Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä yh-äidin kannattaa höllätä?

Vierailija
11.09.2016 |

Olen yh. Lapset 12 ja 13v.
Käyn töissä, suunnittelen seuraavan päivän oppitunnit, vien lapsia harrastuksiin, laitan ruokaa, siivoan, pesen pyykkiä, käyn kaupassa, autan läksyissä, osallistun koulun myyjäisiin/vanhempainiltoihin, käyn vierailulla 80 - vuotiaalla isälläni, joka tarvitsee hienoista tukea asumisessaan yksin, autan lehtien jakamisessa/viikkaamisessa ( toinen jakaa pientä piiriä tienatakseen taskurahaa).
Minulla ei ole aikaa salille tai edes joogata kotona, puhumattakaan netflixistä. Viikonloput ovat menneet marjoja poimiessa ja isää autellessa pihahommissa.
Mistä sinä hölläisit ja millä perusteella?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, vaikka vanhempain illoista, pyykätä ei tarvihe joka päivä riippun toki koneen koostakin... Ruokaa voi tehdä suurempia määriä kerralla ja pakastaa , joten siitä sitten vaan ...

Vierailija
2/30 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda ne myyjäiset ym. Jos et tykkää marjanpoiminnasta niin anna olla. Kaupasta saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 ja 13 vuotiaatkin jo voivat osallistua kodin askareisiin - pyykkäämiset sekä ruoan teot etc

Vierailija
4/30 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä vähän sama tilanne, omakotitalo vielä hoidettavana.

Koulun varainkeruun olen jätyänyt muille nyt ainakin, itsrllä ei vaan rahkert riitä. Osallistun tietysti maksamalla sovitun summa tilille.

Ruuanlaitto vie ison osan ajasta, se kannattaa suunnitella mahdollisimman tehokkaasti, tehdä muutaman päivän satsi kerralla.

Vierailija
5/30 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoamisesta ja siitä voit jakaa osan lapsillesi. Ruuanlaitossa tekisin suurempia satseja ja pakastaisin, niin ei tarvitse kokata niin usein. Osallista lapsiasi ylipäätään enemmän, käymään kaupassa ja ehkä kulkemaan harrastuksiin jo yksin(jos mahdollista) tai välillä toisten kyydissä. Höllää siitä, että sinun täytyy aina tehdä, lapsesi ovat jo aika isoja ja ehkä he voisivat käydä sitä isoisääkin auttamassa..

Vierailija
6/30 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis opettaja? Työpäiväsi tuskin ovat 8-16 sisältäen opetusta koko ajan. Suunnittele seuraavan päivän tunnit hyppytunneilla. Tai käy vaihtoehtoisesti siellä salilla hyppärillä. Tuon ikäiset lapset osaavat varmasti mennä itse harrastuksiin, tai järjestäkää jonkunlainen kimppakyyti jolloin nakki ei osu kohdallesi joka päivä. Samoin lapsesi ovat jo sen ikäisiä, että osaavat auttaa pyykinpesussa ja siivoamisessa. Onko paikkakunnallasi kotihoitoa? Isäsi saattaisi olla oikeutettu siihen, selvitä mahdollisuus. Osta marjat kaupasta. Näin siis itse tekisin.

Vierailija
7/30 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten vastuulla on tiskaus ja roskat sekä koiran lenkitys. Eivät hekään ehdi tai jaksa pitkän päivän jälkeen ihmeitä tehdä..koulu on kuitenkin ensisijainen ja harrastuksetkin tärkeitä.

ap

Vierailija
8/30 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tekisi noin paljon noin isojen lasten eteen, jos haluaa taskurahaa, niin itse viikkaa ja jakaa ne lehdet, vaikka sen sisaruksen kanssa yhdessä, tuon ikäisten pitäisi myös päästä harrastuksiin itse vaikka pyörällä tai bussilla. Eikä myöskään läksyissä auttaminen kuulu sinulle päivittäin, jos joka päivä lapsilla on vaikeuksia läksyissä, on heidän opettajansa huonoja. Minun ei tarvinnut kyllä juuri koskaan vanhemmmilta kysyä läksyistä, ja sama omalla lapsella. Jos lapsi ei osaa läksyjä, kysyköön seuraavana päivänä opettajalta, sen opettajan työ on opettaa ne asiat, ei vanhempien. Ja tuon ikäiset lapset kai jo osallistuvat kotitöihin? Jos eivät ehdi, niin sitten pitää harrastuksista jättää joku pois, tai opettelevat olemaan sotkematta.

Ja ne vanhempainillat, kuinka helvetin usein niitä on? Vai kuuluuko ne sun työhön? Ja niitä marjoja ei ole mikään pakko metsästä itse poimia, niitä saa kaupan pakastealtaastakin. Ja olisko sen isän aika muuttaa vähän helpompaan asuinpaikkaan?

Vierailija
9/30 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en tekisi noin paljon noin isojen lasten eteen, jos haluaa taskurahaa, niin itse viikkaa ja jakaa ne lehdet, vaikka sen sisaruksen kanssa yhdessä, tuon ikäisten pitäisi myös päästä harrastuksiin itse vaikka pyörällä tai bussilla. Eikä myöskään läksyissä auttaminen kuulu sinulle päivittäin, jos joka päivä lapsilla on vaikeuksia läksyissä, on heidän opettajansa huonoja. Minun ei tarvinnut kyllä juuri koskaan vanhemmmilta kysyä läksyistä, ja sama omalla lapsella. Jos lapsi ei osaa läksyjä, kysyköön seuraavana päivänä opettajalta, sen opettajan työ on opettaa ne asiat, ei vanhempien. Ja tuon ikäiset lapset kai jo osallistuvat kotitöihin? Jos eivät ehdi, niin sitten pitää harrastuksista jättää joku pois, tai opettelevat olemaan sotkematta.

Ja ne vanhempainillat, kuinka helvetin usein niitä on? Vai kuuluuko ne sun työhön? Ja niitä marjoja ei ole mikään pakko metsästä itse poimia, niitä saa kaupan pakastealtaastakin. Ja olisko sen isän aika muuttaa vähän helpompaan asuinpaikkaan?

Näin tapahtuisikin jos yhtäkkiä kuolisin.

Ap

Vierailija
10/30 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on heleppo!

Oot opettaja, hoidat nää jutut kesälomalla, joululomalla, syyslomalla ja hiihtolomalla.

Vierailija
11/30 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää muutama vuosi, niin helpottaa. Lapset kasvavat niin nopeasti ja pääsevät mopolla ja omalla autolla kulkemaan. Marja-aika on pian ohi ja jos haluat aikaa jumpalle, anna lapsille rahaa ja käske mennä pizzalle.

Vierailija
12/30 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet siis opettaja? Työpäiväsi tuskin ovat 8-16 sisältäen opetusta koko ajan. Suunnittele seuraavan päivän tunnit hyppytunneilla. Tai käy vaihtoehtoisesti siellä salilla hyppärillä. Tuon ikäiset lapset osaavat varmasti mennä itse harrastuksiin, tai järjestäkää jonkunlainen kimppakyyti jolloin nakki ei osu kohdallesi joka päivä. Samoin lapsesi ovat jo sen ikäisiä, että osaavat auttaa pyykinpesussa ja siivoamisessa. Onko paikkakunnallasi kotihoitoa? Isäsi saattaisi olla oikeutettu siihen, selvitä mahdollisuus. Osta marjat kaupasta. Näin siis itse tekisin.

Niin, kysyin: mistä SINÄ hölläisit vastaavassa tilanteessa ja millä perusteella?

En pyytänyt saarnaa. Vaikka tiukkaa tekeekin, en valita. Olen itse höllännyt jo tutkinnosta, jota suoritin avoimessa yliopistossa työn ohella.

Ap

Vierailija
13/30 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarinasi ei ole uskottava, onko tarkoituksena lietsoa opettaja- ja yksinhuoltajavihaa? Naisvihaa ehkä myös, koska helposti tällaisella tekstillä profiloidutaan/profiloitetaan naissukupuoleen.

Hyvä yritys, ei jatkoon.

- nainen, ex-yksinhuoltaja, opettaja

Vierailija
14/30 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäisin etsiä laaten harrastukset niin että kulkevat itse, etsisin kauppakassipalvelun joka tuo ruoat kotiin ja/tai kävisin kaupassa vain kerran viikossa. Marjastukset, sienestykset unohtaisin. Jos lapsella on jokin oma työ, en osallistuisi siihen. Vanhempainillat yms niin minimiin kuin voi.

Ja sen isän luona kanssa kaikki minimiin. Piha pois.

Vierailija
15/30 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarinasi ei ole uskottava, onko tarkoituksena lietsoa opettaja- ja yksinhuoltajavihaa? Naisvihaa ehkä myös, koska helposti tällaisella tekstillä profiloidutaan/profiloitetaan naissukupuoleen.

Hyvä yritys, ei jatkoon.

Wtf?!

Lääkkeet!

Vierailija
16/30 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kysyin: mistä SINÄ hölläisit vastaavassa tilanteessa ja millä perusteella?

En pyytänyt saarnaa. Vaikka tiukkaa tekeekin, en valita. Olen itse höllännyt jo tutkinnosta, jota suoritin avoimessa yliopistossa työn ohella.

Ap

Anteeksi jos koit saarnana, omasta mielestäni nimenomaan vastasin kysymykseen. Kuten totesin lopussa, näin MINÄ itse tekisin. Olen itsekin opettaja ja yksinhuoltaja. Lapseni ovat pienempiä ja vanhempani nuorempia.

Vierailija
17/30 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä yritys, ei jatkoon.

Tarina ei siis ole uskottava? Miltä osin?

Etkö usko että yksinhuoltajat käyvät töissä, vai että heillä on iäkkäitä vanhempia, vai että opettajat joutuvat valmistelemaan oppituntejaan?

Vierailija
18/30 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kysyit aloituksessa, että mistä yh-äidin kannattaa höllätä. Ehkäpä siitä tuli ajatus antaa ehdotuksia, mistä voisi höllätä. Tosin mistä mä mitään tiedän, en oo opettaja enkä siis tiedä kaikesta kaikkea ja ole aina oikeassa.

Vierailija
19/30 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä itse hölläisin vastaavassa tilanteessa:

Ottaisin lapset mukaan kotiaskareisiin. Vaikkapa niin että jokainen vuorollaan ripustaa pyykit, tai niin että pyykit lajitellaan koneesta tultua omistajilleen, ja kukin sitten valitsee että ripustaako omansa vai antaako niiden kuivua kurttuun - ja märästä homeisia myttyjä en pesisi, vaan sellaiset lapsi hoitaisi itse.

Kyllähän se sinullakin työ on, ja valitettava asia on että kotityöt on hoidettava. Koulunkäynnin lisäksi. (Suomessa on kuitenkin aikas kevyttä koulunkäynti lapsilla) Lapset kattamaan pöytää, kokkaamaan - tai vaikka uunivahdiksi sillä aikaa kun käyt itse lenkillä. 

Ja jokainen tietty huolehtii omat astiansa koneeseen, roskansa roskiin, vaatteensa pyykkikoriin, puhtaat vaatteensa kaappiin, koulukamansa, liikuntatarvikkeensa..

Hölläisin myös harrastuskuljetuksista. Polkupyörä alle ja menoksi. 4km säteelle lähettäisin tuon ikäiset pyörällä, olettaen ettei mukana tarvitse kuljettaa esim. selloa tai muuta suurta/painavaa soitinta - silloin lapsi menisi bussilla.

Vierailija
20/30 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hienolta, miten paljon kaikkea teet yhdessä perheen kanssa. Jos yhdessä oleminen ei rasita sinua, vähennä niistä asioista, joita teet kodin ulkopuolella tai yksin. Kaikkea ei tarvitse tehdä hyvin, vaan osan tehtävistä voi hoitaa juuri ja juuri riittävästi.

Raha helpottaa monta asiaa. Tee budjetti, miten paljon voit käyttää valmisruokia viikossa. Osta marjat torilta. Älä laita itse uutta ruokaa viikolla ollenkaan, vaan ensin jääkaapista ja pakkasesta ja sitten valmista kaupasta. Jätä siivous suunnitellusti väliin kiireisinä viikkoina ja opettele kestämään villakoiria. Hanki vaatteita, joita ei tarvitse silittää, ja ylipäänsä vaatteita riittävästi, niin että pesun voi ajoittaa sinulle kätevään aikaan.

Ajattele kotitöitä rentouttavana hyötyliikuntana. Jos kaipaat hetkeä yksin, lähetä lauantaina tai sunnuntaina lapset päiväksi ulos, musiikkia korvalappuihin ja laita koti järjestykseen ja ruokaa seuraavaksi viikoksi. Sen jälkeen avaa siideri ja ota ilta rennosti. Se on mielekkäämpää kuin lenkkely tai jooga.