Miksi lapseni aina oksentaa flunssassakin?
Hän on jo 14 v, ja aina, jos pienikin tauti, vaikka perusflunssa, hän oksentaa vähintään kerran päivässä. Ja silloin etenkin maito tulee ylös, mutta muutenkin. Onko muita tällaisia ja mistä se johtuu?
Kommentit (17)
Meillä kans toisella lapsella alkoi aina pienestä pitäen flunssat sillä, että oksensi. Ehkä vaan kerran, mutta ainakin sen kerran. Sitä en osaa sanoa, mistä johtui.
Mä ja lapset. Ollaan herkkiä oksentamaan. Kun limaa menee kurkkuun, niin oksennusrefleksi laukeaa. Maito aiheuttaa erityisesti limaista tunnetta, siksi ei sitä juoda. Myös yskiessä oksennamme helposti.
Jotkut reagoi vatsalla kaikkeen huonovointisuuteen.
Se muuten liittyy jotenkin tuohon limaan. Koska hän oksentaa aina, kun kurkussa on jotain, limaa, kipua tai yskää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Se muuten liittyy jotenkin tuohon limaan. Koska hän oksentaa aina, kun kurkussa on jotain, limaa, kipua tai yskää.
Ap
Meillä vaikutti liittyvän kuumeeseen. Tai ainakin näin jälkikäteen muistelen. Kun hänelle nousi kuume, tuli se kertalaaki oksennusta.
2
Oi voi. Ei tule syväkurkkuja näistä oksennusrefleksivaurioisista :P
Itselläni sama juttu ja noin 20-vuotiaana alkoi helpottaa. Tilannetta pahensi se, että oksentamista kummasteltiin, kun flunssassa kai niin ei olisi kuulunut tehdä. Kun itse vielä kammosin oksentamista, niin huomion kiinnittäminen tuntui kurjalta.
Vierailija kirjoitti:
Mä ja lapset. Ollaan herkkiä oksentamaan. Kun limaa menee kurkkuun, niin oksennusrefleksi laukeaa. Maito aiheuttaa erityisesti limaista tunnetta, siksi ei sitä juoda. Myös yskiessä oksennamme helposti.
Tämä. Meillä toinen lapsista on juuri tuollainen. Ei tarvi olla isokaan nuha tai yskä, niin oksu tulee hyvin helposti. Lima kurkussa lienee laukaiseva tekijä, mutta jotain tekemistä tällä on todennäköisesti myös "hermojen" ja jännittämisen kanssa, sillä lapsi saattaa oksentaa myös silloin kun pelkää tai jännittää oikein kovasti, esim. rokotustilanteissa.
Eihän tämä niin harvinaista olekaan?
Ap
Mun ystäväni, 36v mies, oksentaa aina kun flunssa on alkamassa. Lääkärikin oli kummastellut tätä.
25-vuotias täällä ja samaa vikaa. Ihan aina en oksenna, mutta yökin vähän väliä. Olen ajatellut että nielu on turvoksissa, ja saa aikaan oksennusrefleksin, varmasti limallakin on jotain tekemistä tämän kanssa.
Olen myös tosi huono nielemään kaikkea vähänkään isompaa, leivät pureksin tosi mössöksi enkä pysty nielaisemaan esim. vitamiineja. Olisiko ahdas nielu tai muuten vaan herkkä tuntoaisti siellä?
Mulla johtuu ainakin siitä että limaa kurkussa ja herkkä oksennusrefleksi. Oon 22 ja oksennan flunssassa, yleensä aamuisin kun on yön jäljiltä enempi limaa nielussa.
Omalla kohdalla ei tainnut johtua limasta, vaan yleisesti huonosta olosta. Tuntui että pahoinvointi ikään kuin lähti koko kropasta.
8
Mulla on herkkä oksennusrefleksi. Oksennan päänsärystä, menkkakivuista, kuumeesta, itkemisestä, yskimisestä ja limaisuudesta.
N25
Mulla tulee oksennus kun kuume on nousemassa. Jos aamulla on oksentanut ja tuntuu flunssaiselta tiedän illalla olen kovassa kuumeessa.
Mulla on ollu lapsesta asti astma ja yökin limaa ja välillä oksennan, kun röörit on niin tukossa. Jos lapsi on limainen ja sen takia yökkii, infektioastma voi olla mahdollinen
Mä olin itse tuollainen, n 20 vuotiaana alkoi helpottaa.