Saako aikuisen ihmisen asioihin puuttua?
Vai enkö vain tajua, ettei saa?
Ystäväni on todella ylipainoinen. Hän valittaa asiasta minulle, yrittää jos jonkinlaiset ihmedieetit ja luontaispillerit. Ruoka-ajat kuitenkin ihan pielessä, iltamyöhään syödää runsaita aterioit ja vaikka keskellä yötä välipalaa, eikä ollenkaan aamupalaa ja jne. Nämä siis esimerkkeinä, joita olisi paljon.
Kysymys: onko ystävän osa kuunnella ja olla myötätuntoinen, ja jos ei neuvoja ohjeita kysytä, olla hiljaa, vai saako puuttua sanomalla ihan suoraan, mikä kannattaisi tehdä toisin?
Kommentit (7)
Totta kai saat sanoa suoraan, mikä estää? Se on sitten eri asia miten ystäväsi siihen reagoi.
Kysyn siksi, koska hän suuttui minulle verisesti, kun sanoin. ap
Ystäväsi on halunnut ilmeisesti vapaaehtoisesti keskustella kanssasi aiheesta niin kyllä sellaisessa tapauksessa minusta oikea ystävä kertoo rehellisesti mitä mieltä on. Ei tietenkään haukkuen vaan ihan faktat pöytään -tyylillä.
Sanoin, että kannattaa kiinnittää huomiota säännölliseen ateriarytmitykseen ja jättää nuo muotidieetit vähemmälle ja keskittyä tasapainoisen ruokavalion ja liikunnan yhdistelmään. ap
Eihän se ole varsinaista asiaan puuttumista,jos toinen itse puhuu ongelmasta,ja kuuntelija esittää ratkaisuehdotuksia.
Itse tosin valitan yleensä "valittamisen ilosta",siis tiedän kyllä mitä pitäisi tehdä,mutta joskus on kiva purkaa sydäntään ja ihan vain saada ystävästä myötätuntoinen kuuntelija.
Tunnet varmaan ystäväsi sen verran hyvin,että tiedät kaipaako hän konkreettisia ratkaisuja vai ainoastaan sympatiaa kun puhuu ongelmistaan.
Vierailija kirjoitti:
Kysyn siksi, koska hän suuttui minulle verisesti, kun sanoin. ap
Sitten ystäväsi ilmeisesti kaipaa sinulta vain myöntätuntoisena kuuntelemista. Tietysti voi tuntua hölmöltä,jos ihminen valittaa aina samasta asiasta,jolle ei kuitenkaan aio tehdä mitään.
Toipuvana opiaattiriippuvaisena totean, etten olisi enää hengissä, jollei asioihin olisi puututtu.