Miten kertoa avioeron syistä lähimmäisille?
Mahdollisimman lyhyesti selitettynä: Mies petti minua vuosi sitten. Jäi kiinni kun löysin kondomin kääreet taskusta ja myönsi asian kun kysyin. Harkitsin avioeron hakemista välittömästi, mutta mies suostutteli että kokeilisimme vielä kun lapset ovat niin pieniä (olivat silloin 3 ja 5).
Luottamus on ollut vaikea saada takaisin, ja kun viimein aloin taas uskomaan siihen että avioliitto voi kestää mies lähti viettämään ”miesten iltaa” ja palasi huulipunat kasvoilla. Seuraavana päivänä myönsi että oli suudellut useamman kerran naista baarissa ja että oli ollut ”käsipeliä”.
Tajusin että on vain ajan kysymys milloin mies pettää taas, ja aloitin avioeroprosessin.
Kysymys kuuluu:
Miten kertoa lähimmäisille erosta ja sen syistä? Vaikka olenkin hyvin katkera miestä kohtaan en halua mustamaalata häntä, onhan hän kuitenkin lasteni isä ja tulee olemaan elämässäni ikuisesti. En kuitenkaan halua valehdella ihmisille tapahtuneesta.
Miten muut petetyksi tulleet olette asiasta kertoneet?
Kommentit (14)
Onko sinusta mustamaalaamista, jos sanot, että tulit petetyksi eikä uudelleen yrittäminen onnistunut?
Voithan sanoa vaikka luottamuspula erittelemättä sen tarkemmin.
Läheisille sanoin suoraan, ulkopuolisille en selitellyt asiaa. On hyvä sanoa suoraan, omat läheiset ymmärsivät asian ja sen, miksi liitto päättyi. Ei tullut turhaa spekulointia (tyyliin minulla olisi ollut vieras Mies). Mies on ratkaisunsa tehnyt, seisokoon pettämisen takana myös lähipiirin edessä.
Minusta "luottamusongelmat parisuhteessa" on neutraalisti ja totuudenmukaisesti ilmaistu selitys. Se ei kerro edes kuka mokasi, ellei halua elekielellä ym. sitä kertoa.
Ihan turhaa ruveta syitä selittämään. KUn noita selitätä, mieti miltä ne kuulostavat myöhemmin lastesi korvissa, sitten kun ne ymmärtävät. Paska aviomies voi olla hyvä isä, anna lastesi pitää sellainen. ja mietipä jos asia olisi toisinpäin, mitä haluaisit lastesi tietävän sinusta ja avioliitostanne jos sinä olisi se pettäjä?
Mitä mustamaalaamista se on jos lyhyesti ja ytimekkäästi kerrot mitä hän teki. Mustamaalaamista on liiottelu ja sellaisista teoista kertominen mitä hän ei ole tehnyt.
Samasta syystä tuli ero. Kerroin, asiallisesti, ihan just niin kuin asia oli. Mitä salaamista siinä on? Miehesi on valintansa tehnyt ja ihan harkiten, joten mitä tuota muuksi puhumaan? Mutta asian voi toki kertoa monella tavalla, asiallisesti tai mustamaalaten.
Minusta ei ole kenenkään mustamaalaamista, jos kertoo totuuden. Ymmärrän kuitenkin pointtisi. Minäkin sanoisin syyksi petetyn luottamuksen. Jokainen voi sitten vetää omat johtopäätökset. Toisaalta tällainen totuuden peittely tai salaaminen tai kertomatta jättäminen saattaa aiheuttaa myös turhaakin spekulaatioita.
Ei ole mustamaalaamista sanoa totuutta. Ehkä sitä ei tarvitse julistaa, ja vähänkään vähemmän läheisille voi sanoa vaikka luottamuksen menetyksen syyksi. Mutta en näkisi yhtään vääräksi sanoa vaikka asiasta kysyvälle kaupan kassalle (tämä todella todennäköinen skenaario... :D) että mies petti ja toisella kertaa en yrittänyt enää antaa anteeksi. Tottahan se on.
Olen pahoillani ap, miehesi on kuvottava ja toivon hänelle surkeita yksinäisiä iltoja katumuksen kourissa. Ja sulle aurinkoisia syyspäivä, muista että parempiakin miehiä on olemassa! Eikä yksinolokaan ole kurjaa, voittaa esimerkiksi pettävän puolison nöyryytettävänä olemisen ihan sata-nolla! Kaikkea hyvää sulle.
Meidän avioliitto päättyi mun pettämiseen. Ex-mieheni pyynnöstä kerroin itse omille läheisilleni eron syyn. Itse ilmeisesti kertoi omalle puolelleen eron syynä olleen ylitsepääsemättömät ristiriidat, koska ei halunnut että minun väliin heihin katkaisi lopullisesti.
Kertoisin totuuden, mitäpä sitä salailemaan tai peittelemään. Mies on itse valintansa tehnyt.
AP:
Kiitos kaikille neuvoista.
Tiedän että tuo mustamaalaamiskommentti on särähtänyt useammalla korvaan. En tiedä onkohan kyse vielä siitä että siitä huolimatta mitä mies teki rakastan häntä yhä kovasti ja siksi ajattelen vielä tässäkin asiassa hänen hyvinvointiaan. Tiedän että tästä tulee kynnysmatto -kommentteja, mutta on vaikea heittää kaikki tunteet nurkkaan 13 vuoden yhdessäolon jälkeen. Nyt on ollut niin sydänsärkyinen olo että ajatukset ovat vähän hukassa.
Jotenkin ehkä jopa hävettää se, että on tullut petetyksi, ja nyt vielä se, että annoin sen toisen mahdollisuuden... En oikein osaa edes selittää miksi.
"selvittämätön ristiriita ja luottamuksen menetys"