo hyvässä käynnissä. Saunan ja suihkun jälkeen se koikkelehtii ilman estoja nakuna yläkertaan huoneeseensa. Minulla ja miehellä on tapana pistää vähintään saunatakki päälle suihkuttelun ja saunomisen jälkeen.
Silloin muidenkin alastomuus alkaa olla sopimatonta kun lapsen oma häveliäisyys herää. Milloin, se riippuu varmaan lapsesta. Se mikä on normaalia toisessa perheessä, voi olla paheksuttavaa jossain toisessa.
Onko lapsi miten vajaa? Onko jopa niin vajaa, ettei opi ikinä häpeämään julkista alastomuutta tai muita sosiaalisia normeja? Onko vaarana, että esittelisi itseään alasti esim. päivähoidossa?
Yleensä semmoset 8-9-vuotiaat alkaa tuntea häveliäisyyttä alastomuudesta. Ehkä lopetat nakuilun niihin aikoihin? Eri juttu jos olisitte samaa sukupuolta lapsesi kanssa.
Onko mielestänne outoa jos äidillä on hirveän tuuheat alapääkarvat tai sitten ajelee niitä suihkussa siten, että lapset ehkä näkee?
Oon 22 -vuotias nainen, ja isäni alastomuus ei häiritse vieläkään (en muista sen häirinneen edes teini-iässä). Harrastaa siis tuota samaa kuin sinä. Äitinikään alastomuus tuskin haittaisi, mutta hänellä ei ole tapana kuljeskella edes alusvaatteisillaan kotona. Ei ne lapset rikki mene, ja tota kun harrastat koko heidän ikänsä, siitä tulee heille ihan normaalia, eivätkä välttämättä osaa kummeksua sitä.
Kai se sanoo se lapsi sit kun ei enää kestä. Kyllä Suomenmaassa on ihan tavallista alastomuus, henkilöstä sitten tietysti riippuu paljonkin.