Pakaravaon paise! SOS!
Täällä on varmasti muitakin tästä kamalasta vaivasta kärsiviä.... Nyt meni mulla mitta täyteen ton helvetillisen pahkuran kanssa ja haluan että se leikataan pois. Vaan miten tämä onnistuu? Yksityisellä kävin ja sanoivat ettei sille voi tehdä mitään.... En voi istua normaalisti, en voi maata selälläni, en voi pyöräillä enkä urheilla normaalisti ja kaikenlisäksi patti painaa hermoa ja siten aiheuttaa jatkuvaa lonkkakipua. Help!!
Kommentit (46)
Mulla oli paise kainalossa. Kirurgi lähes kirjaimellisesti sorvasi sen pois ja sattui aivan vitusti. Jonkin aikaa se uusiutui ja piti sitä tyhjennellä. Nykyään ei enää. Lopeta tupakointi jos sellaista harrastat. Olen tosin 30v mies jos sillä on jotain merkitystä.
Paise vai joku patti? Paise voidaan kyllä avata ja tyhjentää. Siinä on tarkka jälkihoito. Miksiköhän sinun paiseelle ei voi sitä tehdä? Antibioottihoito nyt ainakin olisi paikallaan.
Tavallinen paise voidaan kyllä puhkaista. Ettei olisi jostain muusta kyse?
Kyllä yheltä mun tutulta on operoitu tuollasta paisetta ja samasta kohtaa jopa. Uusi muistaakseni muutaman kerran ja sitä kai tyhjenneltiinkin mutta nyt lienee vako kunnossa. Toisen lääkärin juttusille ja toinen mielipide.
Oliskohan kyseessä ns kaksonen eli häntäluun kohdalle kehittyy kipeä märkivä patti. Kyllä niitä leikataan, tiedän useamman jolta on leikattu. Mutta koska en tiedä juuri sinun tapaustasi, en voi sanoa miksi sitä ei voisi tai voisi leikata.
Mulla oli sama vaiva aikoinaan kun tein paljon istumatyötä ja liikuin vähän. Aloin liikkumaan ja sain vähän lihaksia peppuun niin johan loppui vaiva.
Itsellä ollut muutaman kerran. Lääkäri suositteli ostamaan lasten uimarenkaan istumiseen. Auttoi. Pari kertaa kävin lääkärillä niiden kanssa, mutta niiden kanssa ei auta kuin odottaa, että kypsyvät. Pari viimeistä tyhjensin itse kotona oikeanlaisilla välineillä.
En oikein tiedä mistä tulivat, mutta veikkaan tupakointia ja kilpirauhasen vajaatoimintaan. Lopetin tupakoinnin ja kilpirauhanen nyt tasapainossa.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
(Ei se välttämättä mikään kaksonen ole, paiseihmiset aina muistaa sen mainita.)
Eräällä sukulaisellani oli aikoinaan tuollainen kaksonen. Leikattiin pois eikä ole sen koommin vaivannut. paisen on taas ihan eri vaiva.
Sinus pilonidalis, ikävä vaiva. Hoitona tyhjennys, puhdistus ja ab-kuuri. Näitä operoidaan usein ihan leikkaussalissakin, aika peruskauraa! Kyllä hoito siis löytyy, käy uudestaan lääkärillä, vaikka ihan tavallisella terveysasemalla.
Tilanne on siis tämä:
Huomasin paiseen n. vuosi sitten. Siis häntäluun kohdalla sellainen kipeä patti ihon alla. Suoraan patin yläpuolella sellainen laajentuneen ihohuokosen näköinen reikä. Hetken elin patin kanssa ja sitten suuntasin lääkäriin. Tämä ihotautilääkäri sanoi että patti on finni ja KÄSKI ITSE PUHKAISTA SEN KOTONA jos se tulehtuu. Varmuuden vuoksi kävin myös suolistokirurgian erikoislääkärillä, joka diagnosoi tämän patin pakaravaon paiseeksi, aka. pilonidal sinus. Tässä kuitenkin törmäsin erääseen ongelmaan; hän sanoi, että pattia ei leikata ennenkuin se tulehtuu. Ja hirveän mielelläni en enää odottaisi, että patti tulehtuu ja olisin aivan tajuttoman kipeä... Miten saan tämän leikkautettua pois?
Ap
Eiköhän tuo hoidu ihan työpaikkalääkärillä, varmaan tuolla oirelistalla lähete järjestyy!!!
Minulta on leikattu. Ei oireillu tai ollu kipeä mutta istuminen oli erittäin hankalaa jopa mahdotonta. Kävin lääkärillä ja magneettikuvien kautta leikkuulle. Puudutuksessa leikkuu ja yks yö osastolla. Tikattiin kiinni mutta ei umpeutunut ja repeytyi kun tikit poistettiin kahden viikon päästä. Siis aukesi. Ei sattunut. Sen jälkeen kasvoi umpeen noin neljässä viikossa. Esim. Vatsalihaksia tehdessä tuntuu vähän se leikkuualue omituiselta. Leikkuusta nyt 9kk. Sinus pilonidalis oli tämä häntäluun vieressä. 25v Mies
Jos lääkäri ei sille suostu mitään tekemään, niin kyseessä on varmasti jokin muu kuin paise..
Minulla oli useita vuosia sitten paise ihan tuossa alaselän ja pakaravaon alun välimaastossa. Ensin tuli vain helvetillinen kipu, mitään ei näkynyt. Sitten paise alkoi tulla näkyväksi ja sellaiseksi peukalonpään kokoiseksi. En pystynyt istumaan, en seisomaan, nukkumaan juuri ja juuri tuskissani kyljelläni. Särkylääkeillä pystyin juuri ja juuri olemaan pari tuntia. Viimeisenä yönä kävelin kuin ankka itkua vääntäen kun mikään ei enää auttanut, Seuraavana päivänä olo kävi sietämättömäksi ja kuume alkoi nousta, ei muuta kuin lääkäriin ja vetivät (puuduttamatta) veitsellä sen paiseen auki, painelivat ja painelivat vaikka minä vääntelehdin pöydällä melkein suoraa huutoa huutaen. Laittoivat vielä jonkin kumilenkin palan pitämään haavaa auki ettei alkaisi kerätä uudelleen märkää.
Viikon verran kuljin sellainen teippilappu persvaossa ja suihkuttelin haavaa aamuin illoin.
Jumalauta että oli kivulias kokemus! Yksi elämäni pahimmista kivuista vaikka noin pieni asia kyseessä
Meillä ihan päivystyksessä avataan ja tyhjennetään paiseet, jos ovat pieniä ja niissä on selvästi vain yksi tulehtunut pussukka. Antibiootit ja haavaa tulee hoitaa tarkasti, että lähtee paranemaan sisältä päin.
Mahtaako olla vatsavaivoja? Crohnin tautisilla usein tuota vaivaa.
Jos ei terkkarista tule lähetettä kirurgille, niin mene yksityisesti kirurgille. Sinus pilonidalis. Leikataan selkäpuudutuksessa leikkaussalissa, ei ilman puudutusta. Huonosti kohdeltu kun leikattu ja tyhjennetty ilman minkäänlaista kivun lievitystä.
Lopeta tupakointi. Hirveä riesa. Toivottavasti ei ole puhkaissut suolistoa
Lihavuus
Tupakointi
Liikahikoilu
Ovat riskitekijöitä
No jos sille ei voi mitään tehdä ... niin