tuleeko sakko kameratolpasta mp:lle?
eilen oli tilanne missä edellä ajavalle moottoripyöräilijälle välähti tolppa, siitä tulikin mieleebän että saako tuo moottoripyöräilijä siitä sakkoa kun eihän hänellä ole sitä kilpeä edessä? mies oli sitä mieltä että ei varmaan saa koska eihän häntä voitu tunnistaa? itse otin kilven ylös ja aion ilmoittaa poliisille , mutta rupesin miettimään että onhan se vähä tyhmää jos mp.t voi ajaa miten huvittaa, eikö kamera kuvaa takaata yhtään ?
Kommentit (41)
Moottoripyöräjärjestöt ovat kovasti lobanneet että turvallisuutta parannettaisiin nimenomaan lisäämällä kameratolppia.
okei, ompa outoa tuo että ei saa sakkoja minkäs teet .. 🙈
Jos nopeus täyttää törkeän liikenteenvaarantamisen ja vakavan piittaamattomuuden kriteerit, mahdollisuuksien mukaan kuvia tutkitaan ja jos esim. paikkakunnalla liikkuu kuvaan sopiva moottoripyörä kuljettajineen, silloin voidaan tutkia asiaa tarkemmin ja ainakin teoriassa kiinnijääminen on täysin mahdollista.
Jotakin 130/100 nopeuksia voi ajella huoletta.
vrt kirjoitti:
eilen oli tilanne missä edellä ajavalle moottoripyöräilijälle välähti tolppa, siitä tulikin mieleebän että saako tuo moottoripyöräilijä siitä sakkoa kun eihän hänellä ole sitä kilpeä edessä? mies oli sitä mieltä että ei varmaan saa koska eihän häntä voitu tunnistaa? itse otin kilven ylös ja aion ilmoittaa poliisille , mutta rupesin miettimään että onhan se vähä tyhmää jos mp.t voi ajaa miten huvittaa, eikö kamera kuvaa takaata yhtään ?
Suomen lain mukaan voidaan sakottaa vain ajoneuvon kuljettajaa, ei omistajaa, joten kuljettaja pitää voida tunnistaa. Moottoripyörissä ei ole rekisterikilpeä edessä, eikä kuljettan naamakaan paljon kypärän sisältä näy, joten moottoripyöräilijä jää yleensä tunnistamattomaksi. Kamera ottaa kuvan edestä, kuten olet varmaankin huomannut. Ei niissä toista kameraa ole kuvaamassa takaa.
Joissain muissa maissa kamerat kuvaavat nimenomaan takaa päin. Sillä nopeussakko voidaan antaa ajoneuvon haltijalle kuten parkkisakko, joten kuljettajaa ei tarvitse tunnistaa, eivätkä summatkaan ole Suomen tasoa.
Ja se ei muuten ole takaata, vaan takaa. (Vrt. kotona - kotonassa)
Vierailija kirjoitti:
vrt kirjoitti:
Suomen lain mukaan voidaan sakottaa vain ajoneuvon kuljettajaa, ei omistajaa, joten kuljettaja pitää voida tunnistaa. Moottoripyörissä ei ole rekisterikilpeä edessä, eikä kuljettan naamakaan paljon kypärän sisältä näy, joten moottoripyöräilijä jää yleensä tunnistamattomaksi. Kamera ottaa kuvan edestä, kuten olet varmaankin huomannut. Ei niissä toista kameraa ole kuvaamassa takaa.
Joissain muissa maissa kamerat kuvaavat nimenomaan takaa päin. Sillä nopeussakko voidaan antaa ajoneuvon haltijalle kuten parkkisakko, joten kuljettajaa ei tarvitse tunnistaa, eivätkä summatkaan ole Suomen tasoa.
Ja se ei muuten ole takaata, vaan takaa. (Vrt. kotona - kotonassa)
Sveitsissä taitaavat ottaaa kuvat kolmelta suunnalta. Ainakin vastaan tulevaa autoa valaistiin kolmesti.
Eihän moottoripyörällä voi ajaa, miten lystää. Kyllä poliisi sakottaa ihan samalla tavalla kuin autoilijaakin. kamerasta ei kovin helposti sakkoja saa, mutta muuten kyllä. Miksi se on vähän tyhmää, ettei kameran perusteella saa sakkoja? Onko sinua sakotettu ja sen takia muitakin pitäisi? Paljonko liikenneturvallisuus paranisi, jos kameravalvonta toimisi moottoripyöriinkin? Eikö GPS-järjestelmä kaikille ihmisille olisi vielä parempi, kun järjestelmä voisi automaattisesti sakottaa ylinopeudesta ilman mitään kameroita tai liikennevalvontaa. Ajan itsekin autolla, mutta minun on vaikea nähdä tätä samaa suunnatonta epäkohtaa, jonka sinä näet.
Eipä oo tullu kirjettä vaikka esim. Espoon Lahnuksen jälkeiset tolpat välkkyy kohdallani päivittäin kun testaan missä pöntössä se kamera on milloinkin...
Saksassa olen nähnyt kameroita jotka kuvaa takaa päin sakotettavat jolloin siellä sakko tulee ajoneuvon haltijalle jonka velvollisuus on selvittää kuka ajoneuvoa on ajanut jos ei itse ole ollut kuskina.
Luojan kiitos, ettei MP:t saa sakkoa tolpista. Mä olen niin kypsynyt tohon ping-pong peliin kameratolppien ja nopeusrajoitusmerkkien välillä, että auton vaihto ja moottoripyörän osto on lähellä. Talvella ei tuu kuitenkaan ajettua kuin kolmannes siitä mitä kesällä. Ehkä talven yli vois kituuttaa julkisilla ja taksilla ym. Mitä muuten sakko on nykyään ja mihin se aiotaan nostaa 500 €? Yhdellä tielläkin taivastelin, kun pikkutieltä päätielle olevan liittymiskaistan päähän oli laitettu kameratolppa?? Siis wtf? Alkaa olla jo hengenvaarallista touhua, jos ei saa edes asetalla auton nopeutta niin, että pääsee turvallisesti liittymään muuhun liikennevirtaan. Samalla kun yritit liittyä tiehen, pitäisi pelata pingispeliä auton nopeusmittarin, valvontakameran ja muun liikenteen kanssa.
Nopeusrajoitukset kokonaan pois, on täällä kirjoitusten henki. Suomalainen on niin fiksu, että osaa ajaa aina sopivalla nopeudella. Ei aja koskaan liian lujaa. Poliisin tuöisikin sakoottaa vain liian hitaasti ajavia, jotka aiheuttavat lähes kaikki onnettomuudet kun niistä pitää päästä kiireellisesti ohitse.
Nyt kun aletaan ottaa myös mp:t verolle, niin alan kanssa paukuttelemaan selfieitä itsestäni. Ajan yleensä mp:llä rauhallisemmin kun autolla, mutta en enää. Kiitos valtiovallan!
t: N47
Vierailija kirjoitti:
Eihän moottoripyörällä voi ajaa, miten lystää. Kyllä poliisi sakottaa ihan samalla tavalla kuin autoilijaakin. kamerasta ei kovin helposti sakkoja saa, mutta muuten kyllä. Miksi se on vähän tyhmää, ettei kameran perusteella saa sakkoja? Onko sinua sakotettu ja sen takia muitakin pitäisi? Paljonko liikenneturvallisuus paranisi, jos kameravalvonta toimisi moottoripyöriinkin? Eikö GPS-järjestelmä kaikille ihmisille olisi vielä parempi, kun järjestelmä voisi automaattisesti sakottaa ylinopeudesta ilman mitään kameroita tai liikennevalvontaa. Ajan itsekin autolla, mutta minun on vaikea nähdä tätä samaa suunnatonta epäkohtaa, jonka sinä näet.
suunaton epäkohta? siis mielenkiinnosta kysyin että mitenkä on , ja se että paljonko liikenneturvallisuus paranisi ? siis ootko tosissaa kysymässä tommosta kysymystä? EN todellakaan tarkoita että jokainen mp. ajaa ylinopeutta yms. tarkotan sitä että se joka ajaa esim.100 -120 alueella 150-200 lasissa niin on ikäväkyllä jo turvallisuusriski. Ja en ole pyöräilijöille todellakaan katkera, joo olen kyllä joskus itsekkin saanut sakot että en ole itsekkään mikään loistokuski. Ja varmasti on mitä mahtavin kesä harrastus!! Gps hommista en tiiä mutta järkipäässä ennenkaikkea ja motskarilla on aika hopeella tuolla liikenteessä, :) ja p.s mulla tulee hirveesti kirjoitusvirheitä kännykällä kirjoittaessa! t.ap
Vierailija kirjoitti:
Saksassa olen nähnyt kameroita jotka kuvaa takaa päin sakotettavat jolloin siellä sakko tulee ajoneuvon haltijalle jonka velvollisuus on selvittää kuka ajoneuvoa on ajanut jos ei itse ole ollut kuskina.
Saksassa näin ja samoin eräissä muissa maissa. Mutta Suomessa ei, koska Suomessa on Suomen lait ja Saksassa Saksan lait.
Autossa on se etu, että siinä tomppa piippaa ennen tolppaa. Ja sitten löydään se jarru pohjaan. Säästytään sakolta ja samalla muutamia satoja peräänajoja sattuu vuodessa ja siinä ehkä pari hengelähtöä - ainakin motoristille, mutta kuhan saadaan sakkotuloja. Harvassa Mp:ssä on kiinni navigaattori ja siinä pitäisi olla kypärään myös ääniyhteys.
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos, ettei MP:t saa sakkoa tolpista. Mä olen niin kypsynyt tohon ping-pong peliin kameratolppien ja nopeusrajoitusmerkkien välillä, että auton vaihto ja moottoripyörän osto on lähellä. Talvella ei tuu kuitenkaan ajettua kuin kolmannes siitä mitä kesällä. Ehkä talven yli vois kituuttaa julkisilla ja taksilla ym. Mitä muuten sakko on nykyään ja mihin se aiotaan nostaa 500 €? Yhdellä tielläkin taivastelin, kun pikkutieltä päätielle olevan liittymiskaistan päähän oli laitettu kameratolppa?? Siis wtf? Alkaa olla jo hengenvaarallista touhua, jos ei saa edes asetalla auton nopeutta niin, että pääsee turvallisesti liittymään muuhun liikennevirtaan. Samalla kun yritit liittyä tiehen, pitäisi pelata pingispeliä auton nopeusmittarin, valvontakameran ja muun liikenteen kanssa.
Turhaa ulinaa. Kameratolpista ei tarvitse huolehtia hetkeäkään eikä pelata mintään pingiksiä, kun ajaa nopeusrajoituksen mukaan. Jos se on sinulle liian vaikeaa, kannattaa tosiaan siirtyä julkisiin tai taksiin.
Muistakaa, ettei niitä tolppasakkoja kannata maksaa autollakaan ajaessa. Poliisit ei lähde selvittämään kuka on kuvassa, jos kiellätte olleenne.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa, ettei niitä tolppasakkoja kannata maksaa autollakaan ajaessa. Poliisit ei lähde selvittämään kuka on kuvassa, jos kiellätte olleenne.
Ja vuodessa vanhenee!
Vierailija kirjoitti:
Parille kaverille on tullut tolppasakko ja he ovat nähneet kuvan. Ei ole ollut kyllä epäilystäkään, kuka siinä kuvassa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parille kaverille on tullut tolppasakko ja he ovat nähneet kuvan. Ei ole ollut kyllä epäilystäkään, kuka siinä kuvassa on.
Siksi ajankin aina Putin-naamari päässä...
Ei moottoripyörällä voi saada sakkoja kameratolpasta. Tyhmää tai ei, mutta niin se on.