Oikeasti ammatiltaan lääkäriä paikalla??
Olen 00 syntynny poikka eli ( 16v). Täytän ensi keväänä 17v.
Mulla tuli kasvupyrähdys kasiluokan talvella siis tammikuussa 2015 jolloin olin vain 152cm, vuoden päästä 2016 helmikuussa olin jo 163cm. Eli vuodessa tuli noin 10cm pituutta.
Nyt kasvu on kuitenkin ruvennut hidastumaan. Oon kasvannut 7 kuukaudessa 4cm. Eli oon nyt 167cm. Laskin, että tämän hetkinen kasvuvauhtini on jotain 5-6 cm vuodessa.
Jokapuolella puhutaan, että nopeaa kasvua kestää yleensä 2 v mutta mulla kesti vain vuoden ja nyt on taas hidastunut. Onko tämä normaalia????
Isäni on 172cm eli 5 cm pidempi kuin minä. Ja oli iässäni juuri saman pituinen, kuin minä. Eli minusta kasvaa varmaan suunilleen saman pituinen, kuin isäni.
Mutta eniten minua mietityttää onko normaalia, että nopeaa kasvua kestää vain vuosi, kun jokapuolella puhutaan, että se kestää n. 2 vuotta?
Entä mikä olisi suunilleen odote pituuteni??
Kommentit (18)
Odotepituutesi saat varmasti laskettua netissä itsekin, jos tiedät vanhempiesi pituudet.
Pojat kasvaa monesti ihan silmissä vielä armeijaiässäkin, ei siis syytä huoleen.. :)
Mitenkä ap luulette, että voisit tuosta hirveästi pidempi olla?? Pituus, kun on kovasti geeneistä kiinni.
Niin mutta kasvunihan on ruvennut hidastumaan. En kuitenkaan ole saannut vastausta siihen onko se normaalia, että nopea kasvu kestää vain vuoden???? Netissä on vain, että kestää yleensä 2 vuotta.
Ap
Äitisi pituus vaikuttaa myös. Minä olen 168cm ja lapsen isä 171. 16v poikani on nyt 180cm. Geenit sen pituuden määrää.
Äitini on 164cm, minä 167cm ja isäni 172cm siis.
Ap
Kyllä ainakin kaikilla mun pojilla kesti kasvupyrähdystä 2 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Äitini on 164cm, minä 167cm ja isäni 172cm siis.
Ap
Ikä huomioon ottaen, pitäisi tietää sukujen keskipituudet. Näillä spekseillä jos et tupakoi, sinusta tulee max. 176 cm.
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistu. Ikä vaihtoehdot loppuvat 14 vuotee n.
On normaalia että kasvu on erittäin yksilöllistä
Vierailija kirjoitti:
Hävettääkö jäädä maahiseksi?
Kai se on parempi vaihtoehto, kuin olla noin tyhmä.
Jos tuollaista on tarve tulla huutelemaan ei varmaankaan ole kovin älykäs 😂
En ole lääkäri vaan siivooja. Mutta minusta ainakin olet ihan normaalin pituinen verrattuna isääsi. Melkeihän te olette saman pituisia.