Mä oon ihan rikki enkä tiedä mitä nyt pitäis tehdä, luulin että vihdoinkin vaivani selviää ja sitä voidaan hoitaa
Olen kärsinyt oudoista vatsakivuista piiiiiiiiitkääääään.
Jo alle 15-vuotiaana tehtiin hämäriä löydöksiä, mm. että haima olisi ollut tulehtunut ja parantunut itsekseen, ja koska billirubiiniarvot oli aina koholla otettiin maksasta koepala.
Kirurgi oli varma että oli rasvamaksa, niin varma ettei uskonut patologin negaa, vaan määräsi uuden koepalan (joka kyllä myöskin oli nega).
Mitään ei sit ikinä selvinnyt mikä kipuja aiheutti.
Menkat ovat aina olleet kivuliaat ja runsaat ja hyvin epäsäännölliset, söin pillereitä melkein heti alusta niihin. Noin kymmenen vuoden jälkeen huomattiin ettei ne sovi enää.
Mirenakin ollut, senkin aikana oli kipuja nin että tiesin aina milloin kuuluisi olla menkat vaikkei vuotoa tullut.
On ollut yhdyntäkipuja, varsinkin ovulaation aikaan joten lastenteko oli aika haastavaa...
On ulostamiskipuja, synnyttäminenkin ollut.helpompaa kuin ulostaminen.
On vaikka.ja mitä ja kun lääköri mietti endometrioosia ajattelin että jes, vihdoinkin voisi selvitä mikä mulla on!
Se voisi kuulemma jopa selittää mun äkilliset arvaamattomat vatsakramppikohtaukset mitkä loppuu aina ripuliin.
Eilen sitten pääsin pitkään odotettuun lapatoskopiaan, toivoa täynnä.
Olenkin nyt sitten parkunut siitä saakka kun heräämössä ilmoitettiin ettei löydetty endometrioosia.
Mikä hitto se sit voi olla mikä tekee minut kipeäksi?
Nyt tuntuu että onkin korvien välissä vikaa, olen kai vain yliherkkä, luulosairas ja huomionhakuinen.
Olen ihan pohjalla, en tiedä mitä seuraavaksi pitäisi tehdä, kehtaako enää lääkärille kivuistakaan valittaa.
Mä vaan itken.
Pakko oli jonnekin avautua.
Kommentit (38)
Mä vasn kirjoitti:
Helikobakteeri? Onko tutkittu
Ei.
Vierailija kirjoitti:
Entä loiset? Toksoplasmoosilta tuo ei kuulosta, mutta on useitakin eliöitä, jotka kaivautuvat sisäelimiin kuten maksaan, ei vain trikiini, ja aiheuttavat kipuja. Osaa noista ei voi oikein tutkiakaan, paitsi juuri koepalan ottamalla. Oletko ollut lapsuudessasi sellaisessa maassa, joissa tartunnan saaminen voisi olla mahdollinen?
En.
Vierailija kirjoitti:
kokeile raakaravintoon siirtymistä. syö 75% marjoja ja hedelmiä ja 25% kasviksia. ite paranin borrelioosista noin. puoli vuotta söin tiukasti vain raakaa, nykyisin terveenä syön taas monipuolisemmin ja lämmintäkin ruokaa.
Anteeksi ap, että tungen ketjuusi, mutta kysyisin raakaravintoa syöneeltä (kun harvoin törmää täällä borrelioosia sairastaneisiin), käytitkö maitotuotteita tuon puolen vuoden aikana?
t. borrelioosi
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, tekis melkein mieli epäillä että lääkäri hutiloinut kun oli jo ennen toimenpidettä sitä mieltä ettei voi olla endo pikaisen sisätutkimuksen jälkeen.
Että kauanko ja miten perusteellisesti etsi sitä, jos nukutettiin lähempänä klo13 ja puoli neljältä heräsin jo ja vietiin huoneeseen.
En tiedä mitä ajatella.
Sain lääkäriajan perjantaille terveyskeskukseen, en lähde ennen kuin suostutaan tutkimaan lisää.
Ok. Tämä viittaa kyllä jo niihin psyykkisiin oireisiin. Ihminen voi kehittää kuumeenkin itselleen kun oikein yrittää. Jos ihan tosissasi epäilet, että tässä yhteiskunnassa ja näillä varoilla leikataan ja avataan vatsa turhaan kun ei lääkäreitä huvita, olet kyllä psykiatrisen hoidon tarpeessa. Jos leikkaamaan lähdetään, kyllä siinä katsotaan kunnolla. Muutenkin kuulostaa, että osa oireista varmaan korostuu ja pahenee kun ajattelet niitä koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, tekis melkein mieli epäillä että lääkäri hutiloinut kun oli jo ennen toimenpidettä sitä mieltä ettei voi olla endo pikaisen sisätutkimuksen jälkeen.
Että kauanko ja miten perusteellisesti etsi sitä, jos nukutettiin lähempänä klo13 ja puoli neljältä heräsin jo ja vietiin huoneeseen.
En tiedä mitä ajatella.
Sain lääkäriajan perjantaille terveyskeskukseen, en lähde ennen kuin suostutaan tutkimaan lisää.Ok. Tämä viittaa kyllä jo niihin psyykkisiin oireisiin. Ihminen voi kehittää kuumeenkin itselleen kun oikein yrittää. Jos ihan tosissasi epäilet, että tässä yhteiskunnassa ja näillä varoilla leikataan ja avataan vatsa turhaan kun ei lääkäreitä huvita, olet kyllä psykiatrisen hoidon tarpeessa. Jos leikkaamaan lähdetään, kyllä siinä katsotaan kunnolla. Muutenkin kuulostaa, että osa oireista varmaan korostuu ja pahenee kun ajattelet niitä koko ajan.
En ihan tosissani epäile.
En ajattele niitä koko ajan.
En minä esim. pelkää joka kerta kun käy kakalla että nyt tulee sattumaan kum ei joka kerta ole kerta, sen näkee vasta siellä pytyllä millainen käynti on.
Kyllä minä yritän harrastaa seksiä miehen kanssa, joskus onnistuu oikeom hyvin, joskus sattuu jo parin ekan työnnön jälkeen niin että pakko lopettaa.
Menkat ovat aika epäsäännölliset, tiedän milloin ne alkaa siitä että silloin tuntuu jo aamupäivällä terävä kramppi vatsassa.
Ovulaation tunnistan siitä että tuntuu kuin joku puhaltaisi ilmapalloja munsasarjassa.
En minä päivittäin tarkkaile kroppaani ja odotan mikä oire ilmenisi milloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Onko munasarjat ultrattu?
On.
Onko kellään ollu jotain samankaltaista?
On ollut kaikenlaista vaivaa. Jo nuorena sappikivet (sukuvika) josta aiheutuu kovaa kipua kunnes kohtaus menee ohi ja seuraa vesiripuli. Helikopakteeri on myös häädetty. Nyt viimeisena löydetty laktoosi-inloleranssi. Tämä viimeinen vaikuttaa juuri myös suolentoimintaan.
Toivottavasti saat pian selvyyttä kipuihin. 💜
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kokeile raakaravintoon siirtymistä. syö 75% marjoja ja hedelmiä ja 25% kasviksia. ite paranin borrelioosista noin. puoli vuotta söin tiukasti vain raakaa, nykyisin terveenä syön taas monipuolisemmin ja lämmintäkin ruokaa.
Anteeksi ap, että tungen ketjuusi, mutta kysyisin raakaravintoa syöneeltä (kun harvoin törmää täällä borrelioosia sairastaneisiin), käytitkö maitotuotteita tuon puolen vuoden aikana?
t. borrelioosi
en käyttänyt mitään maitotuotteita. maitotuotteet tukkii lymphajärjestelmää, joka on elimistön viemäriputkisto, ja tärkeä lenkki paranemisessa.
kannattaa tutustua youtubessa Dr. Robert Morse-nimisen hepun videoihin.
Fiksuna viettänyt aikaa googless ja löytänyt paljon englanninkielisiä tarinoita miten endoa ei ole löydetty ekassa eikä tokassa mutta vasta kolmannessa laparoskopiassa.... mikä on todennäköisyys et voisi tapahtua Suomessakin?
Ei hitto että olen naurettava, parkunu koko päivän. Ei pysty edes syömään, ei maistu mikään. Puhkilopputööt.
Pakko nyt skarpata.
Aina ei löydy syytä, silloin puhutaan toiminnallista vatsakivuista. Olen kärsinyt kovaa kipua, löytyi sappikivet. Laparoskopiassa selviää, onko endo, vaikea uskoa, että ei olisi näkynyt.
Suolioireinen allergia? Mulla oli työkaveri jolla oli kyseinen vaiva... Jos söi vahingossa jotain jolle oli allerginen, noin puoli tuntia sen jälkeen alkoivat kovat kouristavat vatsakivut ja sen jälkeen aivan hillitön ripuli. Samaan aikaan oli aivan kylmänhikinen, verenpaineet tipahti ja usein pyörtyi.
Tämä ei kyllä sovi noihin menkkavaivoihin.
Oli mikä hyvänsä niin ehdotan ap:lle käyntiä vyöhyketerapeutilla. Heiltä saa hyvää apua vatsavaivoihin sekä kuukautisvaivoihin eikä tarvitse olla mitään diagnoosia tiedossa.
Tämä on ihan naurettava.
Tekisi mieli huutaa, potkia ja heitellä tavaroita.
En jaksa kuitenkaan edes syödä eikä käydä röökillä.
En vain ymmärrä.
Teiniangstiolo.
Pettynyt, väsynyt.
Haluaidin vain tietää miksi minuun sattuu, mistä kaikki oireet johtuu.
Olenko sittenkin vain keksinyt kaiken oman pääni sisällä.
Ei jestas tätä itsesäälin määrä, ihan pöljää.
En jaksa olla hereillä, mutta en saa untakaan. Prkl.
Mulla meni 7 vuotta siihen, että epämääräiset mahavaivat diagnosisoitiin Crohnin taudiksi. Kaikenlaiset testit läpi useaan kertaan(tähystyksiä molemmista päistä, magneettikuvausta, kapselikameraa..), jatkuvaa ravaamista verikokeissa ja ulostenäytteiden vientiä. Kuukausien ripulointia, mahakipuja ja vaikka mitä oireita, eikä silti mitään löytynyt. Jotkut lähipiiristä sanoivat, että lopeta sen miettiminen niin oireetkin lakkaavat (eli olisi vain korvien välisssä tai stressistä).
Sitten sain diagnoosin, vaikkei sitä Crohnia missään konkreettisesti näkynytkään, mutta oireet ja jotkut arvot viittasivat siihen. Hyvä antaa kroonisen sairauden diagnoosi, muttei lääkitystä. Pyysin, että otettaisiin kokeiluun jokin lääkitys, kun kivut ja ripuli pitivät neljän seinän sisällä ja calpro (ulosteen tulehdusarvo) norm alle 100 ja mulla yli 1000. Ei kun pitäisi ensiksi löytää missä se crohn on. Oravanpyörä jatkui, kunnes muutin ulkomaille ja päädyin lopulta hätäleikkaukseen suolen ollessa niin huonossa kunnossa. Crohnihan se siellä ohutsuolessa oli tehnyt työtään.
Vähän ohi aiheen, mutta kannattaa siis aina tutkia loppuun asti. :) Nykyään asun ulkomailla ja maha on huomattavasti paremmassa kunnossa. Tsemppiä!
Entä loiset? Toksoplasmoosilta tuo ei kuulosta, mutta on useitakin eliöitä, jotka kaivautuvat sisäelimiin kuten maksaan, ei vain trikiini, ja aiheuttavat kipuja. Osaa noista ei voi oikein tutkiakaan, paitsi juuri koepalan ottamalla. Oletko ollut lapsuudessasi sellaisessa maassa, joissa tartunnan saaminen voisi olla mahdollinen?