Miehen hävettävä musisointi
Todettakoon alkuun, että mies on todella hyvä soittamaan kitaraa ja sitä näppäilyä kuuntelee kyllä ihan mielellään. Kuitenkaan laulutaidollisia lahjoja hänelle ei ole suotu. Hän laulaa ihan täysin väärästä nuotista, ei osaa seurata säveltä yhtään, vaan ihan kuin hahmottaisi vain että missä sävel menee korkealta ja missä matalalta ja vaihtelee "laulun" sävelkorkeutta näiden kahden korkeuden välillä ullittavasti liukuen, mikä kuulostaa tosi karsealta. Lisäksi hänellä on vaikeuksia sovittaa sanoja ns "säveleen" kun venyttää alun sanoja ja sitten nopeatahtisesti vain lausuu loput sanat jotka ei mahtuneet samaan sointuun mukaan. Kamalinta on kun laulaa englanniksi, eikä osaa lausua oikein kunnolla sitä kieltä, vaan epämääräisesti mongertaa jotkut sanat mitä ei ole vaikka ennen tiennyt, taikka (omana suosikkinani) korvaa vaikeita sanoja tutuilla ja helpommilla sanoilla.
No, eihän tämä sinällään mitään haittaisi, jos kotona yksin ollessamme rämpyttelisi kitaraa ja vonkuisi siihen päälle, muttakun hän on ottanut nyt hiljattain tavaksi että kun meillä käy kavereita illallistamassa ja istumassa iltaa,niin jossain vaiheessa iltaa kaivaa kitaransa esiin ja alkaa esiintyä vieraille!! Sekin vielä menisi jos soittaisi vaikka yhden biisin esitellen kitaransoittotaitoaan tai vaikka tyytyisi näppäilemään vähän keskustelun taustalla, mutta ei! Hän oikein ELÄYTYY siihen lauluun ja esiintymiseen ja välillä oikein ähkii taiteellisen kärsivän kuuloisesti ja saattaa pitää jopa pienen "välispiikin" ja vetää pari muuta yhtä hirveää kappaletta. Sitten kun vieraat vaivaantuneena kehuvat niin alkaa monesti vielä analysoimaan, tyyliin "se ja se kohta oli vaikea mutta onneksi tälläkertaa vedin hyvin senkin kohdan" jne. Monesti lisäksi muistaa kertoa, kuinka isoveljensä on laulunopettaja, mutta vain HÄN on perheestä se joka osaa laulaa. Hävettää!
Olen aiemmin kannustanut harjoittelemaan ja kehunut soittoa, ja muutenkin ollut positiivinen tuon musiikkiharrastuksen suhteen, mutta en tajunnut että hän alkaisi kannustuksen perusteella noin innokkaaksi esiintyjäksi. En raaski sanoa suoraan, että kamalalta kuulostaa,mutta kai pitäisi jotenkin pystyä huomauttamaan tuosta.. Kuitenkin hän on minulle tosi rakas, enkä halua että vieraat virnuilevat miehelle selän takana.
Kommentit (24)
Äänitä hänen lauluaan ja pistä kuuntelemaan se. Jos ei siinäkään vaiheessa vielä tajua laulutaidottomuuttaan, niin värvää joku "kykyjenetsijä" joka hoitaa arvostelun puolestasi.
Olin juuri tulossa sanomaan samaa, että hänen kannattaisi tallentaa omaa ääntään, tai joku harjoitus/esitys otettaisiin nauhalle. Ehkä siitä tajuaisi.
Aaaa iski hirveä myötähäpeä... :D Kiusallinen tilanne! Ehkä voisit vähän vihjata, että sun laulu ei mee ihan nuotilleen...
Kokeile äänittää sitä! Mäkin luulin joskus osaavani laulaa kunnes äänitin omaa lauluani ja se kuulosti ihan kamalalta :DD
Äänittäminen voisi olla hyvä juttu. Kun vaan saat sitten kuuntelemaan sen äänityksen hiljaa. Tämä on varmaan aika yleinen syndrooma, näitä itseensä uskojiahan on aina kaikissa Idolsien karsinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Äänitä hänen lauluaan ja pistä kuuntelemaan se. Jos ei siinäkään vaiheessa vielä tajua laulutaidottomuuttaan, niin värvää joku "kykyjenetsijä" joka hoitaa arvostelun puolestasi.
Suosittelen Simon Cowellia, se on hyvä näissä.
Ihan hyvä idea tuo äänittäminen. Tiedän että miehellä on ollut kavereidensa kanssa aiemmin "bändi", niin luulisi että silloin kaverit olisi sanoneet jotain / olisi kuullut omaa äänitettyä lauluaan, mutta ilmeisesti ei.
ap
Vaikea uskoa, ettei mies osaa osua oikeaan nuottiin laulaessaan... Jos osaa oikeasti soittaa kitaraa, omaa kyllä sen verran sävelkorvaa ettei pitäisi olla vaikeuksia tunnistaa oikeaa sävelkorkeutta.
Toki itse äänenmuodostus on sitten toinen asia. Opiskelukaverini on erittäin taitava pianisti, jonka pianonsoiton opettaja pisti soittaessa laulamaan tiettyjä ääniä. Siis niitä jotka olivat itse pianoteoksessa. Kuten kaverini itse sanoi, "osuu kyllä oikeaan sävelkorkeuteeen, mutta kuullostaa kaamealta". Tämä juuri siksi, ettei hänellä vain ole fysikaalisesti kykyä laulaa. Mikä on kokonaan toinen osa-alue musikaalisuudesta.
Sehän on kuin mun kissa. Aluksi huvittaa kuunnella sitä ulinaa, lopulta alkaa kuitenkin vituttamaan, ja on pakko laittaa pihalle.
No ei tuo aina estä menestymistä. Olli Lindholm laulaa aina vähän sinne päin ja Remu keksi oman kielen kun englanti ei oikein taipunut.
Toisella on hauskaa niin sinä pahotit mielesi.
nuorimies kirjoitti:
Vaikea uskoa, ettei mies osaa osua oikeaan nuottiin laulaessaan... Jos osaa oikeasti soittaa kitaraa, omaa kyllä sen verran sävelkorvaa ettei pitäisi olla vaikeuksia tunnistaa oikeaa sävelkorkeutta.
Toki itse äänenmuodostus on sitten toinen asia. Opiskelukaverini on erittäin taitava pianisti, jonka pianonsoiton opettaja pisti soittaessa laulamaan tiettyjä ääniä. Siis niitä jotka olivat itse pianoteoksessa. Kuten kaverini itse sanoi, "osuu kyllä oikeaan sävelkorkeuteeen, mutta kuullostaa kaamealta". Tämä juuri siksi, ettei hänellä vain ole fysikaalisesti kykyä laulaa. Mikä on kokonaan toinen osa-alue musikaalisuudesta.
No niinpä, luulisi että menisi edes sinne päin kun on kuitenkin korvaa soittaa kitaraakin.. Mutta ei. Välillä kun alkaa laulaa niin "hakee" nuottia soittamalla sen kitarasta ensin ja koittamalla toistaa saman korkeuden, mutta jotenkin ei kuule sitä omaa äänensä korkeutta oikein.
Hän myös kertoi yhtenä päivänä, että oli kokeillut pianon avulla ääniskaalaansa ja oli kuulemma päässyt melkein koko pianon sävelet päästä päähän ja "ihan muutama sävel jäi molemmista päistä".
Voi apua. Tuli mieleen yhdet työpaikan pikkujoulut. Eräs aikaansaava ja todella hyvin työnsä hoitava työkaveri oli järjestänyt pikkujouluihin ohjelmanumeroksi kitaristin, jonka säestyksellä tämä työkaveri sitten lauloi. Vähän meni nuotin vierestä, eikä lauluääni ollut mitenkään erikoinen muutenkaan (tosin tuskin yhtä paha kuin ap:n miehellä) ja kaiken lisäksi lauloi toooosi monta biisiä, jotka kaiken lisäksi olivat sellaisia tylsiä "ei-tanssittavia", joten kaikki joutuivat vain istumaan paikoillaan ja hiljaa kuuntelemaan. Työkaveri oli esityksensä jälkeen ihan onnessaan, kertoi kuinka paljon oli jännittänyt ja kuinka ensi kerralla voi sitten "vetää pidemmän setin".
Tuo nauhoittaminen on kyllä hyvä ajatus. Minäkin ennen tykkäsin laulaa karaokessa ja kuvittelin kuulostavani ihan hyvältä, kunnes näin videon itsestäni joikumassa ihan päin helvettiä. Vähän samaa luokkaa kuin nämä Idolsin "olin lapsena musiikkiluokalla"-tyypit. Niin olin minäkin. ;)
Vierailija kirjoitti:
nuorimies kirjoitti:
Hän myös kertoi yhtenä päivänä, että oli kokeillut pianon avulla ääniskaalaansa ja oli kuulemma päässyt melkein koko pianon sävelet päästä päähän ja "ihan muutama sävel jäi molemmista päistä".
No siinä on melkoinen ääniala! :D
Vierailija kirjoitti:
nuorimies kirjoitti:
No niinpä, luulisi että menisi edes sinne päin kun on kuitenkin korvaa soittaa kitaraakin.. Mutta ei. Välillä kun alkaa laulaa niin "hakee" nuottia soittamalla sen kitarasta ensin ja koittamalla toistaa saman korkeuden, mutta jotenkin ei kuule sitä omaa äänensä korkeutta oikein.
:D Noniin, 7 oktaavin ääniala miehelläsi. Oopperassahan hänen pitäisi olla.
Miehesi varmaan voisi kuvata esityksiään ja ladata ne Youtubeen? Sieltä voisi ehkä saada realistista palautettakin. Tai sitten hänet napataan suoraan levy-yhtiön leipiin ja maailmantähteys on taattu.
Apua, nauran melkeen ääneen kun kuvittelen noita tilanteita :D No ei, onhan se hyvä että uskoo itseensä, mutta sitten jos / kun sieltä tipahtaa todellisuuteen, reaktio ei voi olla kovin positiivinen...
Ehkä mies voisi mennä laulutunneille?
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä idea tuo äänittäminen. Tiedän että miehellä on ollut kavereidensa kanssa aiemmin "bändi", niin luulisi että silloin kaverit olisi sanoneet jotain / olisi kuullut omaa äänitettyä lauluaan, mutta ilmeisesti ei.
ap
Oliko miehesi siis bändin laulaja?
Tuttu juttu.. monet hyvät kitaristit valitettavasti pilvipäissään alkavat laulamaan ja myötähäpeä on suuri. Ei viitsisi sanoa suoraan, että lopeta laulaminen ja jatka soittamista. Jokaisen laulajan pitäisi tallentaa laulunsa ja kuunnella se jälkeenpäin.