Vanhempi haluaa myydä osuuden talostaan -onko järkeä?
Joo, tällänen ehdotus tuli tosiaan.
Mä en oikein ymmärrä mikä idea ja etu tässä vois olla kaikkien kannalta?
Vanhemman mukaan myisi 10% hintaan 20k asunnosta jossa on reklamaatio auki edellisen myyjän kanssa selvittämättömistä asioista. Selvittämättömät asiat on kiinteistön kunnon vastaamattomuutta myyntihetkellä annettuun tietoon. Tästä mahdollisesti tulossa oikeusjuttu, tai sitten ei jos kustantaa liikaa. Punnitusasteella vasta.
Olishan se kiva auttaa ja ostaa toi osuus jotta vanhempi vois keskittyä omiin hankintoihin mitä toiseen kiinteistöön tarvitsee, mut miten musta tuntuu et tälläsestä diilistä tulis vaan lisää ongelmia? Osaomistajuus kuulemma sisältäisi sovitut käyttöajat ja vanhempi siivoaisi varastotilaa muistuttavan asuntonsa näitä käyttöaikoja varten, eikä ilmestyisi kasvimaalle kuokkimaan kun käyttöoikeusaika olisi.
Miks mä en usko tätä. Onko tässä mitään järkeä?
Jos mulla olis hyvä taloustilanne,auttaisin huvikseni, mut entä jos itseltä lähtee vaikka duuni ja omaisuutta pitäis realisoida, mitäs sitten?
Ihan kun tässä nyt koitettais laittaa maksamaan tavallaan vaan toisen velkaa, saamatta mitään konkreettista.
Onko kellään tehty tälläisiä diilejä, mitä haittaa tai hyötyä niistä voi olla?
En halua ottaa riskiä että oma perhe on kusessa jonkun mökin kulman vuoksi.
Kommentit (10)
Ei varmaan ole järkeä? Jos hän ajattelee että sitten saat perinnöksi vain 90% maksat siitä perintöveron niin jos 10% arvoksi on määritelty tuo 20k niin silloin ei ehkä taloa voi laittaa perunkirjaan "verotusarvostaan" joka on aina vähemmän kuin todellinen arvo - siis kannattaa tarkistaa ainakin verottajalta tuo kohtelu ennen kuin sitoutuu mihinkään.
Minä en muutenkaan missään tapauksessa suostuisi moiseen - laitat rahat kiinni osuuteen, jota et oikeasti pysty ikinä realisoimaan mutta joka aina lasketaan omaisuutesi arvoon ja jos joskus asiat menee huonosti, mahdollisesti saamasi tuen määrään/ saatko lainkaan apua.
Vierailija kirjoitti:
Joo, tällänen ehdotus tuli tosiaan.
Mä en oikein ymmärrä mikä idea ja etu tässä vois olla kaikkien kannalta?
Vanhemman mukaan myisi 10% hintaan 20k asunnosta jossa on reklamaatio auki edellisen myyjän kanssa selvittämättömistä asioista. Selvittämättömät asiat on kiinteistön kunnon vastaamattomuutta myyntihetkellä annettuun tietoon. Tästä mahdollisesti tulossa oikeusjuttu, tai sitten ei jos kustantaa liikaa. Punnitusasteella vasta.
Olishan se kiva auttaa ja ostaa toi osuus jotta vanhempi vois keskittyä omiin hankintoihin mitä toiseen kiinteistöön tarvitsee, mut miten musta tuntuu et tälläsestä diilistä tulis vaan lisää ongelmia? Osaomistajuus kuulemma sisältäisi sovitut käyttöajat ja vanhempi siivoaisi varastotilaa muistuttavan asuntonsa näitä käyttöaikoja varten, eikä ilmestyisi kasvimaalle kuokkimaan kun käyttöoikeusaika olisi.
Miks mä en usko tätä. Onko tässä mitään järkeä?
Jos mulla olis hyvä taloustilanne,auttaisin huvikseni, mut entä jos itseltä lähtee vaikka duuni ja omaisuutta pitäis realisoida, mitäs sitten?Ihan kun tässä nyt koitettais laittaa maksamaan tavallaan vaan toisen velkaa, saamatta mitään konkreettista.
Onko kellään tehty tälläisiä diilejä, mitä haittaa tai hyötyä niistä voi olla?
En halua ottaa riskiä että oma perhe on kusessa jonkun mökin kulman vuoksi.
Niin kauan kun kaupoissa on edellisen omistajan jotain setvittävää, ei pidä missään tapauksessa ryhtyä mihinkään muihin järjestelyihin.
Ja jos vähänkään epäilyttää muuten sujuuko, niin ei silloinkaan.
No nämä asiat tässä juurikin häiritsee.
Ja entä jos nyt ostaisin osuuden ja oikeudessa sitten päätettäisiinkin kaupan purusta edellisten myyjän ja ostajan välillä,niin omistaisinko mä sen entisen myyjän kanssa sitten sen asunnon vai?
Ed Ap.
Mua vaan ihmetyttää nyt kun sanotaan että mä en ymmärrä tätä asiaa?
Kuulemma etua olisi tosiaan sekin että perinnönjaossa osuus olisi jo minun, mutta eihän se siihen vaikuta? Tietenkin itse maksamani omistusosa on minun, mutta tosiaan tuo verotusarvo peritystä osuudestakin tosiaan varmaan muuttuu yms kuten yhdessä viestissä mainittiin.
Miten mä luulen et tän homman kanssa oltais isommassakin lirissä vielä jos tähän nyt suostuu? Tuntuu oudolta ettei ymmärretä tätä mun/meidän kantaa lainkaan. Ei tämä vanhempi itsekään tälläistä diiliå lie tekisi, varsinkaan asunnosta jonka arvo lienee epäselvä johtuen kunnossa ilmenneistä yllätyksistä.
En tiedä. AP
Vierailija kirjoitti:
Ed Ap.
Mua vaan ihmetyttää nyt kun sanotaan että mä en ymmärrä tätä asiaa?
Kuulemma etua olisi tosiaan sekin että perinnönjaossa osuus olisi jo minun, mutta eihän se siihen vaikuta? Tietenkin itse maksamani omistusosa on minun, mutta tosiaan tuo verotusarvo peritystä osuudestakin tosiaan varmaan muuttuu yms kuten yhdessä viestissä mainittiin.Miten mä luulen et tän homman kanssa oltais isommassakin lirissä vielä jos tähän nyt suostuu? Tuntuu oudolta ettei ymmärretä tätä mun/meidän kantaa lainkaan. Ei tämä vanhempi itsekään tälläistä diiliå lie tekisi, varsinkaan asunnosta jonka arvo lienee epäselvä johtuen kunnossa ilmenneistä yllätyksistä.
En tiedä. AP
Mä tiedän ! ÄLÄ suostu! Sano että täytyy odottaa ainakin että riita-asia on selvinnyt - voihan oikeus purkaa kaupan tmv jonka jälkeen sinun osuutesi arvo ei elä olekaan 20k vaan vaikka 8k - mitä veikkaat, saisitko tuon erotuksen enää vanhemmalta takaisin??? Kerro siis yksikin syy miksi kannattaisi edes harkita! - EI ole!
En näe yhtään syytä, miksi sinun kannattaisi suostua kauppaan. Periaatteessa tuossa on pieni mahdollisuus säästää ihan vähän perintöverossa, mutta käytännössä sekin toteutuu vain siinä tapauksessa, että vanhempi tuhlaa sinulta saamansa kauppahinnan ennen kuolemaansa. (Muutenhan perit vanhemmaltasi hänelle maksamasi kauppahinnan takaisin ja maksat siitäkin perintöverot.)
Kun nyt edellisestä kaupasta on riita meneillään, niin sinun ei kannata missään tapauksessa sekaantua siihen.
Olen edellisten kanssa samaa mieltä. Tää vanhempi väittää nyt vaan itsepintaisesti etten minä ymmärrä tätä asiaa. Rahat menis hänellä kyllä heti, tää jörjestely on vähän tällänen ilmeisesti mahdollisuus säilyttää tämä paikka. Sitähän ei muille voi myydä, koska ei saisi samaa mitä on maksanut, koska ei ollutkaan hyväkuntoinen talo ja koska riita myyjän kanssa vielä kesken. Miksi siis se auttaa jos maksan jostain pikkukulmasta pienen osan, ja joo tosiaan, ei varmaan ole sen nurkan arvo 20k vaikka suhteessa talosta maksettuun hintaan onkin. Se on ihan varma että sillä sekunnilla sen nurkan arvo laskee varmaan oikeesti lähemmäs tuota 8k. Lähipytingit on myyty halvemmalla ja on paremmassa kunnossa kun tämä nyt tarjolla oleva osaomistusnurkka.
Mitä järkeä tällästä on edes ehdottaa kun tuntuu väistämättä siltä että tähän suostujalle tulee vaan ongelmia kaupan myötä? Erikoista. Toiset takaa lapsilleen asuntoja niin meidän pitäiskin ostaa vanhemmilta jotain nurkkia?
Ap
Älä osta. Älä oikeesti osta prosenttiakaan siitä tönöstä.
Sinä et halua ostaa. Ja ihan vieraatkin ihmiset sanoo sinulle että älä osta sillä se ei kannata. Mutta silti vatvot että pitäisikö ostaa kun vanhemmat niin toivoo...juu EI!
No niin, siis myymässä/ehdottamassa tätä siis lapselleen. Huoh.
Ap