Lapsien hankkiminen koska vanhemmat haluaa isovanhemmiksi?!
Mä aina nään punasta kun sanotaan, että lapsia pitäisi hankkia jotta tekisi omista vanhemmistaan isovanhempia. Se on mun mielestä yks ja hailee mitä vanhemmat haluaa, se on jokaisen lapsen oma päätös haluaako vanhemmaksi. Onneksi omalla kohdalla isosisko on jo hoitanut homman kotiin eikä itsellä ole asiassa mitään paineita. Tsemppiä teille joilla on!
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Tai, että olisi joku joka perisi tai että vanhuus ei olisi yksinäinen.
Tuo yksinäiseen vanhuuteen vetoaminen on ehkä ärsyttävintä, kun sanot ettet niitä lapsia halua.
Toivon todellakin että lapsia tehtäisiin vain sen takia että todella halutaan se lapsi. Eikä tehdä sitä jonkun muun ihmisen takia, esim. sisarukselle kaveriksi. Perinnöllä nyt ei ole mitään väliä, sinä olet itse kuollut, rahat voi tuhlata eläessään. Ja vanhuus on yksinäinen vaikka olisi kymmenen kersaa, kun puoliso kuolee ja jäät yksin.
Ajattelutapa on hyvin itsekästä isovanhemmilta, joskin inhimillistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo yksinäiseen vanhuuteen vetoaminen on ehkä ärsyttävintä, kun sanot ettet niitä lapsia halua.
NIMENOMAAN! Ja samalla syytetään lapsettomia itsekkyydestä. Mun mielestä on tosi itsekästä hankkia lapsia vaan sen takia, että ne muka pitäisi seuraa tai huolta susta kun olet vanhempi. Ei pidä läheskään aina edes paikkansa, kuinka monta yksinäistä vanhusta onkaan Suomessa? Lapset käy silloin tällöin pakkopullana ja dumppaa laitokseen. Mä ainakin vanhempana haluan oman ikäistä seuraa. En todellakaan aio hankkia lapsia sen takia että joku pitäisi musta huolta.
Mä en taas ymmärrä sitä, että joku hankkii perheenläsenen vain siksi, että haluaa VAUVAN tai LAPSEN. Ne pienet ovat pieniä vaan hetken ja sitten vasta alkaa elämä.
-
Aika harvalle taitaa olla yksi hailee mitä vanhemmat sanovat. Ei siis pelkästään tämän asian suhteen, vaan kaikessa. He ovat kuitenkin monelle tärkeitä ihmisiä ja tietenkin tärkeitä ihmisiä haluaa miellyttää.
Pahin perustelu lasten hankintaan on kuitenkin tuo: Tehdään uusia veronmaksajia. Tätä kuulee etenkin silloin kun puhutaan kotihoidon tuesta, kotiäitien arvostuksesta puhuttaessa jne.
- kyllä kotihoidontuen pitäisi olla isompi, hoitovapaan pitempi, lapsilisien isommat koska me tässä kasvatetaan uusia veronmaksajia. Argh!
Tuo ihmisten oikeus ja tärkeys olla isovanhempia ärsyttää näin ihan lapsia tehneenäkin. Siis meillä ihanat mummot ja papat, mutta ihan näin yleisenä kommenttina, että pidän outona että lasten suhteita isovanhempiin pitää aivan erityisellä tavalla vaalia. Mielestäni ne suhteet muodostuu luonnollisesti, kun kylässä käydään kuitenkin meidän aikuisten vanhempia moikkaamassa. Kyllä ne lapset kuuluu tehdä ensisijaisesti omaan perheeseen - ei sukuun. Ihanaahan se siis on, kun on lapsen ympärillä paljon rakastavia aikuisia, mutta mulla kyllä puistattaa ajatus että minun lapsia kasvattaisi ja hoitaisi kokonainen suku. Tai että isovanhempia pitäisi käydä lasten kanssa viikottain viihdyttämässä, jotta saisivat "elämälleen tarkoitusta".
Toki siis ihmisiä ja perheitä on erilaisia, mutta pitäisi hyväksyä sekin että toiset ihan oikeasti tekevät lapsensa omiksi lapsikseen, eikä isovanhemmille, jotta voivat kokea uudestaan vanhemmuuden ihmettä, tai tädeille jotta voivat leikkiä perhettä puolisonsa kanssaan tms. Enkä nyt tarkoita, etteikö ikinä voisi viedä hoitoon, ettei joku väärin ymmärrä.
En ole koskaan kuullut, että joku hankkisi lapsia isovanhempien takia.
No, toisaalta, en tunne yleensäkään ihmisiä, jotka tekisivät asioita sen takia, koska joku muu haluaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut, että joku hankkisi lapsia isovanhempien takia.
No, toisaalta, en tunne yleensäkään ihmisiä, jotka tekisivät asioita sen takia, koska joku muu haluaa.
Uskon että aika monet tuollaisen ääneen sanovat haluavat itsekin lapsia, mutta saattavat jotenkin vain puheessa korostaa tuollaistakin näkökulmaa.
Toisaalta onhan niitä perheitä, joissa isoäiti on kunnon matriarkka joka sanelee perheen elämää.
Toivottavasti ei ihmiset tee todellakaan isovanhempien painostuksesta lapsia. Mutta tätäkin perustelua kuulin sivukorvalla eilisessä lisääntymiskeskustelussa. Onhan se silti ikävää jos omat vanhemmat painostaa tai aina nostaa tavatessaan esille lapsien hankkimisen. Kaikki ei vain halua lapsia...
ap
Vierailija kirjoitti:
Mä aina nään punasta kun sanotaan, että lapsia pitäisi hankkia jotta tekisi omista vanhemmistaan isovanhempia. Se on mun mielestä yks ja hailee mitä vanhemmat haluaa, se on jokaisen lapsen oma päätös haluaako vanhemmaksi. Onneksi omalla kohdalla isosisko on jo hoitanut homman kotiin eikä itsellä ole asiassa mitään paineita. Tsemppiä teille joilla on!
Menin naimisiin mieheni kanssa 18-vuotiaana, ja siitä lähtien anoppi on painostamalla painostanut hankkimaan lapsia. "Milloin hankitte lapsia? Milloin minusta tulee mummi? Milloin se tyttövauva tulee?". No, emme tietenkään kiinnittäneet tähän painostukseen huomiota, ja hyvä niin, sillä nyt kun lapsia on kaksi, niin mummia ei voisi lasten kanssa oleminen vähempää kiinnostaa.
Monet varmaan haluaa vain sen tittelin ja mahdollisuuden saada sanoa muille olevansa mummi tai vaari. Muuten ei aina homma olekaan niin kiinnostavaa.. Tai sitten omitaan lapsenlapset kokonaan ja yritetään kasvattaa nekin. Huoh...