Sukulaisen hautajaiset- osallistunko vai en?
Isotätini on siis vastikään kuollut. Hautajaisien esteenä on kauan sitten varaamani matka Yhdysvaltoihin ja matkan peruuttaminen tässä vaiheessa alkaa olemaan jo vaikeaa. Isotäti ei koskaan ollut kovin läheinen minulle, asuimme eri puolella Suomea ja tapasin hänet vain muutaman kerran.
Perunko matkan ja osalllistun hautajaisiin vai laitanko suruadressin ja käyn muistamassa isotätiä myöhemmin itsenäisesti, kun sillä suunnalla käyn?
Kommentit (41)
No ei tulis mieleenkään perua matkaa tuossa tilanteessa. Ei ollut edes mitenkään läheinen ihminen kyseessä.
Miten matkan peruminen voi olla muka vaikeaa? Tai sitten AP on vaan typerä.
Hautajaisiin sieltä, pitäisi olla itsestäänselvää.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on itsestään selvää, että menet hautaisiin. Törkeää jättää menemättä, mitä sukulaisesi ajattelisivat?!
Ajattele muitakin, älä ole itsekäs. Harmittavaa että nykyään ihmiset eivät välitä.
Maalainen! Maalainen! Maalaiset ajattelee aina ensin, että mitä ne sukulaiset/muut ihmiset ajattelee jos teen näin tai jätänkin tekemättä. Omasta näkökulmasta asiaa ei saa ratkaista vaan muiden ihmisten ajatukset ja sanomiset ratkaisevat asian.
Onneksi pääsin pikkupaikkakunnalta Helsinkiin. Täällä ei tarvitse ajatella muiden sanomisia. Oman isotätini hautajaisiin jätin menemättä vain siksi, että oli 600 km välimatka ja olisin matkustamista varten joutunut ottamaan palkattoman vapaan. Ei kiinnosta mitä sukulaiset ajattelivat.
Ilman muuta matkalle! Jos ei äitisi ja mummosi ymmärrä, se on heidän ongelmansa. Adressi osoittaa, että muistit. Tuskin pikkuserkkujasikaan tunnet. Kaikkein loukkaavimpana koin, kun miesystäväni poika oli isänsä hautajaisiin kutsunut äitinsä (eli miesystäväni ex-vaimon) tädin, ei siis omaa mummoaan vaan tämän siskon ja tämä rouva tuli kahden poikansa kanssa hautajaisiin. Istahtivat polleasti arkun viereen kuin vainajan verisukulaiset ikään. Minä en koskaan ollut heitä nähnytkään ja kävi ilmi, etteivät nämä miehet ikinä olleet tavanneetkaan miesystävääni! Ei edes silloin kun oli naimisissa poikansa äidin kanssa! Äimistelin moista röyhkeyttä, mutta enhän kehdannut pyytää siirtymään muualle istumaankaan. Mutta vainajalle tuntemattomat ihmiset satojen kilometrien takaa tulevat hautajaisiin? Jälkeenpäin kyllä "keskustelin" miesystäväni pojan kanssa.
Isotäti nyt ei todellakaan ole lähisukulainen. Että sen puolesta hautajaisiin osallistuminen ei muutenkaan olisi välttämätöntä, varsinkaan jos ei ole ollut läheinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi, mihin osavaltioon?!
Tämä ei ole mitenkään olennainen kommentti!!! Ellei uppaamiseen tarkoitettu.
Voi kiitos av-poliisi kun valvot keskustelua. Olisihan se kauheaa, jos tänne saisi kirjoitella mitä mieleen tulee. Keskittykää, ihmiset!
👅
Anteeksi maalaisuuteni, mutta mikä edes on isotäti? Onko se isoäidin sisar vai tädin äiti?
Minä en tuossa ap:n tilanteessa edes harkitsisi hautajaisiin menoa. Lähempien sukulaisten hautajaisiin tietenkin mennään jos suinkin pystytään ja nähdään vähän vaivaakin, mutta etäiseksi jäänyt isotäti ei kyllä kuulu tähän joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Lomafiiliksen löytäminen voi olla matkalla vaikeaa, mutta rentoudu ja asennoidu positiivisesti: olet jättänyt adressin ja ottanut osaa suruun, eli tehnyt kaiken tarpeellisen!
Hauskaa matkaa ja tervetuloa!
T. Britta, Asunut Usassa vuodesta 1989
Jos ei ollut läheinen, niin ei se lomafiilis mihinkään katoa. Sen sijaan vituttais siellä hautajaisissa matkan peruminen.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi maalaisuuteni, mutta mikä edes on isotäti? Onko se isoäidin sisar vai tädin äiti?
Minä en tuossa ap:n tilanteessa edes harkitsisi hautajaisiin menoa. Lähempien sukulaisten hautajaisiin tietenkin mennään jos suinkin pystytään ja nähdään vähän vaivaakin, mutta etäiseksi jäänyt isotäti ei kyllä kuulu tähän joukkoon.
Molempia. On isoäidin/isän sisar ja samalla äidin/isän täti.
Lähdet tietysti reissuun. Ei ne hautajaiset niin vakava asia ole (paitsi Suomessa), että täytyy kaikkien kaukaisempien sukulaistenkin maahanpanijaisiin lähteä pönöttämään.
Vierailija kirjoitti:
perut matkan. Sinne pääsee milloin vaan. Sulla on vaan yksi mummo. Tai kaksi. Ja kaksi vanhempaa. Ei niitä niin montaa ole.
ihmeellistä että tämä on edes vaikea valinta jollekin.
p.s jos menet matkalle, muut sukulaiset näkee mikä sä pohjimmiltas olet.
Kyseessä oli isotäti eikä mummo kuten täällä jo todettiinkin, mutta vaikka olisi mummokin, mikään laki ei velvoita osallistumaan hautajaisiin. Miksi aina kuvitellaan, että mummot ja vaarit olisi älyttömän rakkaita ja läheisiä? Isänäitini oli oikea pirttihirmu. Olin kyllä hautajaisissa, mutta melkein kaikki olivat siellä vain velvollisuudentunnosta. Olisi joutanut mennä hautaan yksin, sen verran paska oli eläessään. Nykyisin hautansa on hoitamatta ja se on oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molempia. On isoäidin/isän sisar ja samalla äidin/isän täti.
Niin, katsos kun tädin äiti on sun mummos.
Kiitos vastauksista!
Äitini soitti minulle asiasta, ja sanoin jättäväni hautajaiset väliin. Hänelle se on ok, mutta kuulemma mummini on yhä sitä mieltä, että mikään matka ei ole tärkeämpää kuin hautajaiset. Ymmärrän toki mummianikin, onhan kyseessä hänen siskonsa hautajaiset.
Mutta päätökseni matkalle lähdöstä pitää.
Ja hänelle, joka kysyi: Teksasiin.
Ap
Kassandra K kirjoitti:
Kiitos vastauksista!
Äitini soitti minulle asiasta, ja sanoin jättäväni hautajaiset väliin. Hänelle se on ok, mutta kuulemma mummini on yhä sitä mieltä, että mikään matka ei ole tärkeämpää kuin hautajaiset. Ymmärrän toki mummianikin, onhan kyseessä hänen siskonsa hautajaiset.Mutta päätökseni matkalle lähdöstä pitää.
Ja hänelle, joka kysyi: Teksasiin.
Ap
Mielestäni mummisi on oikeassa. Ei saa olla noin välinpitämätön sukulaista kohtaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on itsestään selvää, että menet hautaisiin. Törkeää jättää menemättä, mitä sukulaisesi ajattelisivat?!
Ajattele muitakin, älä ole itsekäs. Harmittavaa että nykyään ihmiset eivät välitä.Maalainen! Maalainen! Maalaiset ajattelee aina ensin, että mitä ne sukulaiset/muut ihmiset ajattelee jos teen näin tai jätänkin tekemättä. Omasta näkökulmasta asiaa ei saa ratkaista vaan muiden ihmisten ajatukset ja sanomiset ratkaisevat asian.
Onneksi pääsin pikkupaikkakunnalta Helsinkiin. Täällä ei tarvitse ajatella muiden sanomisia. Oman isotätini hautajaisiin jätin menemättä vain siksi, että oli 600 km välimatka ja olisin matkustamista varten joutunut ottamaan palkattoman vapaan. Ei kiinnosta mitä sukulaiset ajattelivat.
Mielestäni maalaisuuteni on hyve, joten olen otettu kehuistasi. Te kaupunkilaiset kumminkin olette todella tekopyhiä ja niin aina olevinanne. Mitään ette osaa kunnolla, kaikki aina vaan niin että näyttää ulkoisesti hyvälle. Maalla asuminen taisi käydä liian vaikeaksi raasulle. Mokomakin döllis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattele muitakin, älä ole itsekäs. Harmittavaa että nykyään ihmiset eivät välitä.Maalainen! Maalainen! Maalaiset ajattelee aina ensin, että mitä ne sukulaiset/muut ihmiset ajattelee jos teen näin tai jätänkin tekemättä. Omasta näkökulmasta asiaa ei saa ratkaista vaan muiden ihmisten ajatukset ja sanomiset ratkaisevat asian.
Mielestäni maalaisuuteni on hyve, joten olen otettu kehuistasi. Te kaupunkilaiset kumminkin olette todella tekopyhiä ja niin aina olevinanne. Mitään ette osaa kunnolla, kaikki aina vaan niin että näyttää ulkoisesti hyvälle. Maalla asuminen taisi käydä liian vaikeaksi raasulle. Mokomakin döllis.
Hyvät käytöstavat on syytä osata ja niitä on suotavaa noudattaa anonymiteetistä huolimatta.
Ja Ap, lähde matkalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Döllis? Kuka sitä enää käyttää, sana suoraan 80 luvulta.
Asutko Pieksämäellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
perut matkan. Sinne pääsee milloin vaan. Sulla on vaan yksi mummo. Tai kaksi. Ja kaksi vanhempaa. Ei niitä niin montaa ole.
ihmeellistä että tämä on edes vaikea valinta jollekin.
p.s jos menet matkalle, muut sukulaiset näkee mikä sä pohjimmiltas olet.
Kyseessä isoTÄTI, ei isoÄITI. Lukutaito odottaa omistajaansa.
IsoTÄTI on yleensä isoÄIDIN tai isoISÄN sisko. Jos haluaa olla tukemassa isoäitiään siskonsa menetyksen johdosta, silloin hautajaisiin on hyvä mennä.
Minä ainakin selvittäisin, miten isoäitini ottaa asian ennen ratkaisuja. Jos isoäitini ei kaipaa läsnäoloani, saattaisin reissatakin. Riippuu onko jälkeläisiä, jotka pääsevät hautajaisiin ja siitäkin onko isovanhemmat elossa. IsoTÄDIN hautajaisiin jonkun on kiva mennä, etenkin jos hänen puolisonsa on hengissä tai hänellä itsellään ei ole jälkeläisiä.
Jotkut lentävät sukunsa hautajaisiin kauempaakin. Kesällä olin läheisen sukulaisen hautajaisissa, jonne hänen kavereitaan tuli ympäri Eurooppaa. Sen puolesta yksi reissu on ehkä vähäinen, mutta omalta suvulta selviää miten osallistutaan. Minä en odottaisi lapsiani yleisemmin setieni tai tätieni hautajaisiin, koska eivät ole edes käyneet kuin yhdellä, mutta olen ollut vanhempieni setien ja tätien hautajaisissa, koska olemme olleet tiiviisti tekemisissä.
En ymmärrä heitä, jotka käskevät ap:n peruuttaa matka. Ap:lla on hyvä syy hautajaisien skippaukseen.
Bon voyage, ap!
Tämä ei ole mitenkään olennainen kommentti!!! Ellei uppaamiseen tarkoitettu.