Saavatko teillä teinit päättää itse juhlavaatteensa?
Olin äitini vanhan tuttavan hautajaisissa. Vainajan teini-ikäisellä lapaenlapsella oli jonkin heviyhtyeen huppari ja mustat farkut. Miksi vanhemmat ei opeta lapsilleen mitään, kuten tapoja?
Kommentit (36)
Saa. Se johtuu siitä, että tilanteen mukainen pukeutuminen on opeteltu jo aikaisemmin ja osaa itse katsoa sopivat vaatteet.
Musta huppari ja farkut minusta ok. Pentagrammi tai väkivaltasisältö hupparissa ei sovi minusta hautajaisiin sen paremmin kuin joku erittäin kirkasvärinen ja paljastava asukaan. Yritän opettaa lapsilleni sitä, että muiden huomioon ottamisen voi tasapainottaa omien halujen kanssa. Asiassa kuin asiassa. Tuntuvat sen tajunneen, joten voin nykyään jo luottaa heidän tilannetajuunsa.
Joku sanoi, että on helpompi ottaa teini mukaan jos antaa sen pukeutua miten tahtoo.
No jättäkään teini kotiin jos ei osaa yhtään joustaa pukeutumisessa. Kyllä sitä pitää vähän osata kattoa mihin juhlaan menee ja pukeutua sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Musta huppari ja farkut minusta ok. Pentagrammi tai väkivaltasisältö hupparissa ei sovi minusta hautajaisiin sen paremmin kuin joku erittäin kirkasvärinen ja paljastava asukaan. Yritän opettaa lapsilleni sitä, että muiden huomioon ottamisen voi tasapainottaa omien halujen kanssa. Asiassa kuin asiassa. Tuntuvat sen tajunneen, joten voin nykyään jo luottaa heidän tilannetajuunsa.
Huppari ja farkut on vähän turhan arkinen minusta lähtökohtana. Hautajaiset ovat kuitenkin juhlava tilaisuus. Toki jos sille on joku syy, mieluummin niin kuin että jäisi pois.
Terveisin se, jonka teini saa ja osaa itse päättää.
Tietyissä hyvän maun rajoissa saa päättää itse. Puuttuisin, jos meinaisi tulla ylilyöntejä. Hevibändin hupparia hautajaisissa en suostuisi katselemaan, tosin ei varmaan sellaista kukaan meillä yrittäisikään. Jos teini-ikään mennessä ei ole kasvatettu asianmukaiseen pukeutumiseen ja jos siinä vaiheessa ei itse ymmärrä, mikä on asiallista ja mikä ei, niin asiaan on aika myöhäistä enää vaikuttaa. Merkittävin kasvatustyö tehdään paljon ennen teini-ikää.
Teini saa päättää yksittäiset vaatekappaleet, kunhan valitsee ne tilanteeseen sopiviksi. Esimerkiksi hautajaisiin teini(kin) laittaa kuviottomat, mattapintaiset mustat vaatteet, oman harkinnan varaan jää laittaako esimerkiksi mekon vai hameen ja paitapuseron.
Saavat päättää itse pukeutumisestaan, kunhan vaatevalinnat edes suunnilleen sopivat tilanteeseen. Puuttuisin kyllä asiaan, jos teini haluaisi laittaa hupparin hautajaisiin.
Onneksi ei nykyään haitajaiset pidetään pienessä piirissä niin ei tarvitse osallistua. Vainajaa tuskin haittaa mitkä vaatteet on päällä ja kukaan muu ei edes muista parin päivän päästä kwnenkään rytkyjä.
Lapsi saa päättää myös sukupuolensa itse, niinkuin pukeutumisensa. Jos meidän Adalmiina haluaa tulla hautajaisiin vaikka kissapuvussa niin me hyväksymme sen, niinkuin senkin että hän on poika tytön sukupuolielimillä. Kiitos ja hei.
Saa päättää, muttei menisi hautajaisiin tai juhliin hupparissa muutenkaan. Pienestä pitäen on opetettu, että juhliin pukeudutaan erilailla kuin vaikka kouluun.
Ei ole pojilla ollut mitään tummia pukuja, mutta esim. isäni hautajaisissa tummansiniset suorat housut ja vaaleansininen kauluspaita ja siistit kengät. Tytöillä hillityt mekot, valkoiset sukkahousut ja juhlakengät. Nämä ovat siis ainoat hautajaiset joissa lapsemme ovat olleet (lasken vahvuuteen siskoni lapset myös, pukeutuminen siis samoilla linjoilla). Isä ei ikinä olisi halunnut nähdä lapsia suruvaatteissa, siksi ei mitään mustaa linjaa.
Mutta siis, teinit osaavat jo itse valita asun juhlan mukaan. Viimeisimpänä oli esikoisen rippijuhlat reilu kuukausi sitten, ei tarvinnut puuttua kenenkään pukeutumiseen yhtään mitenkään, muuten kuin ostamalla rippilapselle juhlamekon.
Saavat itse päättää, mutta yleensä teinit haluavat itse keskustella juhlavaatteen sopivuudesta tilanteeseen.
En ymmärrä, miksi vanhemmat eivät opasta ja näytä esimerkkiä, kuinka pukeudutaan esim. hautajaisiin.
Muutama vuosi sitten oli mummoni hautajaiset, kun yksi lapsenlapsi oli pukeutunut talvipakkasella, miniminihameeseen ja korkkareihin ja vahvalla meikillä ja huomiota herättävällä hiustyylillä. Se ei kyllä ollut kivaa katsottaa ja herätti kutsuvieraissa ihmetystä.
Vierailija kirjoitti:
Mua naurattaa aina tuon keskiluokan elämäntavan ylistäminen. Sieltähän ne pahimmat velkakierteiset ja kaappijuopot kulissiliittoineen löytyy.
Niin totta. Koska tunnetusti esim. white trash on tie onnellisuuteen, vai mitä? ;)
Itse ymmärsin aiemman kommentoijan pointin lähinnä siten, että kun hallitsee ne peruskäytöstavat elämässä (joka ei omasta mielestäni edes kuulu erityisesti "keskiluokkaisuuteen" vaan ihan normaaliin yleissivistykseen), niin pärjää kaikissa elämän sosiaalisissa tilanteissa huomattavasti paremmin. Oma elämäntapa ja identiteetti voi ihan vapaasti olla sitten mitä vain, mutta tietty sosiaalinen koodisto - ts. mitä on kohteliasta laittaa päälle esim. hautajaisiin - kannatta hallita.
Vierailija kirjoitti:
Teini on ehkä helpompi saada mukaan matkaan, jos saa pukeutua mielensä mukaan.
Menikö sinulta nyt hautajaiset pilalle jonkun teinin päällä olevista kangaskappaleista?
Ahdasmielisyys on kamala piirre ihmisessä.
Viimeistään teini-iässä on hyvä opettaa tilannepukeutuminen, jos mielivät mukaan työelämään, sillä esim. asiakaspalveluun ei voi nuori pukeutua miten haluaa ja on samantekevää onko se ahdasmielistä vai ei, mutta työelämässä on noudatettava tiettyjä pelisääntöjä, halusi sitä tai ei. Muussa tapauksessa on vaihtoehtona syrjäytyminen.
Hautajaisiin saa pukea juuri sellaiset vaatteet kun haluaa jos kuuluu lähipiiriin
Saavat, kunhan vaatteet on tilaisuuteen sopivat. Eli ei hautajaisiin missään hevihupparissa tai tissit paljastavassa mekossa.
Olet tekopyhä paska. Se siitä.