Lukiolaisen matematiikan valinta?
Lukion ekaluokkalainen jolla peruskoulussa matikka 9 (ei kyllä koskaan peruskoulussa paljon läksyjä tehnyt matikasta tai muutenkaan, aika lailla löysäillen peruskoulusta hyviä arvosanoja sai) on nyt sitä mieltä että haluaa ottaa lyhyen matikan. Ei kuulemma tule tarvitsemaan pitkää matikkaa, vaikka ei toisaalta tiedä edes mille alalle aikoo. On kokenut lukion ekan matematiikan kaikille yhteisen kurssin hankalaksi eikä selvästikään ole motivaatiota tehdä töitä matematiikan kanssa.
osaltaan varmasti kyse siitä ettei tosiaan peruskoulussa joutunut koulun eteen paljon mitään tekemään, kiitettäviä tuli aika itsestään. Ja nyt ei tunnu haluavan nähdä sitä vaivaa mitä pitkä matikka vaatisi.
Mitä tekisitte, antaisitteko ottaa lyhyen matematiikan vai yrittäisittekö saada muuttamaan mielensä ja valitsemaan pitkän?
Kommentit (46)
Nuorihan päättää asian itse, joten koko keskustelu on sinänsä turha.
Kuulun itse näihin katujiin..
Eli sama tausta kuin lapsellasi. Koulu oli helppoa yläasteella koska olin peruslahjakas. En siksi koskaan oppinut tekemään töitä koulun eteen. Aloitin lukion matikan pitkällä ja totesin että eipä suju enää leikiten. Pättelin etten ole tarpeeksi lahjakas ja vaihdoin lyhyeen.
No, lukio tuli käytyä ja alkoi haku kauppakorkeaan. Pääsykokeen vaatimustaso oli pitkä matematiikka, 1/5 koko kokeen pisteistä. Onnistuin pääsemään sisään Helsinkiin ilman matematiikkaa mutta kuten yleensä, löysin vaikeudet jälleen edestäni koulun pakollisilla matematiikan kursseilla, joita kandi vaatii(oli pääaine mikä hyvänsä).
Ihan hirveä duuni ja hampaiden kiristys. Kurssit lähtivät oletuksesta, että oppilaat ovat jyvällä pitkästä matematiikasta eli taso hyppäsi lukion pitkän matematiikan yli..
Sain kyllä tehtyä kurssit lopulta mutta en voi suositella tällaista ratkaisua kenellekään. Lukiossa on oikeasti aikaa oppia ja mahdollisuus ihan eri tavalla kysyä neuvoa kuin satojen ihmisten massaluennoilla yliopistossa.
Puhu siis vielä lapsellesi pitkän puolesta vaikka hän loppupeleissä tekee päätöksen.
Lyhyellä matematiikalla ei käytännössä tee yhtään mitään, ainakaan lahjakas lapsi. Sen opiskelussa heittää ainoastaan aikaa hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyellä matematiikalla ei tee mitään. Yläasteella on jo opittu se arkipäivän matematiikka, jota tarvitaan jokapäiväisessä elämässä. Sen jälkeen matematiikan opetuksen olisi tarkoitus kehittää ajattelua ja mahdollistaa matematiikkaan perustuvien konseptien ymmärtäminen. Lyhyt matematiikka ei vastaa tähän tarpeeseen, vaan on ainoastaan tapa laiskoille oppilaille päästä helpommalla. Mielestäni on vastuutonta vanhemmilta antaa lapsilleen lupa lukea lyhyttä matematiikkaa.
Mutta tuo argumentti ei varmaankaan teinin päätä käännä. Sen sijaan voisit yrittää selittää miksi pitkä matematiikka on tärkeää jatko-opintojen kannalta. Vaikka nuori olisikin tällä hetkellä varma, että haluaa humanistiksi, voi mieli vielä muuttua. Pitkää matskua tarvitaan esim. kauppatieteellisen pääsykokeissa ja mikäli lukee laskentatoimea tai rahoitusta, yleensä matematiikan sivuaine on pakollinen. Myös kaikki luonnontieteen alat vaativat matematiikan osaamista joko ihan pääsykokeissa tai opintojen aikana, mutta viimeistään kun tehdään tutkimusta ja analysoidaan tuloksia. Ne asiat on opeteltava joka tapauksessa joten kannattaa tehdä se nyt kun siihen varattu runsaasti aikaa ja resursseja. Pitkän matematiikan oppisisältö ei ole mitenkään vaikea ja sitä saa opetella kolme vuotta.
Ei itse asiassa viime vuosina ole tarvittu: pääsykoe pohjaa talousmatikan kurssiin, joka oli vanhassa opsissa lyhyen puolella. Se kurssi kannattaa kyllä jokaisen käydä, valitsi sitten lyhyen tai pitkän matikan.
Siitä huolimatta pitkä matikka antaa paljon paremmat eväät sekä pääsykokeisiin että varsinaisiin opintoihin.
Nimim. Kaksi lasta paraikaa kauppakorkeassa
Vierailija kirjoitti:
Nuorihan päättää asian itse, joten koko keskustelu on sinänsä turha.
Mutta vanhempien velvollisuus on kertoa, mitkä ovat fiksuja valintoja.
Et voi pakottaa. Valitettavasti.
Halusin että lapseni valitsevat pitkän matikan ja valitsivatkin. Vaihtoivat muutaman kurssin jälkeen lyhyeen.
Olisi lukion jälkeen enemmän mahdollisuuksia mutta kun ei niin ei.
Peruskoulussa pärjääminen on lasten leikkiä matikassa, toisella oli 9 ja toisella 10.
Kielissä menestyvät ja niitä ovat valinneet ja taideaineita.
Kannattaa rohkaista valitsemaan pitkä matematiikka! Jos päätös alkaa myöhemmin kaduttaa, niin pitkästä on tosi helppo vaihtaa lyhyeen, kun käy vain juttelemassa opon kanssa. Minua itseäni peloteltiin kamalasti pitkästä matematiikasta, että ei sellaiseen kannata ryhtyä kun se on tytöille niin vaikeaa, mutta kyllä minun oli kuitenkin muutaman lyhyen matematiikan kurssin jälkeen vaihdettava pitkään. Se oli hankalampaa niin päin, kun piti myöhemmin paikkailla niitä pitkän matematiikan kursseja, jotka olivat jo ehtineet jäädä minulta väliin.
Sen lisäksi pitkästä matematiikasta on monilla aloilla tosi paljon hyötyä. Se on hyvä juttu varsinkin, jos ei vielä tiedä, mihin haluaa lukion jälkeen ryhtyä.