Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Määräaikainen työsopimus ja 3kk karenssi.

Nelli
07.09.2016 |

Moikka,

Menimme mieheni kanssa naimisiin ja vaikka olemme sopineet työnantajan kanssa suullisesti siitä että pääsen häämatkalle ottamalla palkatonta vapaata, niin viikkoa ennen työnantaja ilmoitti ettei aijo päästä minua. Työt olisivat loppuneet määräaikaisen sopimuksen mukaisesti muutaman päivän päästä häämatkalta palattuani.

Uusi vakituinen työ on tiedossa ja se alkaa 2kk kuluttua, tästä kaikesta huolimatta minulle laitettiin 3kk karenssi. Minusta tämä tilanne on epärehellinen, sillä työt olisivat päättyneet vain muutaman päivän päästä lopputilin ottamisesta.

Onko kenelläkään kokemusta siitä, että voiko asiaa viedä jotenkin eteenpäin? Ei nyt kieltämättä tekisi mieli lähteä sosiaalitoimiston luukulle.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aio.

Ihan oikeudenmukaisesti menetelty. Kärsi vain tappiosi.

Vierailija
2/10 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi irtisanoit itsesi? Olisit käynyt saikkua ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitus työkkäriin kestää jotain vuoden tai pari ja tulos on luultavasti se sama kun virkamies ei tunnetusti tee virheitä. 

Vierailija
4/10 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein menetelty, turha valittaa.

Vierailija
5/10 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sanoit itsesi irti määräaikaisesta työsuhteesta??Valitettavasti et voi karenssille mitään.Voisitko löytää esim.pätkätyötä 2 kk:si??Vuokratyötä tms??

Vierailija
6/10 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aio, ei aijo. Epärehellinen, termi on epäoikeudenmukainen.

Näin käy kun irtisanoo itsensä, turha kitistä.

Vierailija
7/10 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit saada myös laskun ex-työnantajalta kun olet määräaikaisesta työstä lähtenyt. Joutunet maksaa korvauksia heille.

Vierailija
8/10 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan ymmärrä, mikä tässä on ollut epärehellistä tai väärin muutenkaan?

Oletko siis itse sanonut itsesi irti ja lähdet sinne häämatkalle? Vai mistä se työkkäri ylipäätään on keksinyt sinut asiakkaaksi ja miksi se on sinulle karenssin antanut?

En usko, jos nyt ymmärsin oiken, että mihinkään valittaminen auttaa. Etkö ole selittänyt selvityspyynnössäsi kaikki asiat? Sulta on täytynyt kysyä että miksi työsuhde on päättynyt.

Yhteiskunta katsoo asiaa siltä kannalta, että mikäli olisi mahdollisuus olla töissä, ja ihminen itse mieluimmin valitsee ettei ole töissä, vaikka tarjotaan, niin karenssia määrätään. Ei siinä sen kummempaa. 

Joko olet töissä tai jos otat loparit, tulee karenssi. 

Ilman karenssia toki teoriassa voi selvitä, mutta se on kyllä lakiin laitettu niin ja vaikeaksi että vaikea ilman karenssia on lopareita koskaan ottaa.

Mitä väliä sillä on että joku työ loppuisi parin päivän päästä, tai että toinen työpaikka alkaa myöhemmin? Ei ne sitä katso. Ne katsoo vaan että töitä oli ja itse lähdit. Tulevaisuutta ei voi ennustaa eikä paripäivää sinne- taikka-tänne ole mikään argumentti.

Vierailija
9/10 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit odottanut sopimuksen loppuun ja lähtenyt matkalle vasta sitten.

Ei kovin vaikea suunnitelma.

Vierailija
10/10 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinä voisit selittää, että työttömyytesi ei olisi ollut itse aiheutettu?

Työkkärille merkitsee vain se, että SINÄ itse irtisanoit itsesi. Ei siinä asiassa voi mitään epäselvää olla. Selvä karenssin paikka.

Mutta miksi ihmeessä sinä hölmö menit irtisanoutumaan? Omaa pöljyyttäsi se oli, vai kestikö häämatkanne todella kuukausia?

Työnantaja voi purkaa työsuhteen, jos työntekijä on poissa 7 päivää aiheettomasti. Miksi et vaan ollut poissa häämatkasi aikaa ja sillä selvä? Jos se kesti kauemmin kuin nuo laissa mainitut 7 päivää, olisiko työnantaja purkanut työsuhteesi, joka olisi joka tapauksessa ollut päättymässä.

Tässä  tapauksessa saamme todisteen siitä, että MÄÄRÄAIKAISENKIN TYÖSOPIMUKSEN VOI IRTISANOA, eikä työnantaja varmaan edes vaatinut aloittajalta mitään korvausta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän