Kuntoutustuesta.
Hei.
Millaisia ajatuksia Teissä herättää se, että sain tosiaan 31.12.2018 loppuun kuntoutustukea?
Kommentit (6)
Jos sait kuntoutustukea ja itsekin olet sitä mieltä, että sen ansaitset niin mikäs siinä. Toivottavasti saat elämääsi raiteilleen. Mitään ns. kirjoittamattomia sääntöjä täällä ei ole. Paskea saa kaikki niskaansa aiheesta riippumatta. Asialliset aloitukset ja keskustelut hukkuvat provon sekaan. Seiskahömpällä pärjää täälläkin parhaiten.
Minä sain 15 vuotta kuntoutustukea. Sitten ajattelin että kokeilen jotain muuta ja menin töihin. Nyt huomasin ettei työnteko rahallisesti kannata ja kaduttaa koska kuntoutustuella minun vapaa-aikani oli se mitä eniten ikävöin. Työtä tehdessä rahaa tulee vain muutama satanen enemmän ja kaikki vapaa-aika viikonloppua lukuunottamatta on poissa. Nykyään olen masentuneempi kuin koskaan ennen.
Minulle tulee kuntoustukea kouluni loppuun, eli tästä kuusta kolme ja puoli vuotta eteenpäin. Ei mitään ihmeellistä.
Jokaisen valinta, tekeekö töitä vai kitkutteleeko tuolla tuella. Ja sehän on aina määräaikainen.
Eikö se ole tulosidonnainen? Muistan että joku opiskelukaverini opiskeli maisteritutkinnon kuntoutustuella. Oli siis mua vanhempi ja jo jonkin aikaa työelämässä ollut.
Sittenhän on erikseen harkinnanvarainen kuntoutustuki, joka on tarkoitettu työssäkäyvälle. Siinä siis saa Kelan tukea terapiaan ja maksaa terapiakäynneistä itse silloin omavastuun.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole tulosidonnainen? Muistan että joku opiskelukaverini opiskeli maisteritutkinnon kuntoutustuella. Oli siis mua vanhempi ja jo jonkin aikaa työelämässä ollut.
Sittenhän on erikseen harkinnanvarainen kuntoutustuki, joka on tarkoitettu työssäkäyvälle. Siinä siis saa Kelan tukea terapiaan ja maksaa terapiakäynneistä itse silloin omavastuun.
Summa on sama kuin varsinaisella työkyvyttömyyseläkkeellä, ja laskukaava myös. Kuntoutustuki on käytännössä sama kuin määräaikainen työkyvyttömyyseläke, tuli sen tilalle aikoinaan.
Itse saan 52% kuntoutustuelle jäämistä edetäneiastä työtuloista, periaatteessa. Kaikkia palkkatuloja ei jotenkin mystisesti huomioitu tuen määrää laskettaessa. %-luku vaihtelee, pienituloinen saa yli 60%. Sekin vaikuttaa, kuinka nuori on eläkkeelle jäädessään.
Hey palstalaiset. Olen myös yövalvoja. Pystyykö tänne kirjoittamaan ns. neutraalisti tämän kaiken provon seassa....ja olemaan vielä kundi?
Eli onko jotain kirjoittamattomia sääntöjä? Vähemmän avauksia, enemmän perustetuja mielipiteitä