8-vuotiaan synttärilahjasta
Olen käytännössä yksinhuoltaja ollut tyttärelleni viimeiset 5 vuotta. Lapsen isä ei osallistu kustannuksiin millään tavalla, maksaa sen työttömyyspäivärahan lapsikorotusosuuden eli 90 e kk minulle ja loput 60 e saan Kelasta. Tapaa lasta joka toinen viikonloppu, muttei jaksa viettää kahta päivää lapsen kanssa vaan ainavie toiseksi päivää lapsen äidilleen/ kysyy voiko tuoda jo la lapsen takaisin kotiin.
Pärjäämme ihan ok, kun katsomme mihin rahat laitetaan. Vaatteita koitetaan hankkia kirppikseltä (mitä lapsen isä vastustaa suunnattomasti), harrastukset on ilmaisia/edullisia jne. Isä kritisoi oikeastaan kaikkia valintojamme, sisustuksesta kotonamme lapsen vaatteiden väreihin ja merkkeihin. Pitäisi olla vain merkkivaatteita jne.
No nyt sitten isä laittoi viestin että aikoo ostaa lapselle iphone 6 synttärilahjaksi. Eipä muuten mutta lapsella on normaali, noin 100 e maksava toimiva puhelin jo. Luokkakavereilla ei ole pahemmin puhelimia edes, mutta lapsellani on koska joutuu lähtemään aamulla yksin kouluun kun minä olen töissä.
Tässä lahjassa ei ole mitään järkeä. Isä sanoi että "vain paras kelpaa mun lapselle, sääli jos sä et sitä halua antaa hänelle". Itse olen säästänyt rahaa jotta pääsen lapsen kanssa etelän lomalle ekaa kertaa kahdestaan ja yritän panostaa muutenkin enemmän elämyslahjoihin kuin tavaraan ja krääsään.
Miten toimia? Lapsi on pienessä koulussa jossa ollaan todella puhelinvastaisia muutenkin tuon ikäisillä, ja nyt jos pian on tuollainen ihan älytön ökypuhelin.. huhhuh.
Sanoin isälle että osta lapselle vaikka uusi reppu (on toivonnut sitä) tai kustanna harrastus tms. Ei, kun hienoin uusi puhelin pitää hankkia.
Kommentit (6)
Hyvähän se on että isä muistaa omalla tavallaan. Mitä sitä suotta keuhkoamaan kun aihetta ei todellisuudessa ole kun vähän jää miettimään.
Vain parasta... Ei se tarkoita että pitäisi kasvattaa materialisti ja ostaa melkein tonnin puhelin 8-vuotiaalle. Yritäppä puhua isukkiin järkeä. Mikäli ei onnistu ja puhelin tulee silti synttärilahjaksi, niin myy se ja osta rahalla toivottu reppu ja paljon muuta hyödyllisempää.
Jos isä haluaa ostaa, anna ostaa, pidä itse 100e maksava puhelin. Sitten rutistaa kun isä ei osta lahjaa tyttärelle.
Ja 8 vuotiailla on voin sanoo 98% luokassa älypuhelimet. Nykylapsilla on uudet puhelimet jo eskarissa- muuten ovat "outoja".. Kerää sinä vaan etelän reissuun rahaa..
Anna sen isän ostaa se puhelin! Pääasia että muistaa lapsensa synttärit ja voisihan se lahja olla oikeesti jotakin älytöntä. Tästä puhelimesta lienee isolla useamman vuoden ajan.
Ei se isä taida sitä ostaa. Antaa käytetyn iPhonen lahjaksi ja sinä silti kustannat liittymän. Kiva homma. Siksi rahaa ei ole voi laittaa mihinkään muuhun kun sitä ei osteta vaan se puhelin on jo.
No voi jeesus että pitää ongelma kehitellä. Isä ei saa antaa puhelinta... en näe mitään järkeä tässä jutussa. Lahja on lahja ja ei ole sinulta pois.