Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanan "tylsä" käyttöyhteydet

Vierailija
10.09.2016 |

Aina välillä törmää siihen, että jotakin ikävää, inhottavaa, harmillista jne asiaa sanotaan "tylsäksi".

Siis esim.
"Asunnossamme tapahtui vesivahinko".
"Voi ei, onpas tylsä juttu."

Onko yleistäkin mieltää tuo tylsä-sana tuolla tavalla? Mun mielestä tylsä on yhtä kuin pitkästyttävä, boring.

Mites teidän mielestä?

Sanan "tylsä" käyttöyhteydet

Vaihtoehdot

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsä: pitkästyttävä, haukotuttava, terävän vastakohta (esim. kynän tai työkalun terä voi olla tylsä), harmillinen, ikävä.

Tylsällä on monta merkitystä, mutta useimmiten sillä tarkoitetaan ikävystyttävää asiaa. Olen käyttänyt joskus myös synonyymina harmilliselle.

Vierailija
2/8 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terävän vastakohta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä päin te olette, joiden mielestä se tarkoittaa myös harmillista?

Mietin, että onko jokin murrejuttu.

Vierailija
4/8 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini käyttää jatkuvasti sitä tuossa yhteydessä tarkoittaen ikävää tai harmillista. En jaksa enää edes kiinnittää siihen huomiota.

Vierailija
5/8 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monet käyttää sitä esim. "voi miten tylsää ettet pääse paikalle" eli synonyymina ikävälle tai harmittavalle. Minusta se on vähän rasittavaa mutta jokainen toki käyttäköön missä yhteydessä haluaa.

Menee samaan kategoriaan kun jotkut käyttää ketä-sanaa oudoissa yhteyksissä

"Kuka sinulle soitti?" --> "Ketä sinulle soitti?"

...

Vierailija
6/8 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen Espoosta ja olen kyllä kuullut käytettävän tuota tylsää ikävän synonyyminä. "Tosi tylsästi sanottu!", vaikka pitäisi varmaan sanoa tylysti. Tuossa tapauksessa varmaan tarkoittaa harmillista. Itse en tuota käytä, mutta olen kuullut käytettävän.

Sen sijaan käytän tylsää pitkästyttävän synonyymina. "Tunnilla oli tylsää."

Myös tylsä = ei terävä, esim. tylsä veitsi tai kynä.

Vierailija
7/8 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsä nimenomaan tarkoittaa pitkästyttävää(tai sitten ei-terävää),kuulostaa hassulta jos sitä käytetään merkitsemään harmillista.Siis vaikkapa tuo avauksen esimerkki:

"Asunnossamme tapahtui vesivahinko".

"Voi ei, onpas tylsä juttu." Ihan kuin olisi ikävystyttyvää kuunnella toisen vesivahingosta.Itse sanoisin vaikkapa onpa paskamainen juttu,tai jos pitää käyttää siivompaa kieltä,niin vaikka onpa kurja juttu.

Vierailija
8/8 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielitoimiston sanakirjasta:

ikävystyttävä, mielenkiinnoton, yksitoikkoinen, ikävä, typerä, ääliömäinen, idioottimainen. Tylsä kirja. Olipa tylsät juhlat. Työ tuntui tylsältä. Taas kalakeittoa ruoaksi,voi, miten tylsää! Älä nyt ole tylsä!

Eli myös ikävä ja ääliömäinen (!) ovat hyväksyttyjä merkityksiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi