Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kovaa pientä vauvaa voi hytkyttää/heijata?

Vierailija
08.09.2016 |

Tulin vaan miettineeksi että mikä sitten menee jo ravistelun puolelle? Kun jossain nettisivuilla sanotaan että ravistelu on todellakin ravistelua eli vauvaa heilutetaan kainaloiden alta pidellen edestakaisin voimakkaasti päätä tukematta, niin että pää heiluu holtittomasti. Joissain taas sanotaan että jo pienikin vääränlainen liike voi aiheuttaa vakavia vammoja. Itse esim. olen joskus kun vauvan itku on vaan jatkunut ja jatkunut niin heijannut aika nopeasti ja voimakkaasti vauvaa. Siis niin että vauva makaa mun sylissä käsivarsilla selällään ja liikuttelen sivulta sivulle, eli teen semmoista kiertoliikettä. Onko tuollainen heijaaminen liian rajua? Tai joskus teen semmoista että tavallaan "täristän" käsivarsiani paikallaan kun vauva makaa selällään sylissäni käsivarsillani. Kai noissakin jotain pientä liikettä päähän kohdistuu vaikka tuenkin päätä aina.

Onko tuollainen siis vauvalle vaarallista?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ravistelu on aina väkivaltainen tilanne, eikä sitä voi vahingossa tehdä. Siihen tarvitaan vihaisen aikuisen raivoisa voima + niskan tukemattomuus. Netissä löytyy piirroskuviakin mitä se on. Ravistelu on siis aina tarkoituksenmukainen väkivaltatilanne.

Olen itsekin tuota miettinyt, sillä meidän vauva tykkäsi kovasti että häntä hytkyteltiin olka-asennossa (tietysti niskasta tukien) ylös alas. Monethan koliikkivauvoja hytkyttää jumppapallonkin päällä. 

Mutta uskallan väittää, että tuo on asia jota aika moni äiti on miettinyt: hyssytänkö liian kovaa, onko se verrattavissa ravisteluun. Ravistelusta puhutaan, mutta se on jäänyt tavallaan mystiseksi että mitä se ihan konkreettisesti on.

Vierailija
2/4 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas uskon että juuri tuota huutavan vauvan hätääntynyttä hyssyttelyä pitää nimenomaan varoa.

Hyssyttely ei ole vielä sama asia kuin ravistelu, mutta olisi turvallisempaa jos aikuisella ei ole se vauva sylissä jos tilanne aiheuttaa liian suuria tunteita aikuiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas uskon että juuri tuota huutavan vauvan hätääntynyttä hyssyttelyä pitää nimenomaan varoa.

Hyssyttely ei ole vielä sama asia kuin ravistelu, mutta olisi turvallisempaa jos aikuisella ei ole se vauva sylissä jos tilanne aiheuttaa liian suuria tunteita aikuiselle.

Siisi tietysti hyssyttelytilanne ei saa aiheuttaa vauvalle pelkoa, mutta fyysisesti vauvan hyssyttely niin että niskaa tuetaan ei ole vaarallista. Useat vauvat vaativatkin tuon, sillä kohdussakin vauva nukkuu liikkeessä ja sellainen hytkyvä liike tuo turvallisuuden tunnetta. Jotkut vauvat nukahtavat parhaiten vaunuissa kun kuskataan soratien päällä.

Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, mutta ei ole mitään järkeä kieltää "varalta" jotain vauvan rauhoittelukeinoa, jos se käytännössä toimii vauvalla hyvin. Silloin kun vauvan kiukku tarttuu hoitajaan niin voimakkaasti, että on hankala hallita omaa kehoaan, pitää antaa vauva toiselle aikuiselle tai sitten laskea sylistä. Tämä ei ole kuitenkaan sama asia, kun vauva nukutetaan hyssytellessä tai vauvan itku aiheuttaa hoitajalle hallittavissa olevaa ärtymystä, se on osa luonnollista transferenssiä, vauva siirtää kiukkua äidilleen ja äiti tuntee kiukun mutta hallitsee sen. Jos joka kerta tällöin vauva jätettäisiin rauhoittelematta, niin sekin olisi iso ongelma. Vauva kun herättää aina tunteita itkullaan.

Vierailija
4/4 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan et raivoissasi "hyssytä" ja tuet vauvan niskaa, ei ole hätää.