Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kissan suolinkainen - tarttuminen ihmiseen, neuvokaa tietävät!

Vierailija
08.09.2016 |

Hei,

Olen tässä vähän mieli apeana, uuden ja suloisen pentukissan omistajana.

Kissaani ei oltu madotettu ennen meille tuloaan ja aloitinkin touhun heti. Nyt siis kolmena päivänä olen antanut matolääkettä (Axilur) ja jatkan kahden viikon päästä.

Tänään löysin kakan seasta (tutkimatta näin) pari pitkää, kolmasosa spagetinmittaista nauhaa, kuin venynyttä kastematoa. Suolinkaisia, arvelin heti. Minulla on neljä lasta ja halusin selvittää, miten tämä sukkulaeläin tarttuu ihmiseen.

Soitin eläinlääkärille, joka sanoi, että tarttuu tarttuu. Kissaa ei saa koskaan paijata, ei suukottaa, ei mitään, vaikka lemmikki olisi kuinka ihana. Ainoastaan saa silittää ja senkin jälkeen pitää heti pestä kädet. Sanoin, että ollaan hellitty uutta lemmikkiä ja suukotettu pehmeää otsaa. " joo. Tarttuu suolinkainen. Kissahan nuolee persettä (hätkähdin sanaa, ei mielestäni kuulu asialliseen sanavarastoon) ja sen jälkeen puhdistaa itseään sillä likaisella kielellä.

Pointtina on masentunut ja ahdistunutkin olo. Otimme lemmikin, jota lapset saavat hoitaa ja helliä. Pentu on ihana. Luottavainen ja suloinen. Tulee mielellään lähelle, kainaloon tai rinnan päälle. Saattaa nuolaista.

Tätäkö onkin lemmikin pito? Silitä ja pese käsiä, pese jatkuvasti. Varo pöpöjä, matoja, kaikkea ja kaiken aikaa.

Lohdutatteko minua toisenlaisilla tarinoilla? Mitä teille on eläinlääkäri kertonut? Onko kieltänyt hellimisen?

terveisin, Helmiryyni

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kaikki on varmaan ok sen jälkeen kun madot on häädetty. Kissan ulosteet tosin sisältävät sitä toksoplasma-mikälieolikaan loisia mitkä pesiytyvät ihmisten aivoihin. Tosin hyvin minäkin lapsuuteni elin kissojen ympäröimänä... Nykyään vaan meuhkataan kaikesta hirveästi. :)

Vierailija
2/11 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun käyn ystävälläni kylässä, kissa makaa ruokapöydässä ja haistelee ja tutkii kaikkea pöydällä olevaa tarjottavaa. Pesee siinä myös itseään. Arvata saattaa etten käy kovin mielelläni kyläilemässä siellä.

Jos mainitsen asiasta, ystäväni suuttuu ja vähättelee.

Kissa on maatalon kissa, joka pyydystelee tallista hiiriä ja päästäisiä joita myös kanniskelee sisään. YÖK.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen elänyt kissojen kanssa noin 27 vuotta, lähes koko elämäni, eikä koskaan ole mitään niistä tarttunut vaikka en pese käsiä niihin koskemisen jälkeen. Hoida ne madot pois, kyllä siihen kissaan sen jälkeen uskaltaa koskea. Kissan suu on kuulemma aikamoinen bakteeripesä. Itseäni ei ole kuitenkaan kissa koskaan purrut niin, että iho olisi mennyt rikki. Raapiminen rikkoo joskus ihon, mutta silloin vaan puhdistan ja jatkan normaalisti ilman pöpökammoa. Hiekkalaatikon puhdistamisen jälkeen kyllä kannattaa pestä kädet. Uskon, että eläinten pito kasvattaa pöpöjen sietokykyä. Minulla ei ole mitään allergioita todennäköisesti juuri siksi olen eläinten parissa kasvanut. :-)

Vierailija
4/11 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
5/11 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli koiraemolla ja sen pennuilla myös suolikaisia. Huomattiin samalla tavalla  ulosteesta lääkityksen jälkeen. Ja en usko, että kukaan meistä sai tartuntaa, vaikka pentuja hellittiinkin. 

Ja senkin jälkeen emo koira on elellyt meidän kanssa vuosikaudet nuollen lautaset ja kipot, nukkuen sängyssä ja sohvalla ja ei suolinkaistartuntaa ole mitenkään erityisesti varottu.

Vierailija
6/11 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveetä hysteriaa. Hoidatte madot pois ja madotatte pari kertaa vuodessa. Tietenkin hellitte pentua! Elämä on täynnä riskejä. Jos teille tulee matoja niin lääkkeet löytyy mihinkin.

Vierailija
7/11 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai ne saa ihmisestäkin hoidettua pois,  jos käy niin ikävästi, että sattuisi tarttumaan? Itse soittaisin vielä toiselle eläinlääkärille ja pyytäisin toisen mielipiteen.

Vierailija
8/11 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helmiryyni... :D

Vierailija
9/11 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nanao kirjoitti:

No kaikki on varmaan ok sen jälkeen kun madot on häädetty. Kissan ulosteet tosin sisältävät sitä toksoplasma-mikälieolikaan loisia mitkä pesiytyvät ihmisten aivoihin. Tosin hyvin minäkin lapsuuteni elin kissojen ympäröimänä... Nykyään vaan meuhkataan kaikesta hirveästi. :)

Kissan peestä mahdollinen toksoplasmoosi tarttuu jos syöt muutaman päivän vanhoja kikkareita. Huomattavasti helpommin sen saa vaikka syömällä suoraan maasta nostettuja juureksia, vaikka porkkanan kasvimaalta.

Vierailija
10/11 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vielä ajatuksia? Ihania ihmisiä palstalla tänään. Niin lohduttavia.

Mietin tosiaan, ehdimmekö jo tartunnan saamaan, kun kissan hellintä alkoi samantien (lauantaina) ja madotus alkoi maanantaina.

Onhan toki lääkkeet, jos ikävästi kävisi. Mutta kun koskaan en ole kuullut, että joku olisi kissansa hellimisestä suolinkaisen saanut itseensä. Tämä lääkäri piti tarttumista kuitenkin aivan selviönä ja tulin pahoilleni.

Vierailija
11/11 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää näkemyksiä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän