Potilaana helsinkiläisessä sairaalassa ollut lääkäri mielipidepalstalla: Tunsin turvattomuutta ja arvottomuutta
http://www.hs.fi/paivanlehti/14092016/a1473737359453
Hävetkää hoitajat! (ei koske niitä hyviä hoitajia, joita olen tavannut itsekin) Teille mitään lisää palkkaa tarvitse maksaa.
Jonkinlainen tulospalkkaus olisi hoitajillekin hyvä: asiansa osaavat ja normiahkerat saisivat esimerkiksi tuplapalkan näihin kahvittelijahoitajiin verrattuina. Vielä parempi olisi, että jälkimmäinen ryhmä potkittaisiin nopeasti ulos kiusaamasta ja kiduttamasta vanhoja ihmisiä. Vielä kerran, hävetkää te laiskat hoitajat.
Kommentit (9)
Et taida tietää mitään sairaanhoitajan työstä, jos sanot että työ on helpohkoa ja paljon taukoja?!? Käyhän pyörähtämässä yhden päivän ajan jossain vaikka sisätautien vuodeosastoilla ja tuu sit sanoo, että paljon taukoja... Ammattini puolesta voin sanoa että joukossamme on myös sellaisia hoitajia, jotka eivät sovellu alalle ollenkaan tai ovat leipääntyneet työhön, joka näyttäytyy epäsoveliaana käytöksenä potilaita kohtaan..mutta on meidän joukossa hyviäkin hoitajia :)
Tästä on jo yksi ketju.
Mutta tervetuloa vaan töihin. Niin vanhusten hoitoon kuin päivystykseen.
Höh, lääkäri ei vaan tiennyt, että sen istumisen nimi on "raportti" ja sen antamiseen menee suurin osa työajasta.
Hyvin, hyvin samantapainen kokemus päivystyksestä. 11-vuotiasta lasta, joka kärsi huimauksesta ja kovista vatsakivuista ei ensin päästetty paariodotustilaan, koska se on kuulemma varattu huonokuntoisille. Kun lapsi yritti jotenkin maata puoliksi sylissäni käsinojallisten tuolien yli ja itki kipua, kulki ohi lääkäri, joka puuttui tilanteeseen ja pääsimme paariodotustilaan makuulle. Hoitaja sanoi lääkärin lähdettyä, että jos tämä alkaa täyttyä, niin joudutte menemään takaisin tavalliseen odotustilaan. Huoneessa oli kahdeksan petiä ja niissä meidän lisäksi yksi vanhus, joka pyysi peittoa. Ei saanut. Kävin kysymässä apua hänelle, mutta hoitaja tiuskaisi, että hänet siirretään muutenkin ihan juuri muualle. Luonnollisesti he kaikki istuivat kansliassa.
Onneksi me pääsimme sitten lääkärille aika nopsaan ja kokeiden ja röntgenkuvien ottamisen jälkeen sitten lääkärin ohjeistuksesta ensin odottamaan lapsille varattuun odotustilaan (en edes tiennyt että tällainen tila on sairaalassa), joka oli täysin tyhjä ja kokeiden valmistumisen jälkeen lapsellani todettiin keuhkokuume ja osoitteena oli osastohoito.
Ohi kulkiessani n. tunnin päästä peittiokyselystä sama vanhus kyyhötti edelleen siellä odotustilassa odottamassa "siirtoa" - ilman peittoa.
Joo, noita mätiä omenia kaivetaan, jotta saadaan lyödä hoitajia kuin vierasta sikaa....
No, haukkukaa vaikka joka päivä kaikki hoitajat. Saatte "teeseitse" hoitoa jatkossa, Oikeasti; työuraa meitsillä 40v monessa työssä ja ehdottomasti rankinta on hoitotyö! Alalla runsaasti loppuunpalaneita hoitajia, jotka vaihtavat työpaikasta toiseen, etsien inhimillisempää työtä.
Itse panen kohtapuoliin pillit pussiin ja yritän pitää itsestäni huolta. "Säästäkää" vaan hoitajamitoituksissa, sittenpä näkyy vielä selvemmin tilanne.
ps. Itse olen hyvä hoitaja, inhimillinen ja työni hoitava (yllätysyllätys..). Näin olen saanut palautetta. Vaan lopetan osani tehneenä, useasti pahan mielen saaneena iltapskalehdistön jutuista.
Paljon sairaaloita kiertäneenä olen huomannut, että hoitajissa on valtava tasoero. Osa on aivan mahtavia: empaattisia, työteliäitä ja osaavia. Toiset taas kyykyttävät ja ilkeilevät potilaille ja työkavereille, omaisille ei ole munaa ilkeillä, he myös kykkivät kahvihuoneissa mammuttiosan työpäivistään. Olisi mahtavaa, jos hoitohenkilökunnan laatuun herättäisiin oikeasti kiinnittämään huomiota.
Hesarin mielipide palstalle saa kirjoittaa kuka tahansa. Seuraavaksi siellä on suomalaisen astronautin mielipide Suomen valtion budjetista.
Hyvä että asiaan aletaan herätä. En ymmärrä miksi sairaanhoitajista on tehty joku uhrautuva joukko. Helpohkoa työtä ja paljon taukoja - aivan liikaa potilaiden kannalta.