Vuokraisitko minulle asunnon?
Sain juuri vakituisen työpaikan eli tulot ovat säännölliset. Entisiltä vuokranantajilta on suositukset. Luottotiedot ei kuitenkaan ole kunnossa, mutta nyt alan viimein saamaan asiani kuntoon kun saan enemmän rahaa. Onko tuo luottotietojen puuttuminen aina dealbreaker asunnon saannissa?
Kommentit (27)
Riippuu miksi luottotiedot on menneet. En vuokraisi, mikäli maksuhäiriömerkintöjä on joskus tullut nimenomaam vuokranmaksun laiminlyönnin takia.
Usein on este mutta ei kuitenkaan aina.
Älä menetä toivoa. Muista olla rehellinen kun haet asuntoa
Jos tarjolla olisi myös toinen vuokralainen, jolla on luottotiedot kunnossa (ja työpaikka/muu säännöllinen tulonlähde), valitsisin hänet. Ikävä fakta, mutta luottotiedot vaikuttavat päätökseen paljon.
Jos rehellisesti kertoisi, näyttäisi työsopimusta/palkkakuittia ja maksaisi esim. yhden ylimääräisen takuukuukauden, niin voisin vuokrata :)
Ei luottotiedottomuus ole este ainakaan kaupungille, mutta jos maksuhäiriö on tullut maksamattomasta vuokrasta niin sitten ei saa edes kaupungilta, jos sinne velkaa. YH:lla oli ainakin josku käytäntö myös, että asunnon saa, jos ei ole asumisesta aiheutuneita vuokravelkoja.
En jos asunnosta oli kiinnostunut myös sellainen jolla on luottotiedot kunnossa. Hänet valitsisin ensisijaisesti. Toki jos ei olisi muita asiallisia, luottotiedot omaavia henkilöitä, tulossa vuokralle niin sitten voisin vuokrata. Paitsi jos maksuhäiriömerkintä johtuu maksamattomista vuokrista niin sitten en vuokraisi kyllä missään tilanteessa.
Jos vuokrarästejä ei ole, ja edellisiltä vuokranantajilta ei ole moitteita, niin vuokraisin.
Ei olisi kokonaan poissuljettu mahdollisuus.
Vaatisin kyllä kotivakuutuksen, olisiko sinulla varaa maksaa se etukäteen? Siis vakuutusyhtiöhän vaatii yleensä luottotiedottomalta vuoden naksun ennakkoon.
Tekisin määräaikaisen sopimuksen ja vaatisin kahden kk ennakon.
Ennakot minulle ja vakuutussopimus ja eikun tervetuloa!
Kyllä
Mulla ei ole luottotiedot kunnossa. Maksan joka kuukausi vuokran ja muut pakolliset laskut. Olen aina maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Jos maksaisit kahden kuukauden vuokran etukäteen luonnossa.
Sopii!
Terveisin,
Pertti
Meillä vuokrataan taloyhtiöiden omistamia asuntoja. Kerran oli noin 20v hakija, jolla maksuhäiriömerkintä 2X 20e terveyskeskusmaksu. Tämän vuoksi ei vuokrattu. Sitten soitti hakijan äiti, joka ilmoitti takaavansa poikansa vuokranmaksun. Samaan hengenvetoon kertoi, että nuo pojan maksuhäiriömerkinnät ovat hänen syytään, koska hänen piti maksaa ne. - Ja hän siis takaisi vuokranmaksun? Jep jep.
Avoin kysymys heti asiasta ja 2 kk takuuvuokra. Jos muuten olet ok tyyppi niin mikäs siinä. Ja tosiaan vuokrarästejä ei saa olla. T. Yksityinen va
En vuokraisi, koska asuntoni menee välitysfrman kautta, ja he tsekkaavat aina luottotiedot.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vuokrataan taloyhtiöiden omistamia asuntoja. Kerran oli noin 20v hakija, jolla maksuhäiriömerkintä 2X 20e terveyskeskusmaksu. Tämän vuoksi ei vuokrattu. Sitten soitti hakijan äiti, joka ilmoitti takaavansa poikansa vuokranmaksun. Samaan hengenvetoon kertoi, että nuo pojan maksuhäiriömerkinnät ovat hänen syytään, koska hänen piti maksaa ne. - Ja hän siis takaisi vuokranmaksun? Jep jep.
Olen ihmetellyt miksi alaikäisen sairaala/terveyskeskusmaksut ovat joskus tulleet lapsen omalal nimellä, eli huonolla tuurilla lapsella on luottotiedot menneet ennen aikuisikää.
Meillä pyydetään vanhempien lisätakaus opiskelijan vanhemmilta, vaikka opiskelijan luottotiedot olisivatkin kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos maksaisit kahden kuukauden vuokran etukäteen luonnossa.
Sopii!
Terveisin,
Pertti
Upeaa!
Terveisin
Anneli
Suurimmalla osalla tuntuu olevan tilanne, että luottotiedot menneet.
Olen vuokrannut asunnon ko. tilanteessa, vaatinut 3 kk vakuuden rahana tililleni (muuten riittää 2 kk vakuustili) ja edellyttänyt, että vuokra maksetaan etukäteen eli lokakuun vuokra maksetaan 25.9. mennessä. Sopimuksessa on lisäksi pykälä, joka oikeuttaa minut käymään omilla avaimilla asunnossa, jos vuokraa ei ole maksettu eräpäivään mennessä. Vuokrarästi antaa aiheen käydä tarkistamassa, että asunto on kunnossa.
Jos tuohon on suostunut, ei ole ollut tarvetta käydä tarkistamassa, rahat on tulleet ajallaan. Jos ilmoittaa, että tuo on laitonta, niin minä puolestani toivotan hyvää päivänjatkoa enkä anna avaimia.
Ei välttämättä. Kertoo vaan heti rehellisesti tilanteen. Itsekin sain tosi kivan kämpän parhaalta (yksityiseltä) vuokranantajalta, vaikka luottotiedot ovatkin menneet. On kyllä kehunut, että olen paras vuokralainen ikinä! :D