Yksityisen automyyjän vastuu?
Onko sellaista? Ostin tonnin volkswagenin ja tutkin sen tarkkaan - kaikki ok. Teimme yksityisen kanssa kaupat ja noin ja pari pvän päästä autosta paukahti virtalukko. Avain ei käänny virtalukossa. Sama takakontissa. Soitin merkkihuoltoon ja kysyin mitä maksaa - 1000e uudet lukot + työ. Mitä helvettiä? Ja aivan varmasti myyjä tiesi että lukko oli paskana. Se oli täynnä öljyä ja muuta litkua, eli peitellyt vielä lukon vikaa. Auttaako tässä mikään?
Kommentit (35)
Eipä auta.
Tietysti soitat ja yrität neuvotella korvauksia, mutta jos kieltää tietäneensä mitään eikä osallistu korvauksiin, niin menee sun tappioksi.
Tuskin auttaa. Toi on se riski, kun ostat yksityiseltä. Ei ole kuluttajansuojaa. Toisaalta, sait auton varmaan halvemmalla, kun jos olisit ostanut liikkeestä.
Joopa joo, tonnin maksaa lukkojen vaihto.
Ja kai ne on sen pari päivää toimineet, että kaada itselles vaan.
Äläkä soita merkkihuoltoon vaan etsi joku syrjäinen paja, joka korjaa. Hinta tippuu huolella.
Toisaalta, kannattaako tonnin autoa korjata? ei.
Ei ole mitään tehtävissä. Pienemmällä korjaamolla voit säästää jotain ja osat romikselta.
Oisit ostanut jonkun kasariauton tai ysärin alusta, jolloin ei ollut mitään kalliita ajoenstoja vielä uusittavana. Tonnin volkkarin ostaminen on tyhmää muutenkin.
Ei auta. Olis kannattanu tutkia tarkemmin.. Ja ei se kyllä välttämättä entisen omistajan vika ole. Ja kannattaa varmaan ettiä romuttamolta tms se virtalukko. Ite en ainakaan mitää tonnin romua merkkihuoltoon enää veisi
Jos lukko toimi, kun teit kaupat, ei taida onnistua valittaminen. Tuon hintainen auto on varmaan sen ikäinen ja sen kuntoinen, että katsotaan, että kaikki viat on kulumisesta johtuvia ja ostajan pitää tietää se, kun kaupat tekee.
No kyllä -periaatteessa- on. - Voithan haastaa auton myyneen käräjille petoksesta, jos epäilet ja pystyt vielä näyttämään toteen epäilyksesi todeksi. - Tosin hankalaa, hyvin hankalaa se voi olla, jos todistettavasti olet tutkinut auton tarkkaan ennen ostopäätöstä. Lisäksi käräjöiminen maksaa. Ehkä voit soittaa myyjälle ja kysyä, vielä hinnan alennusta, jonka myyjä voi antaa myötätunnosta, jos haluaa tai sitten olla kokonaan antamatta. - Riippuu paljon kauppahinnasta millaisiin toimiin kannattaa ryhtyä.
Kysy autopurkamoilta käytettyjä osia ja asennuta jossain paikallisella pikkupajalla, ei missään nimessä uusia osia jossain marmoritiskisellä merkkiliikkeellä.
Merkkihuolto on kallis! Saat puolta halvemmalla jostain muualta.
Ei virtalukonsylinteriä tosta vaan hommata jostain saman näköisestä purkuautosta. Niissä on ajonesto ja siru. Ja sen täytyy olla täsmälleen samanlainen.
No, olisipa hienoa kun tonnilla saisi uuden. Tonnin autosta voi hajota mikä vaan milloin vaan. Elämän oppitunti oli tämä sinulle.
kannattaa ehkä vaihtaa vain se virtalukko avaimineen romikselta hommattuna ja pitää ovien lukot vanhoina. Silloin autossasi on kaksiavainjärjestelmä.
heh, tonnin auto merkkihuoltoon, siellähän päivää sanominen maksaa jo neljäsosan sun auton arvosta
Vierailija kirjoitti:
No, olisipa hienoa kun tonnilla saisi uuden. Tonnin autosta voi hajota mikä vaan milloin vaan. Elämän oppitunti oli tämä sinulle.
Myös viiden tonnin tai kymppitonnin autosta hajota mikä vaan. Kulutusosaa ja ikäviä yllätyksiä voi tulla käytettyyn aina. Hinta itsessään ei kerro yhtään mitään, vaan ptiää tietää mitä on ostamassa.
Mä olen ajanut varmaan yli satatonnia hintaluokan 300-1000€ autoilla. Mitään ylimääräistä en ole joutunut tekemään jakohihnojen, jonkun nivelen ym. kulutusosien ja perushuoltojen lisäksi. lisäksi. Ajoin esimerkiksi -94 Mitsuvibishillä välin 240-290tkm ilman mitään ylimääräistä
Joo, En kai uutta ole odottanut - vaan myyjän puheiden perusteella toimivaa autoa. Auto kävi jo huollossa ja lukkopesä on rikki. Tuskin sitä olen parissa päivässä saanut rikki.. Ja se kun se oli täynnä öljyä. Nyt kun en itse ole sinne öljyä truutannut litrakaupalla niin lukon vika on tullut esille. Myyjä on myynyt rikkinäistä ehjänä.. Ei onnistu romikselta osien saaminen. Se vaatii muutakin vaihtoa kun pelkän lukkopesän, mm ajoboksin, ajoneston tunnistekehän, avaimet. Ihmiset on paskoja.
Ap
Meillä pamahti toi just autosta eikä sitä kyllä tiennyt sekuntiakaan aikasemmin ja sitä ei toimimaan saatu edes hetkellisesti. Eli myyjä ei tosissaan välttämättä tiennyt. Meillä ois maksanut huollossa 500 korjaus, mutta romuttamolta saatiin 50 eurolla avain ja virtalukko ja mies vaihto itse.
Vierailija kirjoitti:
Meillä pamahti toi just autosta eikä sitä kyllä tiennyt sekuntiakaan aikasemmin ja sitä ei toimimaan saatu edes hetkellisesti. Eli myyjä ei tosissaan välttämättä tiennyt. Meillä ois maksanut huollossa 500 korjaus, mutta romuttamolta saatiin 50 eurolla avain ja virtalukko ja mies vaihto itse.
Mikä auto?Vuosimalli? Oliko ajonesto
0/5
Ja lukon toimintakuntoon saattaminen öljyllä on täysin oikea toimenpide.
Kaikkia mekaanisia lukkoja pitääkin voidella säännöllisesti, muuten ne kuluvat nopeastirikki.
No ei.