Ai siivoojaksi pääsee kuka vaan?
Tässä lainaus eräästä työpaikkailmosta: Edellytämme hakijalta vähintään kymmenen vuoden kokemuksen alalta sekä siivousalan tutkintoa. (lähde: https://duunitori.fi/tyopaikat/tyo/rappusiivooja-seinajoki-smsol-270361… )
Rappusiivous on nähtävästi semmoista puuhaa, että vähintään 10 vuotta pitää tehdä, että osaa. Olen itse hommaa tehnyt opintojen ohessa 1,5 vuotta ja kyllä se aika selväksi kävi perehdytyksessä, miten sitä tehdään. Mutta tuonne taitaa olla turha hakea. Ymmärrän jonkun 10 vuoden vaatimuksen johonkin työmaanjohtoon tms, mutta siivoamiseen? Eikä kyseessä edes mikään ylemmän tason työ.
Mitä mieltä te muut olette? Onko kohtuullinen vaatimus?
Kommentit (7)
Laitoshuoltaja kirjoitti:
Ymmrrän jos on pari vuotta mutta että 10v. Mulla on ammattitutkinto ja 27v. kokemus alalta.
Joo kyllä mäkin ymmärrän, jos halutaan kokemusta joku 1-2 vuotta, mutta 10 vuotta suht yksinkertaisesta työstä on liikaa. Rappujen siivoaminen ei kuitenkaan ole niin tarkkaa kuin vaikkapa joku sairaalatilojen siivous, jossa sietäis olla viimeisen päälle huolellinen. Siellä vois jo vaatia vaikka 5 vuotta.
Tekstistä selviää, että tuossa haetaan itse asiassa palveluvastaavaa eikä rappusiivoojaa. Siihen ei 1,5 vuoden kokemus riitä. Toisaalta kymmenen vuotta tuntuu liioittelulta...
Tälläiseksi tämä Suomi on mennyt. Tutkinto vaaditaan ihan joka hommaan ja mielellään vielä rutkasti kokemusta. Haluaisin nähdä sen ihmisen, joka on 10 vuotta rappuja siivonnut. No ehkä mikä vaan siivous käy, mutta minustakin rappusiivous on helpoimmasta päästä, joten aika outo vaatimus. Toki, jos joutuu uudelleen vahaamaan niitä rappuja, niin se vaatii jonkinsortin kokemusta ja pelisilmää, mutta tuskin 10 vuoden kokemusta sentään. Varmaan koittavat vaan karsia hakijamäärää tuolla, mutta ei ehkä paras keino, jos hakijoiksi valkkaantuu vaan ne elämäänsä kyllästyneet ikisiivoojat. Ne oli ainakin minun vanhalla työpaikallani kaikkein suurimpia lusmuilijoita, kukaan kun ei jaksa motivoitua moppaamisesta ikuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tekstistä selviää, että tuossa haetaan itse asiassa palveluvastaavaa eikä rappusiivoojaa. Siihen ei 1,5 vuoden kokemus riitä. Toisaalta kymmenen vuotta tuntuu liioittelulta...
Palveluvastaava on SOL:in nimitys ihan vaan rivisiivoojalle. Itse olin tuolla nimikkeellä töissä vuosikausia ja työn sain ihan ilman mitään työkokemusta mistään, saati sitten siivousalan opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Mä kun olen käsittänyt, että palveluvastaava on uusi hienompi nimi siivoajalle? Vai oonko väärässä?
Hölmöä. Ainakin aiemmin pääsi sairaaloihinkin siivoamaan ilman kokemusta, paikan päällä sitten perehdytettiin. Heti seuraavana päivänä siitä kun laitoin hakemuksen tuli soitto ja kysyttiin töihin. Leikkausosastollakin olen ollut siivoamassa aika pienellä kokemuksella, mutta tietysti sielläkin opetettiin huolellisesti miten hommat tehdään.
Ymmrrän jos on pari vuotta mutta että 10v. Mulla on ammattitutkinto ja 27v. kokemus alalta.