Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva 5kk nukkui ennen yöt hyvin, mutta...

Åska
06.09.2016 |

Hei!

Eli apua ja neuvoja kaivattaisiin... Kyseessä 5 kuukauden ikäinen vauva, joka nukkui elämänsä ensimmäiset 3 kuukautta TODELLA hyvin: nukahti klo 21 ja heräsi ensimmäisen kerran yöllä klo 4 - 5, joskus jopa myöhemminkin ja nukkui siitä klo 7 - 8 asti. Eli mentiin 1 - 2 yösyötöllä.

Mutta... nyt tilanne on toinen ja tämä sama vauva heräilee öisin 1 - 3 tunnin välein "syömään": vaatii maitoa rauhoittuakseen, mutta ei välttämättä juo sitä edes kuin ihan vähäsen. Ei siis huuda eikä meuhkaa yöllä, mutta on hereillä ja hötkyää kunnes saa maitoa edes vähäsen, eli en oikein usko että nälkäänsä maitoa vaatii. Päivällä syödään soseita n. 4 kertaa ja hyvin maistuu, myös maitoa menee ihan hyvin päivällä.

Ollaan annettu panadolia yötä vasten, kun epäiltiin että tuo yöheräily johtuu hampaiden tulosta, mutta ei kai vauva voi tehdä hampaita 2 kk...?? Tuolla panadolilla ei vaikutusta yöunien laatuun.

Olen kokeillut tarjota yöllä vettä tuttipullosta sekä tuttia, koska epäilen että vauva on vain tottunut herättyään saamaan maitoa, mutta ei oikeasti ole nälkäinen. Saattaa rauhoittua ja nukahtaa tuohon, mutta herää taas tunnin päästä ähisemään, eli aloittaa heräilyn tunnin välein jos ei saa maitoa.

Aloitti tuon yöheräilyn samaan aikaan kun aloitettiin soseet neuvolan määräyksestä jo 3kk iässä. Mikään ei vauvelin elämässä ole muuten muuttunut ja luulisi, että olisi jo tottunut soseidenkin saantiin, mutta yöheräily senkun jatkuu ja tuntuu että nukutun pätkän pituus senkuin lyhenee koko ajan. Päivärytmi on ollut jo alusta asti, eli erottaa kyllä yön ja päivän eron. Päiväunia nukkuu 2 - 3 kertaa noin 30min - 1,5h kerrallaan, yleensä yhdet pitemmät päikkärit ottaa ja sitten nuo 30min unet kertaalleen, joskus kahdesti.

Olisiko mitään "poppakonsteja" mitä voisi kokeilla, jotta vauvan yöunia saataisiin pidennettyä?
Huudattamiseen en rupea, sillä samassa huoneessa nukkuu myös vauvan isosisarrus ja hänen haluan saavan nukkua.

Vauva on muuten todella rauhallinen ja kiltti, mutta tuo yöheräily alkaa rassata, sillä olen päivällä ihan tööt ja en sitten jaksa edes tämän isomman lapsen kanssa touhuta kunnolla. Olen myös sellainen, että jos herään yöllä niin en todellakaan nukahda samantien uudestaan, vaan nukahtamiseen saattaa mennä hyvinkin se 30min, eli nukun itse 1,5h pätkissä jos sitäkään ja herään syöttämään vauvaa... Eli kaikki keinot/vinkit/konstit ovat nyt tarpeen!

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vauva nukahtaa? Jos nukahtaa tissille/pullolle, yrittäisin ensin muuttaa sen eli ooettaisin nukahtamaan itse sänkyyn. Meillä esikoinen alkoi heräilemään 6kk iässä ja sitä kestikin sitten 1v4kk asti, kunnes pidin unikoulun. Sinäkin voisit pitää, mutta ei ennen 6kk ikää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla