Asumiskulumme n.1000e/kk, kysyttävää?
Heitinpä aihen hatusta, en muista nähneeni palstailuvuosieni aikana vastaavaa;)
Kommentit (19)
Eikö tuo nyt ole aika normaali, tai riippuu tietysti mitä se sisältää. Tonnin vuokra ei ole iso ainakaan Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo nyt ole aika normaali, tai riippuu tietysti mitä se sisältää. Tonnin vuokra ei ole iso ainakaan Helsingissä.
Ihan perustasoa Helsingissä. Ja jos kaksi asuu, sehän tekee 500 euroa/kk per naama. Yksin asuvilla on raskaampaa taloudellisesti, yksiötä ei tahdo kohtuulliselta sijainnilta löytää alle 700 euron mitenkään.
Onko tuo siis ap:n mielestä paljon vai vähän?
Asun vuokrakaksiossa keskustassa ihan Aurajoen rannalla, vuokra 985 €, mitä siinä nyt niin ihmeellistä on. Ei tarvi kysyä. Vanha kerrostalo.
Meillä on 1400e/kk ja ihan hyvä hinta, rakastan asua tässä.
Meillä 1500, mistä tonni lainan lyhennykseen.
Meillä n. 300/kk. En kestäisi moisia kustannuksia tavispalkoillamme.
Ap, mitä saat tuolla hinnalla?
Mä saan uuden omakotitalon (220m2) keskustasta. Etelä-Suomi, keskikokoinen kaupunki.
mikä tämän aloituksen pointti on? veikkaan kyllä että 1000e/kk on aika lähellä suomen keskitasoa. Ja tuolla hinnalla etelä suomessa (stadin lähellä) ei kyllä saa hyvän tasoista kunnon kämppää...
Olisit voinut ihan hyvin aloittaa: "Olen ihan normi suomalainen - kysyttävää?
Vierailija kirjoitti:
mikä tämän aloituksen pointti on? veikkaan kyllä että 1000e/kk on aika lähellä suomen keskitasoa. Ja tuolla hinnalla etelä suomessa (stadin lähellä) ei kyllä saa hyvän tasoista kunnon kämppää...
Olisit voinut ihan hyvin aloittaa: "Olen ihan normi suomalainen - kysyttävää?
Eihän se tonttu kuussa ole sinänsä mikään *hinta*, vaan vuokra tai lainanlyhennys. Mistä sinä tiedät kuinka pitkä laina, eli siis kuinka suuri kokonaishinta, siinä tonnilla kuukausittain lyhenee? 25 vuotta on tietysti yleinen maksimiaika mutta on niitä pitempiäkin lainoja.
Mulla lyhenee 850 egeä kuussa, siihen vielä muut kulut päälle joten tonni ei riitäkään. Mutta on sillä asunnolla sitten arvoakin.
Vierailija kirjoitti:
Mä saan uuden omakotitalon (220m2) keskustasta. Etelä-Suomi, keskikokoinen kaupunki.
epäilen kyllä. asun lohjalla ja maksan 1500e/kk 120m2 talosta.
Vierailija kirjoitti:
Porvoon keskustassako on rakennettu uusia omakotitaloja?
Pelkkä lainanlyhennys on nyt 1650€/kk
Vierailija kirjoitti:
Tällä tyypillä on 50 vuoden laina.
AP taisi unohtaa tämän ketjunsa...
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi kukaan haluaisi asua omakotitalossa keskustassa. Jotta omakotitalosta hyötyy, niin pitää olla kunnolla pihaa ja mieluusti vähän ylimääräistäkin etäisyyttä naapuriin.
Meillä on asumiskulut ~2800e/vuosi. Ei lainaa maksettavana. Omakotitalo 180 neliötä pienessä kaupungissa, mutta suurempaan kaupunkiin on vain 10km matka.
Tuntuu ihan luksukselta.
No eikö täällä jankuteta asumiskuluista vähän väliä... Onko tuo vuokra vai lainanlyhennys+korot+yhtiövastike? Paljonko neliöitä, missä?